Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill bo på landet!  (läst 37512 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #220 skrivet: 02 okt-17 kl 09:35 »
Jag skulle säga att de var som ungarna här hemma, de visslade så fort de anade en gurka eller annat gott, men åt sig aldrig riktigt mätta på hö. Gottegrisar skulle de heta istället ;D

Precis så är det. Bra förklaring. Med det söta visslet så är det lätt att man ger dem för mycket av det goda. Då äter de ännu mindre hö.

MVH
Magnus

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #221 skrivet: 02 okt-17 kl 10:59 »
Såvitt jag har förstått sysslar Linnea444 med att släppa ut sin svin för träning av olika slag.  Godiset kan ju användas då, så får "svinen" jobba för det.  Gömma godis är en trevlig lek med de flesta djur.  Och hö är "gratis", bara att tugga i sig när man inte har något bättre att göra.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #222 skrivet: 02 okt-17 kl 11:42 »
Godis är förstås den bästa belöningen när man tränar med sina djur. Problemet med marsvin är att hö/gräs är absolut nödvändigt för hälsan, men inte det de prioriterar att äta om de får välja. Ju mer godis, desto mindre hö äter de. I extrema fall så slutar de att äta hö helt och hållet och då dör de bakteriekultur i magen som är nödvändig för att bryta ner hö. Det är mycket arbetsamt och riskabelt att få igång ett marsvin som slutat att äta hö, lyckas man inte så dör de.

Såå: Hö och c-vitamin är det absolut viktigaste för ett marsvins hälsa.

MVH
Magnus

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #223 skrivet: 02 okt-17 kl 20:47 »
Tips på billiga grönsaker som man kan ge när det blir vinter? Än så länge   
så äter dom gräs men det blir kallare och kallare... Salladen på vintern är ganska dyr och jag köper all mat till mina marsvin själv, sen får jag ju låna av mamma om det fattas lite. 


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #224 skrivet: 02 okt-17 kl 22:50 »
Morötter, bra och billigt godis för människor och djur.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #225 skrivet: 04 okt-17 kl 19:25 »
Kan marsvin äta vitkål?  Kokt potatis?  Obs, jag vet inte, funderar bara!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #226 skrivet: 05 okt-17 kl 19:57 »
Vitkål kan dom men potatis vet jag inte


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #227 skrivet: 06 okt-17 kl 10:44 »
Vet inte om jag kommer vara så aktiv här för det är så att jag har blivit påkörd. Min kråka stod på vägen och djurvän som jag är springer jag ut efter han och så ser jag att en bil kommer i full fart tutar och kör snabbare. Jag försökte flytta på kråkan men bilen körde så fort. Är inne på sjukhuset nu men kråkan är död. Bilen stanna inte utan körde bara iväg.... Jag har brutit båda armarna och har fått hjärnskakning och har fått sy. Men som tur är så hjälper min snälla mamma mig med allt. Jag kommer inte vara så aktiv nu som ni förstår.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #228 skrivet: 06 okt-17 kl 11:52 »
Men Oj vad förskräckligt! Vilken chock! Har din mamma hjälp dig skriva det sista?  För jag antar det är svårt att skriva med brutna armar och hjärnskakning. Men i såna här fall är man ändå tacksam att det inte blev ännu värre. Brutna armar brukar väl läker på ett par månader, och hjärnskakningen med.

Och den bilisten är en feg smitare och brottsling.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #229 skrivet: 06 okt-17 kl 20:19 »
Hur sa?
kommer i full fart tutar och kör snabbare.
Det är ju rena mordförsöket!   >:(  Hoppas att någon granne eller förbipasserande såg det och kan identifiera den nedriga människan!  Såna ska verkligen inte ha bil eller körkort!   (:) (:) (:)

  God bättring tillönskas!  <3  Och hälsa till din mamma så gott!  (Eller tvärtom, ifall mamma sköter kontot här medan du är sjuk!)

/Trollmor
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #230 skrivet: 07 okt-17 kl 07:27 »
Tack, ja det är min mamma som hjälper mig.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #231 skrivet: 08 okt-17 kl 09:34 »
Idag har Linnea kommit hem från sjukhuset

/Linneas mamma


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #232 skrivet: 08 okt-17 kl 18:54 »
 :) :) :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #233 skrivet: 10 okt-17 kl 09:05 »
Linnea har fått en kanin idag eftersom hon har velat ha en kanin sen hon var fyra år. Kaninen har fått en stor bur och Linnea älskar den.

Det är väl inte samma som våran kråka men den kanske kan bli nästan lika personlig ändå. Våran kråka ville ju gärna ha sällskap och var bestämd.

Vi köpte inte den på någon djuraffär, och den var väldigt tam.


Postat med Alternativ.nu´s app

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #234 skrivet: 11 okt-17 kl 12:16 »
Svårt att inte tycka om kaninungar. Och de kan vara väldigt mysiga även som vuxna.

Hoppas det läker bra, Linnea, så du kan fortsätta med alla dina djur utan att vara hindrad av gips. Och nu vet du att bilar är farliga.


Synd på kråkan.


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #235 skrivet: 12 okt-17 kl 14:43 »
Jag vill inte verka dryg, men, kanske dags att tänka efter och värdesätta sitt eget liv också.

Jag såg en gång en ung kvinna som föll från ett hustak när hon skulle "hjälpa" en fågelunge som halkat ner i stuprännan, hon dog omedelbart.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #236 skrivet: 12 okt-17 kl 18:55 »
Åååå, en sån gulle-unge!  Den är inte gammal på bilden.  Fyra veckor?   :-* :-*  Man vill ju bara klappa och kela!

  Men jag vet att du Linnea vet bättre än att bara klappa och kela, du vet hur man tar hand om ett djur.  Jag hoppas du får många glada och fina stunder med din kanin.  Vad heter den, är det en hane eller hona?

  Permission, man kan kanske säga så här:  Djuren har ingen glädje av en skadad eller död Linnea.  KRYA PÅ DIG, Linnea!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #237 skrivet: 12 okt-17 kl 19:39 »
Djuren bryr sig inte nämnvärt om linnea lever eller inte, däremot kanske hennes anhöriga och nära vill ha linnea kvar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #238 skrivet: 13 okt-17 kl 07:12 »
Linneas djur är också hennes anhöriga!  Om Linnea återigen försöker rädda ett främmande djur, så har även detta större glädje av en levande och frisk Linnea än av en skadad Linnea.

  Vi har här att göra med en ung människa med alla en människas adelsmärken i behåll:  Känslor, empati, välvilja ...  Detta ska vi vara verkligt rädda om, ty världen behöver sådana människor!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #239 skrivet: 18 okt-17 kl 06:52 »
Det är en blå dvärg vädur Linnea har döpt den till Smurfan från filmen smurfarna eftersom kaninen är lika blå som dom.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser