Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Agar till Micro leaf odling  (läst 2460 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Agar till Micro leaf odling
« skrivet: 11 maj-17 kl 13:45 »
Såg ett trädgårdsprogram där de odlade micro leaf i Agar.
Är det någon som provat och som kan utveckla det hela.
Har försökt odla ärtskott på flera olika sätt men det brukar sluta med att allt möglar.....
att koka vatten och blanda i Agar för att strössla ut frön ovanpå när det börjar steln....DET har jag aldrig testat.
Vet någon var  man kan köpa det och vad det kostar?

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Agar till Micro leaf odling
« Svar #1 skrivet: 11 maj-17 kl 15:18 »
Såg ett trädgårdsprogram där de odlade micro leaf i Agar.
Är det någon som provat och som kan utveckla det hela.
Har försökt odla ärtskott på flera olika sätt men det brukar sluta med att allt möglar.....
att koka vatten och blanda i Agar för att strössla ut frön ovanpå när det börjar steln....DET har jag aldrig testat.
Vet någon var  man kan köpa det och vad det kostar?
Vet inget om mickroliv . Men kan det vara så att du har locket på förlägne i din odlings låda ?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Agar till Micro leaf odling
« Svar #2 skrivet: 11 maj-17 kl 16:48 »
Vet inget om mickroliv . Men kan det vara så att du har locket på förlägne i din odlings låda ?

Nu missförstod du mig, jag menar groddar (micro leaf), man skördar när det bara är småblad. Det är ingen förkultivering.
Typ smörgåskrasse, en använder alltså ingen jord.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Agar till Micro leaf odling
« Svar #3 skrivet: 11 maj-17 kl 18:30 »
Nu missförstod du mig, jag menar groddar (micro leaf), man skördar när det bara är småblad. Det är ingen förkultivering.
Typ smörgåskrasse, en använder alltså ingen jord.
Ok  :)

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Agar till Micro leaf odling
« Svar #4 skrivet: 12 maj-17 kl 07:40 »
Tänker spontant att agar är typ till för att mögla? Det primära användningsområdet är ju bakterieodling, just för att bakterier växer sjukt bra i agar.
Om skälet för att testa är att slippa mögel är jag skeptisk, ärtskott i planteringsjord är ju mer "meant to be" t.ex. Där finns ju redan nån typ av balans. Min gissning är att det är enklare, hälsosammare och billigare att utgå ifrån jord och testa dej fram vad gäller vatten, luftning, odlingsfönster mm.
För att svara på din fråga: Det kan finnas i matbutiker, typ som ersättning för gelatin (kolla kryddhyllan), men då i småpåsar på ett par gram. Kan också beställas på nätet i större burkar, men det ser ut att vara svårt att hitta det för under ca 1000 kr/kg.

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: Agar till Micro leaf odling
« Svar #5 skrivet: 12 maj-17 kl 09:02 »
I bakterieodling har man iof tillsatt näringsämnen i agarn för att de ska växa. Ren agar kan jag tänka mig är mindre tilltalande, i alla fall för bakterier, men mögel vet jag inte. Jag har odlat ärtskott i turkisk-yoghurt-burkar med jord, det fungerar bra. Lägger ett tätt lager blötlagda ärtor på jorden och sedan en cm jord över. (Men det kanske du redan har testat  :-[)

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Agar till Micro leaf odling
« Svar #6 skrivet: 13 maj-17 kl 14:28 »
Har inte testat själv än men borde man inte kunna odla i vilket geleringsmedel som helst? Tänkte om man ville komma undan billigare så finns det antagligen billigare varianter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser