Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bedömma nedfall  (läst 205 gånger)

Theoneandonly

• Skåne
Bedömma nedfall
« skrivet: 21 apr-17 kl 16:04 »
I samband med bottenrengöring på 2 samhällen blev detta resultatet:

Jag gjorde båda samtidigt och slog ner bottenskräpet i samma bytta så resultatet får bli ett snitt.
Döda bin å lite snafs vägde 100g, efter nogrannt sköljande räknade jag till 300 varroakvalster ( Per samhälle)

Skulle man betrakta detta som mycket?
Dessa två är våra sämsta samhällen, som haft lite varroa och en taskig attityd.
Drottningarna är mor å dotter, dom ska bytas ut så fort säsongen tillåter.
I övrigt syntes inga konstigheter när jag studerade dom döda, inga missbildade vingar el liknande.

I övriga samhällen finns knappt någon varroa, jag kollar nedfall ofta och
även i samband med behandlingar i höstas rörde det sig om ett 10-tal nedfallna.
Provade även drönarutskärning men hittade då ett enda kvalster på 100st.
Verkar som att dom sköter det hyfsat själva men jag har dem under uppsikt.

Thomas_

• Biodling sedan -94, Möbel/Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
SV: Bedömma nedfall
« Svar #1 skrivet: 21 apr-17 kl 18:43 »
Med den info du lämnat här, så är 300 kvalster i nedfallet på tok för högt. Jag skulle gjort en kortidsbehandling med fri myrsyra, på tex wettexduk innan nektardraget börjar på allvar.
Egenföretagare som lever på bi, honung, pollineringstjänster, Drottningodling och snickeriarbeten. Korsvirkeshus med 8 rum och kök, jordvärmepump med 1 000 meter kollektorslang + Contura 520 Täljsten.

Theoneandonly

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 apr-17 kl 18:52 »
Ja det känns inte som en sund situation, planen är att kolla nedfallet nu dagligen genom nätbottnen.

Sedan, snart innan värmen kommer myrsyra. Då är det ingen katastrof ifall drottningarna stryker med.
Förhoppningsvis klarar sig samhället då tills nya kan tillsättas.
Vill inte heller att dom sprider sina skit-drönare.

Thomas_

• Biodling sedan -94, Möbel/Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 apr-17 kl 21:17 »
Då är det ingen katastrof ifall drottningarna stryker med.

Varför skulle Hon göra det?? Att Drottningar dödas av myrsyrebekämpning är en myt och en skröna. Det vet alla som har erfarenhet, medans "motståndarna" sprider skrönan...
Egenföretagare som lever på bi, honung, pollineringstjänster, Drottningodling och snickeriarbeten. Korsvirkeshus med 8 rum och kök, jordvärmepump med 1 000 meter kollektorslang + Contura 520 Täljsten.

Små

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 apr-17 kl 21:57 »
Jag har ofta hittat ett tiotal döda bin som tydligt har strukit med av myrsyrabehandlingen, särskilt vid wettex men även vid Tedblad. Om samhället har tio tusen bin så är risken att just drottningen ska kola bara 0,1%. Troligen mycket mindre, för drottningen är inte i närheten när man väl öppnat. Så risken är liten.

Theoneandonly

• Skåne
« Svar #5 skrivet: Igår kl. 07:10 »
Jag har ingen egen erfarenhet av detta, men inte går väl drottningen upp å kladdar runt på wettexduken så klart!

Det som nämns ibland är att bina bollar ihjäl henne.

Det må kallas skröna men kan läsas på Svenska biodlarnas hemsida i info om myrsyrabehandling på våren.
Att det  då finns risk att drottningen stryker med.

Som vanligt är biodlare mer stingslinga än sina bin, så fort åsikterna går isär  :(

Små

• Skåne
« Svar #6 skrivet: Igår kl. 12:12 »
Men varför skulle drottningen bollas när man behandlar med myrsyra?

En gång har jag hört talas om en kommersiell metod för drottningbyte, där man använde en mycket kraftig dos myrsyra som då var avsedd att döda den gamla  drottningen, varefter man tillsatte en ny drottning eller cell. Fördelen skulle då ha varit att man slapp leta upp drottningen. Men om den metoden hade fungerat, så hade man nog hört talas mer om den.

Jag har ingen egen erfarenhet av detta, men inte går väl drottningen upp å kladdar runt på wettexduken så klart!
Nej exakt, men det var ju du som skrev att drottningen kan stryka med.

Som vanligt är biodlare mer stingslinga än sina bin, så fort åsikterna går isär  :(

Vem har varit stingslig? Detta är ett forum, själva idén med det är att byta åsikter! Och kunskap förstås

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser