Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Byta ut glaset mot plast i växthuset  (läst 7314 gånger)

Monica på Ället

  • Inlägg: 29
  • Bi-stÄllet
    • Blekinge
Byta ut glaset mot plast i växthuset
« skrivet: 21 apr-17 kl 15:56 »
Har någon erfarenhet av att byta ut glaset mot polykarbonat i ett gammalt växthus?
Vilka verktyg behövs, ta man bort gamla tätningen etc........
Alla goda råd emottages tacksamt!
Blommor, bin och höns på ett litet torp i skogen.

LimJans

  • Inlägg: 8901
    • Dalarna
SV: Byta ut glaset mot plast i växthuset
« Svar #1 skrivet: 21 apr-17 kl 17:08 »
Frågar detsamma, men tvärtom :)

andtol

  • Gäst
SV: Byta ut glaset mot plast i växthuset
« Svar #2 skrivet: 21 apr-17 kl 18:21 »
Frågar detsamma, men tvärtom :)

Redan? :)

Jag har satt in platsglas från Biltema i vårt lilla växthus allt eftersom glas blåst bort eller sönder. Det fungerar bra, det är dock viktigt att få samma tjocklek, det har jag slarvat med. Då passar det inte lika bra. Jag har behållt den gamla tätningen, den är fortfarande frisk efter 20-30 år.

Det går att såga plastglas med en vanlig vass fogsvans. Det gäller dock att vara riktigt försiktig annars spricker plasten.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Byta ut glaset mot plast i växthuset
« Svar #3 skrivet: 22 apr-17 kl 08:37 »
vill man enkelt kapa plast görs det bäst med en vinkelslip med kapskiva för metall. såga är vanskligt då just sprickor kan uppkomma.
har aldrig haft växthus med glas då jag redan från början ville ha isolerande kanalplast.Hållt nu i över 30 år så kvalitet lönar sig.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Byta ut glaset mot plast i växthuset
« Svar #4 skrivet: 22 apr-17 kl 09:11 »
Jag har också plastglas från Biltema men den plasten va mer sprickbenägen än  någon annan jag använt

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


andtol

  • Gäst
SV: Byta ut glaset mot plast i växthuset
« Svar #5 skrivet: 22 apr-17 kl 09:51 »
vill man enkelt kapa plast görs det bäst med en vinkelslip med kapskiva för metall. såga är vanskligt då just sprickor kan uppkomma.

Tack, det ska jag pröva!

LimJans

  • Inlägg: 8901
    • Dalarna
SV: Byta ut glaset mot plast i växthuset
« Svar #6 skrivet: 22 apr-17 kl 10:03 »
Redan? :)

En bekant har en gammalt kanalplastväxthus som hon kanske vill göra sig av med någon gång. Funderade på om man i så fall skulle sätta glas eller plast i det.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Byta ut glaset mot plast i växthuset
« Svar #7 skrivet: 23 apr-17 kl 08:54 »
I det växthuset jag har sätter man fast glas med en typ av fjädrande klämmor, men kanalplast med en profilerad plast list. Jag fick båda delarna med i köpet för att lätt kunna byta. Men jag har kanalplast och har inga tankar på att byta.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, peterm, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser