Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frigående risker  (läst 2711 gånger)

Tisselhala

  • Inlägg: 2
    • -
Frigående risker
« skrivet: 21 apr-17 kl 14:19 »
Har skaffat 8 hönor som även skall få gå fritt på gården. Vi matar småfåglar som skräpar ner en del. Jag har hört att vilda fåglar ofta har salmonella. Vilka risker finns att detta smittar hönsen om dessa pickar i sig något under fågelbordet.
Hazze

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Frigående risker
« Svar #1 skrivet: 21 apr-17 kl 14:26 »
Vilket fågelbord???

Tisselhala

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Frigående risker
« Svar #2 skrivet: 21 apr-17 kl 15:22 »
Med fågelbord menar jag dit de vilda fåglarna såsom Blåmes Talgoxe m.m. äter t.ex solrosfrö etc. Jag menar inte hönsens matställe som finns hönsgården. Efter att ha matat de vilda med säkert 200 kg blir det naturligtvis en del spill och fågelskit. Det är denna risk jag funderar på. Hoppas jag inte är fortsatt otydlig
Hazze

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Frigående risker
« Svar #3 skrivet: 21 apr-17 kl 17:36 »
Största risken är väl om det kommer fågelskit i hönsens foderplats.
Det är aldrig för sent att ge upp.

 

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Frigående risker
« Svar #4 skrivet: 21 apr-17 kl 18:28 »
Har de vilda fåglarna missat en del kommer nog hönsen att picka fågelfrö bland fågelskiten.
En orsak till att jag har slutat att mata fåglar på vintern.

Jag vet dock inte hur stor salmonellarisken är egentligen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Frigående risker
« Svar #5 skrivet: 21 maj-17 kl 09:55 »
Man kan tycka att det är som att be om problem när hönsen går fritt och äter under småfåglarnas bord, eller när småfåglarna skiter i hönsgårdarna, men risken är nog inte större än att man får i sig campylobakter från köpekyckling.

Småfåglarna skiter i stort sett i allt från spannmål för humankonsumtion till grovfoder åt djuren. Helt rätt att minska riskerna, men inte bli för hysterisk.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Frigående risker
« Svar #6 skrivet: 21 maj-17 kl 17:07 »
Det är mycket vanligt förekommande med salmonella i köpt  fågelfrö,  avsett för vilda fåglar. Det behöver inte värmebehandlas,  vilket frö avsett för fjäderfä måste.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Frigående risker
« Svar #7 skrivet: 21 maj-17 kl 20:11 »
Det var som... Det borde man räknat ut.

Men då tycker jag att vi borde ha haft salmonella här för länge sedan. Våra höns och ankor har ätit solrosfrön rätt många år. Jag håller hyfsad hygien i köket, men det där med att hantera kött som om det vore riskavfall har jag inte börjat med. Och ungarna gosar med alla djur på gården, till och med sover hos dem ibland.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Frigående risker
« Svar #8 skrivet: 21 maj-17 kl 20:44 »
Jag körde också med solrosfrön en gång i tiden, till hönsen, och märkte aldrig av något problem varken för folk eller fä. Däremot blev det ett problem med mina hönors fetma...
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Frigående risker
« Svar #9 skrivet: 21 maj-17 kl 21:38 »
Finns alltid en risk att hönsen smittas sen finns en risk att du som äter hönsprodukter smittas, men det är inte jättevanligt, de flesta salmonellasmittade höns visar inga symptom.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Frigående risker
« Svar #10 skrivet: 21 maj-17 kl 22:11 »
Citera
de flesta salmonellasmittade höns visar inga symptom.

Är det inte en del av problemet?  Hönsen verkar helt friska men vi blir magsjuka.  Fast jag ger också solrosfrö till mina höns, som lockbete när de ska in.  Jag tar den risken.  F.ö.  är inte också salmonella lite lurigt, finns olika varianter mer eller mindre otäcka.  Och människor är också mer eller mindre känsliga.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Frigående risker
« Svar #11 skrivet: 21 maj-17 kl 22:24 »
Är det inte en del av problemet?  Hönsen verkar helt friska men vi blir magsjuka.  Fast jag ger också solrosfrö till mina höns, som lockbete när de ska in.  Jag tar den risken.  F.ö.  är inte också salmonella lite lurigt, finns olika varianter mer eller mindre otäcka.  Och människor är också mer eller mindre känsliga.

Risken finns för smitta men, den är liten.

Detär just därför att det finns tydliga råd för hur man skall hantera och tillaga höns.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Frigående risker
« Svar #12 skrivet: 21 maj-17 kl 22:25 »
Förövrigt så är risken att rovfåglar knycker dina hönor större än att dom blir smittade av småfåglar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Frigående risker
« Svar #13 skrivet: 21 maj-17 kl 23:13 »
Men mata inte småfåglarna så nära hönshuset då.
För övrigt är rovdjuren ett mycket större problem.
//Luff

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Frigående risker
« Svar #14 skrivet: 22 maj-17 kl 10:38 »
Som jag har förstått salmonellaproblemet så är det inte bara i hönsköttet som smittan finns, utan också i äggen.  Rå äggula avråds från på vissa håll.  Fast själva vi använder ofta våra äggulor råa, i glass t.ex,trots att jag inte är hundraprocentigt säker på att det är salmonellafritt.  Litar på vårt immunförsvar --- och sjukvården om det skulle uppstå allvarliga problem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser