Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Jag får mjölk under den separerade grädden  (läst 2459 gånger)

bärarn

  • Inlägg: 1
    • Ångermanland
Jag får mjölk under den separerade grädden
« skrivet: 20 apr-17 kl 21:33 »
Jag har separerat grädde, fick 2 liter av 31 liter mjölk. Kornas fetthalt senaste provmjölkning var 11,3 liter 4,0 i fett, 9,7 liter 2,9 i fett, 10,8 liter 4,9 i fett.
Kan jag ha fått ut för tunn grädde, eller hur vet jag om jag har fått ut "bra" grädde? Vilken fetthalt är den? Någon som vet hur man räknar ut det? Eller ska jag skicka grädden på analys? Köpvispgrädde ligger ju på 40% fett.

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Jag får mjölk under den separerade grädden
« Svar #1 skrivet: 21 apr-17 kl 20:14 »
Du kan ju annars testa att vispa den, den måste ha en fetthalt på typ 35% eller över. Eller göra smör på den och väga smöret sedan.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Jag får mjölk under den separerade grädden
« Svar #2 skrivet: 21 apr-17 kl 21:10 »
Det brukar skilja ut lite mjölk ur grädden det gör det även på 40% i affären. Olika märken olika mycket mjölk.
Även grädden brukar separera i en nästan fast del och en som mer liknar kaffegrädde om man låter grädden stå.

Jag blir ofta besviken på köpegrädden då man vispat den och fått över som stått i kylskåpet och dagen efter så har man en blöt klet med mjölk i botten. Det är något jag inte kom ihåg från min jersey att hon hade så mycket vätska som släppte ur grädden, men jersey är speciella.

Att räkna fram mängden och procenten på grädden görs på samma sätt som man mäter grädden i mjölken, det krävs ren svavelsyra och alkohol av viss typ, speciella provrör och centrifug. Något man inte gör hemma


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 5 användare
xaelanar, GE202, Palle500, Banelinjen, UngJägarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser