Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  LAKTOSFRI MJÖLK!!??  (läst 5794 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #20 skrivet: 06 apr-17 kl 11:43 »
Helt ot men snälla trådstartaren kan du skriva dina trådar utan att ha chapslock i?
Det känns som att du skriker i forumet när du har stora bokstäver och massa utropstecken hela tiden...
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #21 skrivet: 09 apr-17 kl 18:28 »
Ännu mera OT, men jag ser inga versaler.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #22 skrivet: 09 apr-17 kl 21:53 »
Ännu mera OT, men jag ser inga versaler.

De överflödiga versalerna finns i trådens titel.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV:Laktosfri mjölk?
« Svar #23 skrivet: 10 apr-17 kl 20:29 »
Ah!  Och jag såg det inte ens!  Blev så helt upptagen av att fundera över mjölksockrets väg genom mejeriet ... :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #24 skrivet: 10 apr-17 kl 20:57 »
Skogsbönan, det är ju inte alla mejeriprodukter som innehåller stora mängder laktos.  I ost går det mesta laktosen bort i vasslan,
i filmjölk och yogurt äts laktosen av mjölksyrebakterier som gör det surt.  Vispgrädde innehåller en viss mängd laktos.

Vanlig mjölk är väl det som har mest laktos.  I  lättmjölk är det ju bara protein och laktos som ger näring (förutom diverse spårämnen), i helmjölk finns också fett.

Det är egentligen normalt att vuxna däggdjur inte tål laktos. Men däggdjursbebisar att byggda för att dricka mjölk och har ett enzym som bryter ner det.

Just det. Vi är inte byggda för att dricka stora mängder färsk mjölk, även kallad sötmjölk eller "konsumtionsmjölk". Vi bör konsumera sådan mjölk försiktigt, åtminstone om vi ser tecken på att inte tåla den helt bra. Däremot är filmjölk, yoghurt, ost, smör etc mer anpassade till vuxna människor. Kvalitet och typ av sådana produkter kan också spela roll. Så varför inte inta mjölk i mer kultiverad form?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #25 skrivet: 10 apr-17 kl 21:08 »
En intressant sak i sammanhanget är forskningsstudien om att ökat mjölkintag skulle förkorta livet.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/amina-manzoor-for-tidigt-att-sla-fast-att-mjolk-ar-farligt/


Jag kommer inte åt artikeln. Endast för prenumeranter. Men jag har sett den förut. Jag kom åt den för någon-några månader sedan. Fick inte så bra intryck av den. Har inte heller bra intryck av skribenten. Men ge gärna länk som funkar (gärna till mer vetenskaplig artikel) eller ge en sammanfattning.

Mitt allmänna intryck är att sådan här forskning buntar ihop allt i mjölkväg som rätt och slätt mjölk, baserat på en eller ett fåtal utvalda mjölkprodukter. Samma sak med sån där forskning som kommer fram till att kött är m.el.m. farligt. Min uppfattning är att det beror mycket på typ av förädling, kvalitet, kostens sammansättning i övrigt m.m. Jag har hittills inte sett forskning som beaktar detta.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #26 skrivet: 11 apr-17 kl 04:25 »
Jag kommer inte åt artikeln. Endast för prenumeranter. Men jag har sett den förut. Jag kom åt den för någon-några månader sedan. Fick inte så bra intryck av den. Har inte heller bra intryck av skribenten. Men ge gärna länk som funkar (gärna till mer vetenskaplig artikel) eller ge en sammanfattning.

Mitt allmänna intryck är att sådan här forskning buntar ihop allt i mjölkväg som rätt och slätt mjölk, baserat på en eller ett fåtal utvalda mjölkprodukter. Samma sak med sån där forskning som kommer fram till att kött är m.el.m. farligt. Min uppfattning är att det beror mycket på typ av förädling, kvalitet, kostens sammansättning i övrigt m.m. Jag har hittills inte sett forskning som beaktar detta.

DOI: 10.1093/aje/kww124

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: LAKTOSFRI MJÖLK!!??
« Svar #27 skrivet: 11 apr-17 kl 12:05 »
DOI: 10.1093/aje/kww124

Hittade abstract här:
https://www.researchgate.net/publication/313555217_Milk_Fruit_and_Vegetable_and_Total_Antioxidant_Intakes_in_Relation_to_Mortality_Rates_Cohort_Studies_in_Women_and_Men
Kanske kan man även få fram fulltext, men jag vill inte gå med i Researchgate. Var med där förut och fick massor med utskick.

I alla händelser tror jag abstract räcker för mig. Där framgår följande:

Studien är inriktad på mjölk som dryck. Jag kunde inte se närmare bestämt vilka typer av konsumtionsmjölk som kom i fråga, men då det var en enkätstudie, så förmodar jag att det handlar om en blandning av vad som finns på marknaden. Det blir då lite oklart hur långt man kan generalisera resultaten, men de gäller troligen på sin höjd de vanligast förekommande typerna av konsumtionsmjölk.

Det är en epidemiologisk studie. Man har frågat en stor grupp människor om deras matvanor. Det kan då inte alls uteslutas att det eventuella problem med mjölkdrickande som studien funnit sammanhänger med något annat, nämligen att människor med på något relevant sätt sämre hälsa eller arvsanlag dricker mjölk i större utsträckning.
« Senast ändrad: 11 apr-17 kl 12:11 av Anders S »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser