Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SV: Från frö till planta? Novis frågar.  (läst 1105 gånger)

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Från frö till planta? Novis frågar.
« skrivet: 21 mar-17 kl 10:35 »
Vad menar ni med de olika zoner? Är sverige in delat.. O. Jag bor i skåne? I vilken zon är jag då? Tack 😊
Hej!
Jag undrar vad jag gör för fel! Har satt olika lökar i tråg med många mindre hål i.. De olika lökarna kommer upp nu.. Men sen bara lägger dom sig längst jorden 😔😢 Har dom stående inne på toaletten som har takfönster och rätt ljust! Är det ändå för mörkt och kanske för varmt? Händer samma med min minimajs och socker majs 😔 Eller har jag satt allt alldeles för tidigt!! Där står bak på att mitten på mars kan man börja förså!! Snälla någon!! Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


Om växterna blir rangliga så har de för varmt relativt ljusmängden. Lösningen är antingen kallare eller mer ljus. Båda delarna skadar förstås inte. Lyft lite på plantorna och kolla hur rotsystemet ser ut. Om det är gott om rötter utmed krukväggarna så är det hög tid att plantera om.

Jag bor i zon 2 och jag börjar att flytta ut i växthuset under tidiga maj. Det sista kommer ut under sena maj till tidiga juni. Bland annat gurka är det bra att ta det lugnt med.

Mvh
Magnus



Postat med Alternativ.nu´s app


Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Från frö till planta? Novis frågar.
« Svar #1 skrivet: 21 mar-17 kl 17:55 »
Vad menar ni med de olika zoner? Är sverige in delat.. O. Jag bor i skåne? I vilken zon är jag då? Tack 😊

Postat med Alternativ.nu´s app


Det beror på var i Skåne du bor, testa googla zonkartan!

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Från frö till planta? Novis frågar.
« Svar #2 skrivet: 21 mar-17 kl 17:56 »
http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkartan.html

Viktigt att påpeka att det bara är generaliseringar som branschen använder sig av. Man kan mycket väl prova växter i 1-2 zoner högre än rekommenderat.

Bor du i Skåne så behöver du inte bry dig så mycket.

Mvh
Magnus

Tant Rosa

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Från frö till planta? Novis frågar.
« Svar #3 skrivet: 21 mar-17 kl 18:36 »
Angående zonkartan vill jag bara påpeka att den gäller för vedartade växter. Dina lökar har inget med den att göra. Tyvärr är det väldigt svårt att svara på vad som hänt med dina odlingar utan att ha sett dem. Det finns fantastisk litteratur om odling att låna på biblioteket. Läs på och lär dig dig förstå en del grundläggande förutsättningar för växter och odling så lyckas du säkert bättre! Kan exempelvis rekommendera Lena Israelssons bok om köksväxter om det är ätbart du är intresserad av att odla.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Från frö till planta? Novis frågar.
« Svar #4 skrivet: 21 mar-17 kl 19:02 »
Angående zonkartan vill jag bara påpeka att den gäller för vedartade växter. Dina lökar har inget med den att göra. Tyvärr är det väldigt svårt att svara på vad som hänt med dina odlingar utan att ha sett dem. Det finns fantastisk litteratur om odling att låna på biblioteket. Läs på och lär dig dig förstå en del grundläggande förutsättningar för växter och odling så lyckas du säkert bättre! Kan exempelvis rekommendera Lena Israelssons bok om köksväxter om det är ätbart du är intresserad av att odla.
förutsättningarna för att odla lök liksom alla andra växter påverkas självklart av klimatet, vilket är det zonkartan grovt berättar om. Det är inte bara relevant för vedartade växter. Sen är det klart ett väldigt grovt mått som någon redan nämnde. Lokalt kan man ha både böttre eller sänre klimat än vad det ser ut som på kartan och man kan dessutom till viss del påverka sitt lokalklimat.
När det gäller lök kan man så lök direkt ute i zon 1 och hinna få skörd, men knappast i zon 3. Jodå zoner är visst relevanta för lök också.

Tant Rosa

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Från frö till planta? Novis frågar.
« Svar #5 skrivet: 21 mar-17 kl 20:11 »
Lise. Jag ser att du presenterar dig som agronom. Vet inte om du är växtagronom dock. Om du är det rekommenderar jag att du följer länken till zonkartan och läser högt upp där. Där står det klart och tydligt att zonkartan är en vägledning för att välja rätt vedartade växter för den klimatzon man tillhör. Men ja, den är mycket grov och man kan mycket väl ha tre odlingszoner i en och samma trädgård. När det kommer till lökväxter och perenner som ju övervintrar mestadels under jord till skillnad från vedartade växter handlar överlevnaden väldigt mycket mer om hur väldränerad jorden är och om de bäddas in i ett skyddande snötäcke eller ej. Själv är jag för övrigt trädgårdsmästare.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Från frö till planta? Novis frågar.
« Svar #6 skrivet: 21 mar-17 kl 21:07 »
Lise. Jag ser att du presenterar dig som agronom. Vet inte om du är växtagronom dock. Om du är det rekommenderar jag att du följer länken till zonkartan och läser högt upp där. Där står det klart och tydligt att zonkartan är en vägledning för att välja rätt vedartade växter för den klimatzon man tillhör. Men ja, den är mycket grov och man kan mycket väl ha tre odlingszoner i en och samma trädgård. När det kommer till lökväxter och perenner som ju övervintrar mestadels under jord till skillnad från vedartade växter handlar överlevnaden väldigt mycket mer om hur väldränerad jorden är och om de bäddas in i ett skyddande snötäcke eller ej. Själv är jag för övrigt trädgårdsmästare.
Jodå, jag är agronom med mark/växt-inriktning. Och jag vet såklart att zonkartan har skapats för vedartade växter. Det ändrar dock inte på faktum att förutsättningarna för odling av alla möjliga andra växter också beror på klimatet på platsen och att zonkartan kan ge nyttig om än ganska grov information om möjligheter och begränsningar för odling av sllt möjligt på en plats.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

833 gäster, 4 användare
xaelanar, polyamorista, EncEnl, kloge74

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser