Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvål till disken  (läst 7358 gånger)

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #20 skrivet: 21 mar-17 kl 20:09 »
Intressant förteckning.
Men jag undrar: innan du lägger ut mycket pengar på dyra medel, kunde du kanske testa något diskmedel som baseras på såpa?
Fast då blir det mycket vatten igen: modern såpa är mera flytande än gammaldags såpa. Så snart fabrikanterna börjar späda medel med vatten, häller de in konserveringsmedel också, så att produkterna håller sig i flera år. Det gäller ju både rengöringsmedel, schampo och flytande tvål.

Jo visst kan jag ju det, och diskmedel är ingen särskilt stor utgift – räcker ju ändå länge och inget man köper extra av bara för att det skulle vara så kul att shoppa  ;D. Det är väl mest att jag vill hitta sådant som jag lätt kan byta ut för att minska på avfallet och särskilt då plast, plus att det känns så onödigt med vatten som kuskas kring lite smått i onödan (om det nu är i onödan då) :)

Men apropå: är inte tvålmedel konserverande i sig? Även om andelen vatten i flytande tvättmedel antagligen sänker hållbarheten.
Ingen människa är illegal

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvål till disken
« Svar #21 skrivet: 21 mar-17 kl 22:34 »
Ett problem med såpa jämfört med tensidbaserade diskmedel är att såpan bara fungerar bra som fettlösande medel inom ett mycket litet temperaturområde, som dessutom är olika för olika sorters såpa.
Moderna handdiskmedel fungerar som regel gradvis bättre ju varmare vattnet är, såpa löser däremot inte fett alls under en viss temperatur, sedan är det ett spann på 5-10 grader där den fungerar riktigt bra och däröver blir de fettlösande egenskaperna gradvis sämre.  Vill man hitta den temperaturen kan man blanda ett prov av såpan med kallvatten, förmodligen blir det grumligt då, värm sedan vattnet sakta tills blandningen blir klar och låt den kallna. Mät temperaturen under avsvalningen och notera vid vilken temperatur den blir grumlig igen.  Från denna temperatur och 5-10 grader uppåt fungerar såpan som bäst.
Om såpvattenblandningen fortfarande är grumlig när den börjar koka så är såpan av dålig kvalitet.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #22 skrivet: 22 mar-17 kl 08:35 »
Jaså, tack för den intressanta informationen, torbjorn.
Ingen människa är illegal

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Tvål till disken
« Svar #23 skrivet: 22 mar-17 kl 10:19 »
Tackar också. Jag släpper såpan. Flytande diskmedel, som jag använder själv, är mest effektivt.
De miljömärkta medlen som du Be studerat ínnehållet på, har allihopa ingredienser som rest väldigt långt, en del från andra sidan jordklotet.
Jag tror att vi får kompromissa lite med vårt miljömedvetande och hålla koll på tillsatserna i olika produkter. Industrin verkar vara ganska känslig och gör ändringar emellanåt till det bättre.
Du har i alla fall skapat en inspirerande tråd.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #24 skrivet: 22 mar-17 kl 14:58 »
Ja, det är fint om vi kan inspirera varandra! Och jag håller helt med, ibland måste man kompromissa och så gäller det ju också att se saker i sina proportioner så att man inte silar hår och sväljer kameler :). Och alla måste ju hitta sådant som de känner att är görligt för just dem, annars är det rätt dödfött. Det finns sällan en enda självklar idealisk lösning (ibland blir det ju till och med tvärtom som med all mikroplats i Östersjön just nu :( ) men gör man så gott man kan och känner att man orkar blir det nog bra sen!
Ingen människa är illegal

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #25 skrivet: 22 mar-17 kl 22:07 »
De flesta av oss eldar ju med ved, och till viss rengöring fungerar asklut/askvatten.  Men det är frätande, så akta både hud, ögon, barn, djur och järn!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gammeltanten

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
SV: Tvål till disken
« Svar #26 skrivet: 05 apr-17 kl 10:49 »
Mitt tips är att ha i nån tesked äppelcidervinäger (eller ättika) i diskvattnet. Det är ju kalklösande, billigt och miljövänligt ;),. En liten skvätt citron borde ha samma verkan...

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #27 skrivet: 05 apr-17 kl 12:19 »
Ja det är en bra idé, men har redan testat utan resultat. Skulle nog ha behövts att skölja i bara vinäger i så fall misstänker jag :D. Har ju ändå hårdare sortens vatten här.

Men, frågade runt lite i ett såpmakarforum och fick en massa bra svar. Bland annat föreslog de att testa en tvål baserad på kokosolja, eftersom dessa ska lämna mindre spår, och med lite citron eller annat syrligt i. Som det råkade sig hade jag en flaska duschtvål som jag fått i gåva och inte använder, så testar det just nu. Verkar lovande – så till nästa ska jag sedan söka upp en hård kokosoljecitrontvål, tänkte jag :) (Men just nu har jag ju diskattiraljer för minst ett år, så ;) )
Ingen människa är illegal

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #28 skrivet: 05 apr-17 kl 18:36 »
Förr fanns det en tvål som hette "Le Chat" ("Katten"), som påstods vara gjord för att användas även till disk.  Man skulle dra på den med diskborsten och sen gnugga på tallrikarna.  Någon som vet något?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvål till disken
« Svar #29 skrivet: 05 apr-17 kl 23:09 »
Mitt tips är att ha i nån tesked äppelcidervinäger (eller ättika) i diskvattnet. Det är ju kalklösande, billigt och miljövänligt ;),. En liten skvätt citron borde ha samma verkan...

Å andra sidan så blir diskmedlet mycket sämre fettlösande än det borde vara om man sänker diskvattnets pH  genom att tillsätta en syra.

Å tredje sidan så tror jag att de flesta diskmedel (och för den delen såpa) har så stark buffrande verkan att pH inte ändras särskilt mycket för att man häller i måttliga mängder av en svag syra i diskvattnet. Man kan säga att diskmedlet "håller emot". Och därmed vinner man ingenting alls på att hälla i något surt om man samtidigt ska ha diskmedel där.

Det är en grundläggande regel för all disk och annan slags rengöring att man ALDRIG ska blanda sura och basiska rengöringsmedel. De kan vara bra var och en på sitt sätt, de löser olika saker, men de ska användas var för sig och den ena sorten ska sköljas bort med rent vatten innan man använder den andra. Om man blandar dem så neutraliserar de bara varandra och det som blir kvar har inga rengörande egenskaper alls.

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Tvål till disken
« Svar #30 skrivet: 06 apr-17 kl 09:17 »
Ja det är en bra idé, men har redan testat utan resultat. Skulle nog ha behövts att skölja i bara vinäger i så fall misstänker jag :D. Har ju ändå hårdare sortens vatten här.

Men, frågade runt lite i ett såpmakarforum och fick en massa bra svar. Bland annat föreslog de att testa en tvål baserad på kokosolja, eftersom dessa ska lämna mindre spår, och med lite citron eller annat syrligt i. Som det råkade sig hade jag en flaska duschtvål som jag fått i gåva och inte använder, så testar det just nu. Verkar lovande – så till nästa ska jag sedan söka upp en hård kokosoljecitrontvål, tänkte jag :) (Men just nu har jag ju diskattiraljer för minst ett år, så ;) )

Både citron och kokosolja transporteras ju långväga. Blir det verkligen inte bättre för miljön att köpa någon lokalproducerad såpa?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvål till disken
« Svar #31 skrivet: 06 apr-17 kl 10:39 »
Och för den delen känns ju t ex citron och kokosolja av "livsmedelskvalitet" överkvalificerade för att använda till så simpla ändamål som disk och rengöring. Bättre att de får komma till användning som livsmedel då.

Sura naturprodukter finns det ju gott om på närmare håll också - kolsyra (koldioxid), de flesta bär och frukter som växer lokalt innehåller organiska syror, ättiksyra, mjölksyra mm bildas vid olika slags nedbrytning av olika material osv.

Beträffande vegetabiliska oljor av icke hårdnande slag så kanske man i första hand tänker på raps- och rybsolja, kanske även tallolja som är en biprodukt från cellulosaindustrin, om man vill ha något av lokalt ursprung. Är man ute efter en oxiderande olja som hårdnar i luft, så får man sikta in sig på t ex linolja.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #32 skrivet: 06 apr-17 kl 13:02 »
Man kan tillföra diverse produkter som liknar matrester till diskvattnet, eller använda produkter som är avsedda för disk.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #33 skrivet: 06 apr-17 kl 14:04 »
Både citron och kokosolja transporteras ju långväga. Blir det verkligen inte bättre för miljön att köpa någon lokalproducerad såpa?

Jag tänker inte att transport är det största problemet, så länge transporterna hålls inom rimliga dimensioner. Det som går sjövägen är ju ofta rätt acceptabelt, särskilt i de fall där tillverkningen på andra håll i världen kan göras t.ex. mindre energikrävande är här i Norden (vilket gäller rätt mycket i grönväg). Så det beror ju på såpan. Sen vill en ju gärna ha en viss prestanda också. Tallsåpa skulle jag inte för mitt liv använda till disken! (Dessutom är jag inte särskilt säker på att tallsåpa är miljövänligt).

Och DIY är absolut fantastiskt. Men vill man riktigt hårdra saker kan det faktiskt vara mer skonsamt för miljön i vissa fall med storskalig(are) produktion eftersom man då kan optimera processerna, åtminstone rent teoretiskt.
Ingen människa är illegal

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Tvål till disken
« Svar #34 skrivet: 06 apr-17 kl 16:43 »
Är det bara fläckar på glasen som är problemet så är nog det enklaste att göra som i gamla tider: Torka på  ren handduk, en tunn handduk går lättast.   Och så kan man väl minimera glasanvändningen:  Det går mycket väl att dricka  saft, vatten, öl  i muggar. 

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Tvål till disken
« Svar #35 skrivet: 04 maj-17 kl 20:41 »
Hälsingesåpa tex innehåller återvunnen plast bla. Vem vill diska i det? Usch...... Fast tvål.....blir inte porslinet fett av det?? Och vad för fett!? Nej usch.......gamla avlagringar från köttindustri och allt möjligt.......

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #36 skrivet: 06 maj-17 kl 12:18 »
Nej, fett blir det ju inte – fettet som tvålen tillverkas av är ju försåpad. Och det finns gott om tvålar tillverkade av växtfetter; traditionell tvål är ju gjord på växtolja. Problemet är snarare, vilket föranledde den här tråden, att det blir "vattenfläckar" av tvålen eftersom den inte innehåller så mycket ytaktiva medel som någon påpekade ovan. "Soap scum" kallas detta tydligen på engelska.
Ingen människa är illegal

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Tvål till disken
« Svar #37 skrivet: 07 maj-17 kl 17:31 »
Jag skrev visst lite fel. Hälsingesåpan är gjord på återvunnen matolja....inte plast! Men jag tycker såpa känns rätt fett och när man läser om viss såpa och innehåll etc så brukar det även stå att den lägger sig som en hinna och skyddar. Den hinnan måste väl vara fett oavsett om såpan är gjord av matolja eller tallolja?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvål till disken
« Svar #38 skrivet: 07 maj-17 kl 18:08 »
Det är inte fett som blir kvar utan oupplöst såpa, möjligen blandad med smuts som det var meningen att såpan skulle tvätta bort.  Såpa är ju inte så bra fettlösande annat än inom ett ganska smalt temperaturområde, och om det är för kallt så är den inte riktigt hundraprocentigt löslig i vatten heller. Så om man har tvättat eller diskat något med såpa och sedan sköljer med för kallt vatten, så blir ett tunt skikt såpa kvar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, långfot, Esajanne, LimJans, von tratt, beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser