Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av svets, the newer ending question...  (läst 5576 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Val av svets, the newer ending question...
« skrivet: 12 mar-17 kl 14:26 »
Hej forat.

Jag har förmodligen för mycket att göra så jag smiter undan med att kolla på Youtube och alla duktiga människor som bygger, modifierar, lagar & fixar så man blir alldeles matt...

Så nu funderar jag på om jag inte behöver lära mig att svetsa och för det behöver man en svets.
Och det har jag inte.

Så vad köpa?
Hittat följande (rätt eller fel?)
  • Pinnsvets MMA, metallbågsvetsning har jag förstått är lämplig för lite grövre prylar 2 mm och uppåt. Relativt billig att köpa.
  • MAG/MIG, Rörelektrod Gasmetallbågsvetsning, lämpligt för ca 0,8- 3 mm vanlig vid ex bilreparationer. Med & utan skyddsgas. Dyrare
  • TIG (Tungsten Inert Gas) lämplig från 0,5-6 mm, med eller utan tillsatsämne, alltid gas och dyrast?

Valet verkar står mellan MIG & TIG, MMA får det kompletteras med om behovet infinner sig.

Vad är lättast att lära sig om man kan varken eller?
Hur mycket dyrare blir det med MIG jmf TIG?

Just det, användningsområde, reparation & konstruktion bil & MC, inga biffiga stålkonstruktioner. Material, div stål legeringar (Aluminium vore kul att kunna men misstänker att det är svårt att lära sig.)

Har 3-fas i garaget om det skulle behövas.

edit:
Nu har jag sökt & läst lite, bl.a här http://www.alternativ.nu/index.php?topic=76311.20 men blev inte klokare :(
« Senast ändrad: 12 mar-17 kl 14:42 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #1 skrivet: 12 mar-17 kl 16:36 »
Begagnade bra mig/mag, kan man köpa billigt.
Jag har en stor Esab, som jag svetsar både bilplåt och grövre saker med. Sist var det 10 mm gods och då var det inte max ström på.
Jag gav 800 kr för min och du kan se den på ena bilden i det jag skrev 16.00 igår i den här tråden.
Den är gul och det står 227 på den.


http://www.alternativ.nu/index.php?topic=186120.0

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #2 skrivet: 12 mar-17 kl 17:40 »
Skall Du lära Dig svetsa eller vad som helst annat med hjälp av Tuben skall Du veta att det praktiskt taget bara är amatörer som lägger ut filmer där. Det är ytterst sällan att en yrkesman som kan sin sak gör detta.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #3 skrivet: 12 mar-17 kl 19:48 »
Begagnade bra mig/mag, kan man köpa billigt.
Jag har en stor Esab, som jag svetsar både bilplåt och grövre saker med. Sist var det 10 mm gods och då var det inte max ström på.
Jag gav 800 kr för min och du kan se den på ena bilden i det jag skrev 16.00 igår i den här tråden.
Den är gul och det står 227 på den.


http://www.alternativ.nu/index.php?topic=186120.0


800:-  :o

leta leta leta..
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #4 skrivet: 12 mar-17 kl 19:51 »
Skall Du lära Dig svetsa eller vad som helst annat med hjälp av Tuben skall Du veta att det praktiskt taget bara är amatörer som lägger ut filmer där. Det är ytterst sällan att en yrkesman som kan sin sak gör detta.

Så är det nog, har inte ens kommit till How To welding.
Har bekanta IRL som förhoppningsvis kan assistera, kan fråga honom om köpetips åxå, men han e nördig så bra med en eller två andra åsikter   ::)
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

G-son

  • Inlägg: 50
    • -
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #5 skrivet: 12 mar-17 kl 20:15 »
TIG är utmärkt till nykonstruktion och finlir, däremot är det inte förstahandsvalet för att lappa igen rosthål i golvet på bruksbilen för att få den igenom besiktningen ett eller två år till - TIG går dåligt ihop med metall som inte är helt ren.

MAG/MIG är idag det klassiska hobbyalternativet för svetsning i bilplåt och liknande. Om du inte vill svetsa grejer som MAG/MIG inte klarar av är det förmodligen ditt bästa val. (Se till att maskinen du väljer klarar jobben du vill göra, bara för att det är rätt sorts svets betyder inte det att den t.ex. går justera in för att svetsa så tunt eller tjockt som du vill.)

Själv köpte jag en gassvets. Sannolikt dyrast i drift av alla svetstyper, särskilt i tjockare material som kräver mycket gas, och den är relativt långsam att svetsa med också.
Fördelarna är att:
Den kräver ingen el, bara att slänga in i bagagen och ta med till arbetsplatsen mitt ute i ingenstans.
Utöver att svetsa kan man använda den till att skära upp till 25mm tjockt stål, hårdlöda, värma för att t.ex. böja metall, värma loss fastrostade skruvar...
Kan, om man har rätt tråd (och i förekommande fall, flussmedel) svetsa många metaller.
Förmodligen inte rätt svets för dig, det finns ju anledningar till att MAG blivit vanligast som hobbysvets, men det finns fortfarande tillfällen när en klassisk gassvets är bäst.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #6 skrivet: 12 mar-17 kl 20:20 »
Köpte begagnad kemppi svets på 300A, den är både MMA och TIG-svets i ett. Själv finner jag TIG svetsning att vara väldigt svårt, väldigt givande och väldigt praktiskt. Den stora nedsidan är gasen, men så är det även med MIG.

Jody på weldingtipsandtricks på youtube är ett proffs som har gott omdömme även av svenskar.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #7 skrivet: 12 mar-17 kl 20:24 »
Som fd yrkessvetsare så påstår jag att du ska köpa dig en Mig svets. Tänk bara köpa en gasflaska skylt för dörren. Annars kan försäkringsbolaget klaga om nåt sker.
Efter ett tag så lär du dig vilket ljud som passar den svets du köper och blir då lättare att ställa in. Välj ström efter gods, och öka matningen tills det låter behagligt :D

MMA (pinne) är ett gissel för nybörjare då det finns en miljon olika pinnar att välja på. Ett val då hållfasthet på svetsarna är ett måste. Med pinne får du i regel bättre genombränning. Balk t.ex

TIG är överkurs för hemmabruk. Men gudomligt härligt att hålla på med. Nu hamnar man i kategori konst.

För mek med en bil så är MIG ett lämligt val. Finns ju kombosvetsar också. MIG/TIG    MIG/MMA   Men dom har jag aldrig testat.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #8 skrivet: 12 mar-17 kl 20:33 »
Jag har kört med dyra riktigt jävla fina provssvetsar och skitbilliga rena hobbysvetsar.

Just nu har jag en från classe i sjön. Och är skitnöjd med den.
Kör den utan gas, den klarar båda varianterna och det passar mig då jag bara kör lite smått då och då.

Och det som någon skrev det handlar bara om att lära sig hur det ska låta när man svetsar så funkar det bra, snyggt blir det när du lyssnat dig till det.
Du kan även köra lite grövre med denna lilla svets men då är tricket att fasa ytorna så du får bra genombränning. 
Tyvärr dessa youtube instruktioner sisådär och det är skitsvårt som amatör att veta vad som är bra eller rena rama skitsnacket.

För en massa år sedan kommit över en instruktion från amerikanska armén på hur man skille svetsa i fält. Och den den var verkligen en ypperlig instruktion och jag gör oftast som den rådde.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #9 skrivet: 12 mar-17 kl 20:50 »
MMA (pinne) är ett gissel för nybörjare då det finns en miljon olika pinnar att välja på. Ett val då hållfasthet på svetsarna är ett måste. Med pinne får du i regel bättre genombränning. Balk t.ex

Allt jag fått höra är OK48, OK48, OK48 och det är även allt jag har, 2,5mm och 3,2mm. Amerikanerna kallar dom för 7018. Det finns ju många olika men ännu har jag inte behövt något annat.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #10 skrivet: 12 mar-17 kl 22:51 »
Som Matias 333 skrev, lyssna på ljudet. Välj strömstyrka, tunnplåt= låg och ställ sen trådmatningen och lyssna. Den skall låta som en spyflyga.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #11 skrivet: 13 mar-17 kl 01:46 »
Det låter som om du behöver en mig.

Personligen skulle jag aldrig köpa en billig mig och aldrig en som går på enfas. Aldeles för många bekanta har haft problem med sådana som inte har gått att svetsa med. Eftersom en bra mig kostar en massa pengar att köpa ny föreslår jag en begagnad mig.
Det går inte så bra att migsvetsa utomhus för gasen blåser bort. Man måste passa på vid lugnväder eller ha någon sorts vindskydd.

Själv svetsar jag nästan enbart grövre material och håller till utomhus med svetsandet. Därför passar en sticksvets bäst för mina behov. Jag har en 200A Unitor likriktare av 1960-talsmodell och är nöjd med den. Den klarar plåt ned till 2 mm tjocklek normalt sett men i yttersta nödfall går det nog att bygga ihiop ett nytt bilavgasrör av delar med 1 mm väggtjocklek.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #12 skrivet: 13 mar-17 kl 08:09 »
Efter att ha växt upp med tig så kan jag inte förstå vad som är svårt med tig.
Den spottar mer eller mindre aldrig, den är lugn och material kan tillsättas om det behövs.
MIG måste mata in material i rätt takt med rätt styrka för att det ska bli bra.
Pinne, spottar nonstop, men klarar av att svetsa ute, måste dock vara rätt ström för att bli bra

Ska du göra nya grejer så är tig det roligaste att jobba med, speciellt om du ska göra saker till en motorcykel
ska du svetsa aluminium så behöver du tigsvets med AC -DC  ska du bara svetsa rostfritt och stål behöver du DC

Har du en tigsvets så kan man dessutom svetsa pinne men ett extra handtag
« Senast ändrad: 13 mar-17 kl 09:51 av Alexn72 »

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #13 skrivet: 13 mar-17 kl 08:17 »
Skall Du lära Dig svetsa eller vad som helst annat med hjälp av Tuben skall Du veta att det praktiskt taget bara är amatörer som lägger ut filmer där. Det är ytterst sällan att en yrkesman som kan sin sak gör detta.

Är det inte mer produktivt att leta upp någon film som är bra?


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #14 skrivet: 13 mar-17 kl 08:59 »
Jag står fast vid min rekommendation av youtubare, jag vet han är bra för som jänkare har han en extra hinder att komma över innan svenskar börjar respektera han, och han har lyckats få bara gott rykte bland sig på svenska forum där kunniga svetsare postar, så lyckas man komma över det hindret, då har man det där lilla extra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #15 skrivet: 13 mar-17 kl 09:14 »
Visst finns det mycket bra om svetsning på tuben, och det går ganska fort att sålla bort de som har lagt upp sin första sträng bara för att de kan. Jag tycker att det är kul att så många är hjälpsamma även om de kan ha vinstsyfte eller behov av att glänsa.

Och visst är TIG i en klass för sig, men en bra MIG går till det mesta och är ju så lätt att använda, mer som att klämma lim ur en tub ;D Själv har jag aldrig använt rörtråd, men jag vet de som använder det till grövre gods för att slippa pinne när det är blåsigt och det är typiska pinnjobb som skall göras. Trefas är det säkra kortet även om det finns enstaka enfasare som går fint till tunnare material. Och gärna en som har dubbla matarhjul om man skall ge sig på aluminium.


Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #16 skrivet: 13 mar-17 kl 09:25 »
Jag har pinne som nybörjare. Funkar inte alls till tunna grejer, under 2 mm eller så, inte för mig i alla fall. Men det är ju inte tänkt heller :)
Till lite tjockare bonnajärn går det fint med ok48.
Blir lite sugen på en MIG för tunnare gods men det får bli en framtida. Än är det inte fler projekt än att jag kan be andra om hjälp.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #17 skrivet: 13 mar-17 kl 09:53 »
Jag har en sån här pinnsvets på 630 A och med den svetsar pappa 0,8 mm rostfritt utan problem och jag brukar ta av ett parti 6 mm pinnar och skära med.

Nu har jag fått tag på en TIG tillsats till den, som ska bli spännande att prova.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #18 skrivet: 13 mar-17 kl 10:01 »
Visst finns det även på tuben några som vet vad de skriver om. Problemet för en amatör är att sålla vad som är rätt. Det var därför jag varnade för att vara lite tveksam.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #19 skrivet: 13 mar-17 kl 11:13 »
Vilket gensvar!
Som jag misstänkte fins det mycket kunskap å & åsikter här på forat.

Vad min hjärna lyckats ta in är begagnad MIG, gärna 3 fas.
Sin kan jag inte släpp tanken på TIG och hoppas på det som Alexn72 skriver
Citera
Efter att ha växt upp med tig så kan jag inte förstå vad som är svårt med tig.

Tar ett varv till i tanken å ska försöka titta på kostnad, för troligen är det som någon en gång sa till mig:
Citera
Kan du bara ta med dig det du ska svetsa & fixera hur det ska sitta ihop så är det bara att åka till nån som kan svetsa, blir billigast & bäst.
Svårt med vissa delar, lätt med andra, och fixeringen kan man ju göra med svets ;D

Vi får se hur det slutar, om det slutar.

Under tiden får jag framföra mina tack till forat.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 3 användare (2 dolda)
Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser