Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns hackar på varandra, tips!  (läst 9402 gånger)

Kickilina

  • Inlägg: 1
    • Gästrikland
Höns hackar på varandra, tips!
« skrivet: 08 mar-17 kl 12:37 »
Jag har en liten flock på 5 skånska blommehöns på  ca 8 månader. Fyra av dem har inga fjädrar på rumpan eftersom de pickar på varandra. Den femte är jättefin, vet ej varför. Ingen av dem har sår.
De bor i en halva av en friggebod, ca 5 kvm med sittpinnar, rede, sandbad, vatten, mat och snäckskal/grus. Jag ger dem Granngårdens EKO värpfoder samt helt havre i ströt varje dag. De får även lite matrester blandat med krossade äggskal nästan varje dag, oftast äpple/skal från rotfrukter.

De får gå ute trots fågelinfluensan, jag ger inte bort/säljer ägg samt har en inhägnad på ca 30 kvm som de kan gå runt i.

Jag hade en teori om att de var uttråkade och hängde in en cd-skiva samt torkade solrosblommor åt dem. Då blev de kocko och bestämde sig för att den halvan av hönshuset som det hängde i var livsfarligt.
Nu har jag bara några få idéer kvar och skulle vilja ha åsikter om dem!

1. Salt har jag hört ska vara bra, är det nåt man ska blanda i maten/snäckskalen? Jag tycker de borde få nog med salt från maten jag ger dem, fodret bör väl vara anpassat så?
2. Skaffa tupp. Det ska ju gå att ha höns utan tupp, vilket jag hade tänkt, men det kanske inte funkar med just de hönsen jag har. Om det är ett alternativ, hur gammal bör en tupp vara innan han kan passa in i gruppen? Jag kan köpa en skånsk blommetupp på 15 veckor men det känns väldans ungt...
3. Testa antipickspray. En lösning jag egentligen inte gillar eftersom det inte känns som att grundproblemet blir löst men kanske är nåt som en lösning bara för de ska slippa bli så pickade?
4. Hitta andra sätt att underhålla dem. Något jag inte heller vill eftersom minsta lilla förändringar skrämmer dem.

Alla tips och svar är välkomna men helst inget om att ta bort nån av dem, jag vill ge de alla chanser de kan få! Dessutom är det inte en som pickar på flera utan alla pickar på nån.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Höns hackar på varandra, tips!
« Svar #1 skrivet: 08 mar-17 kl 17:33 »
Ja jag tror de kan ha tråkigt.  Är de ute nu på vintern? Med snö?  Jag skulle försöka ordna snöfritt område med löv, hö eller annat att sprätta i.  Och grejer som de kan sitta bakom, på, eller under, som andan faller på.

Sen växer nog tyvärr inga nya fjädrar ut förrän efter nästa ruggning, om jag förstår saken rätt.

Det är ju lite synd om höns på vintern, finns inget gräs att noppa. Ibland groddar jag vete eller odlar vetegräs. Fast om det hjälper i ditt fall har jag ingen aning om.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Höns hackar på varandra, tips!
« Svar #2 skrivet: 08 mar-17 kl 18:58 »
Dina höns har skaffat sig en ovana. Det är lätt hänt, blommehöns är aktiva höns som är skapta för att tillbringa dagarna med fodersökande, när detta inte går så får de hitta på någon annan sysselsättning. Fjäderplockning och ägghackning är vanliga "hobbies" Det behöver inte alls vara orsakat av någon näringsbrist. Tyvärr är det väldigt  lätt att höns får ovanor, men desto svårare att utrota sådana beteenden. Jag har inte mycket tips att komma med,  men tycker att det är bra för höns att ha något rejält att hacka på, som stora fodermorötter, kålrot , betor e.d. så får de något att jobba på. Konstigt förresten att dina höns är så rädda,  blommehöns sägs ju vara lugna, stadiga höns. (visserligen inte min erfarenhet, men det är åratal sedan jag försökte med rasen)
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Cefast

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Höns hackar på varandra, tips!
« Svar #3 skrivet: 08 mar-17 kl 21:00 »
Det är egentligen ett födobeteende. I grunden är det genetiskt betingat och följer vissa linjer, men utlöses av stress, tristess eller hög andel vete i fodret. Väl utlöst vet jag inte om det går att få bukt med. Snart leder det till blodvite och kannibalism. Är du säker på att det är alla som håller på? Jag vet att det inte var det råd du ville ha, men jag har valt att ta bort de individer som visar beteendet.
Läste någonstans att lite animaliskt protein i fodret kan hålla borta suget efter gumpfjädrar.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Höns hackar på varandra, tips!
« Svar #4 skrivet: 08 mar-17 kl 21:08 »
Det står att hönsen äter EKO- foder, och det är väl det enda foder som faktiskt innehåller animaliskt protein.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Kickilina

  • Inlägg: 1
    • Gästrikland
SV: Höns hackar på varandra, tips!
« Svar #5 skrivet: 10 mar-17 kl 20:18 »
Tack för svaren!

De är ute lite om dagarna men där vi bor är det mycket snö/slask om vartannat. Vi ska göra ett stort ryck imorgon och skotta och lägga ut halm ute åt dem.

Jag spikade en spik genom en bräda och monterade ett halvt vitkålshuvud på den. Lämnade det på morgonen när jag åkte till jobbet men ingen hade rört det när jag kom hem. Lyckades övertala dem att vara intresserade då så imorse var allt borta.
Då fick de istället morötter på spiken men det var inge intressant.

Jag tycker det är konstigt att de inte är så nyfikna, de rör sig i hela huset samt ute...

Vad jag kan se innehåller Granngården EKO värpfoder inget animaliskt protein.

Jag är ganska säker på att det är minst 4 av 5 som hackar.

Vi funderar på att dela upp hönshuset i 2 delar med de 2 som är värst pickade i ena halvan så de får återhämta sig. Är det en dum idé? Hönsen kommer fortfarande se varandra, de kommer bara vara separerade med nät.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Höns hackar på varandra, tips!
« Svar #6 skrivet: 10 mar-17 kl 23:02 »
Cd skiva? Den använder man ju att skrämma fåglar med. inget höns gillar. Jag skulle skaffat tupp - en gammal borde väl gå att hitta - och se om det hjälper. Varför vill du inte ha tupp?
//Luff


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser