Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?  (läst 33425 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #20 skrivet: 05 mar-17 kl 00:25 »
Mycket möjligt att jag är ute på cykelsemester nu men jag har hört något om att tex aluminiumburkar inte får gjutas om till något som skall innehålla matvaraor men det kanske är helt annorlunda med gjutjärn

Min stekpanna brukar jag tippa ur fettet ur sedan ställer jag den på den heta plattan och låter den bli ordentligt varm igen innan jag häller i ett par dl vatten och låter det koka lite innan jag häller bort det vattnet sedan är det bara att lägga i nytt fett när man skall steka nästa gång och några gånger om året stoppar jag den i diskmaskinen så den blir ordentligt ren men den blir ju hopplös att steka i till en början eftersom den är i princip helt fettfri då
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

ps.

  • Inlägg: 128
    • -
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #21 skrivet: 05 mar-17 kl 06:34 »
En gjutjärnsgryta ska ha kvar sin beläggning som blir efter användandet, det är bara den nutida människan som fått för sig att allt ska vara sterilt rengjort i hushållet. Det tar lite tid att skapa den perfekta ytan i ett gjutjärnskärl och den ska man vara rädd om, tex. i en plättlagg som rengjorts rätt behövs nästan inget stekfett, man torkar helt enkelt bara ur laggen med hushållspapper.

När stekytan finns kvar sker en försumbar avfällning från gjutjärnet och risken för att det vidbränner minskar betydligt och som man sa förr, lite skit rensar magen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #22 skrivet: 05 mar-17 kl 07:56 »
Mycket möjligt att jag är ute på cykelsemester nu men jag har hört något om att tex aluminiumburkar inte får gjutas om till något som skall innehålla matvaraor men det kanske är helt annorlunda med gjutjärn

Skrotet från pantade aluminiumburkar smälts om och används i första hand till nya burkar. Men ett problem är att om aluminiumsmältan blir förorenad av järn, så fungerar inte processen för att varmpressa aluminiumet till tunnväggiga burkar, så stora delar av det återvunna aluminiumet måste kasseras av den anledningen och användas för andra ändamål där en liten järnhalt inte spelar någon roll. Nu är väl problemet med järnförorening mindre idag än i aluminiumburkarnas barndom, eftersom pantautomaterna har blivit bättre på att sortera bort sånt som inte hör hemma i pantsystemet, och gammaldags stålölburkar är borta sedan många år.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #23 skrivet: 05 mar-17 kl 08:20 »
Vad som händer om en människa får i sig för mycket järn vet alla som ätit järntabletter ::) . Inte så kul, men lär inte påverka ens livslängd...
Tja jag har också en annan erfarenhet  men tror inte den passar här ...  :-X   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #24 skrivet: 05 mar-17 kl 12:40 »
Gjutjärnspannorna är nog ingen fara, det är väldigt låga mängder man får i sig.

Jag rengör också mina gjutjärnskärl med att koka upp vatten i dem, men ibland har jag med modern köpemat också haft problem med hårt sot som jag varit tvungen att ta bort med såpa elller diskmedel, det tar ganska lång tid att återställa kärlet efter att man använt diskmedel, men ett gammalt trick är matfett, tex fläskflott eller rapsolja och litet salt, sedan köra runt det medan man steker upp, man får dock upprepa det ett antal gånger innan det blir bra tycker jag, vilket jag tror beror på att microporer i gjutjärnet behöver mättas med fett för att det inte skall suga åt sig mer fett..

Jag har numera slutat att använda olivolja när man hettar upp olja, men kanske är överdrivna rön kring detta, jag tillsätter eventuell olivolja efter stekning så behåller just olivolja sin arom bättre också tycker jag, rapsolja och motsvarande kan man däremot hetta upp mycket mer.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #25 skrivet: 05 mar-17 kl 12:49 »
Gjutjärnspannorna är nog ingen fara, det är väldigt låga mängder man får i sig.

Jag rengör också mina gjutjärnskärl med att koka upp vatten i dem, men ibland har jag med modern köpemat också haft problem med hårt sot som jag varit tvungen att ta bort med såpa elller diskmedel, det tar ganska lång tid att återställa kärlet efter att man använt diskmedel, men ett gammalt trick är matfett, tex fläskflott eller rapsolja och litet salt, sedan köra runt det medan man steker upp, man får dock upprepa det ett antal gånger innan det blir bra tycker jag, vilket jag tror beror på att microporer i gjutjärnet behöver mättas med fett för att det inte skall suga åt sig mer fett..

Jag har numera slutat att använda olivolja när man hettar upp olja, men kanske är överdrivna rön kring detta, jag tillsätter eventuell olivolja efter stekning så behåller just olivolja sin arom bättre också tycker jag, rapsolja och motsvarande kan man däremot hetta upp mycket mer.

Dina rön avseende olivoljan stämmer bra. När det gäller sånt som bränner fast så är det väldigt ofta så att det är olika sockerarter som bränner fast. Tex steker du bacon så är det mycket socker i sådant.
Det beror på att man får en så snygg stekyta av just socker.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #26 skrivet: 05 mar-17 kl 13:03 »
Ok, det var något jag läst om just olivolja (som ju annars skall vara nyttigt).
Misstänker som någon skrev i en annan tråd här att det i saker som tex billig falukorv, mm (som jag använder ibland mot bättre vetande när man skall rusa till jobbet och liknande...) också är någon typ av stärkelse (?) som utfyllnad, vilket gör att det bränns fast mer än normalt och bildar en onormalt tjock sothinna och klumpar av sot, inbillar mig att sotkluparna är cancerogena i längden (men hoppas att jag har fel...) så därför försöker jag få bort detta lager.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #27 skrivet: 05 mar-17 kl 13:21 »
Ok, det var något jag läst om just olivolja (som ju annars skall vara nyttigt).
Misstänker som någon skrev i en annan tråd här att det i saker som tex billig falukorv, mm (som jag använder ibland mot bättre vetande när man skall rusa till jobbet och liknande...) också är någon typ av stärkelse (?) som utfyllnad, vilket gör att det bränns fast mer än normalt och bildar en onormalt tjock sothinna och klumpar av sot, inbillar mig att sotkluparna är cancerogena i längden (men hoppas att jag har fel...) så därför försöker jag få bort detta lager.

Olivoljan förändras till farlig när den hettas upp för mycket, jo det kan säkert stämma att klumparna som egentligen är förkolade födoämnen av det onyttigare slaget är cancerogena. Eller att man med hyffsat stor säkerhet att vid närmare undersökningar finner att din fundering är korrekt.
Att koka bort sådant är faktiskt det smartaste sättet och en viss mekanisk bearbetning då man på det sättet håller porerna stängda i sin lägg.
Ett annat sätt är att när man tillreder sådant så kör man på en lägre temperatur varvid vidbränningen minskar betydligt
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #28 skrivet: 05 mar-17 kl 14:47 »
Min bror lärde mig "slow cooking" förut, jag har också så sakta börjat inse att maten ofta blir bättre om man inte försöker att stressa igenom stekningsmoment och annat...
I det Kinesiska köket använder man vid tillgång på finare råvaror (som är fria från smitta) i stället väldigt hög värme men mycket kort stektid till vissa rätter.

Tror man kan vinna på att kombinera dessa båda, litet svårare på en elspis, men det går...

Misstänker att man ofta gör fel i modern matlagning jämfört med hur en del var tänkt ursprungligen.  :)
Olivolja och sådant såsom vi använder den idag är ju också relativt nytt (även om olivolja har importerats länge, men det är ju först på senare tid den börjat rekommenderas i varm matlagning) Jag har försökt att analysera tänket kring Bo Hagströms reportage om Italiensk pizza och min teori är att färska grönsaker och sådant kyler oljan när pizzan gräddas på traditionellt vis där.
Olivolja verkar vara en hel vetenskap där nere på kontinenten, ungefär som fina årgångsviner... Tydligen inte bara olivolja rätt uppoch ned utan massor med olika sorter för olika ändamål...

men nu kanske vi börjar driva från ämnet...  :)



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #29 skrivet: 05 mar-17 kl 14:59 »
Min bror lärde mig "slow cooking" förut, jag har också så sakta börjat inse att maten ofta blir bättre om man inte försöker att stressa igenom stekningsmoment och annat...
I det Kinesiska köket använder man vid tillgång på finare råvaror (som är fria från smitta) i stället väldigt hög värme men mycket kort stektid till vissa rätter.

Tror man kan vinna på att kombinera dessa båda, litet svårare på en elspis, men det går...

Misstänker att man ofta gör fel i modern matlagning jämfört med hur en del var tänkt ursprungligen.  :)
Olivolja och sådant såsom vi använder den idag är ju också relativt nytt (även om olivolja har importerats länge, men det är ju först på senare tid den börjat rekommenderas i varm matlagning) Jag har försökt att analysera tänket kring Bo Hagströms reportage om Italiensk pizza och min teori är att färska grönsaker och sådant kyler oljan när pizzan gräddas på traditionellt vis där.
Olivolja verkar vara en hel vetenskap där nere på kontinenten, ungefär som fina årgångsviner... Tydligen inte bara olivolja rätt uppoch ned utan massor med olika sorter för olika ändamål...
men nu kanske vi börjar driva från ämnet...  :)
Retorik säljer och skapar nya marknader.  Daglivs på Kungsholmen (08) har en enorm hylla med Oljor.  Stockholmare skall ju ha nåt att snacka om på sina sammankomster.

Vad gäller att bränna fast så fick jag sluta med att steka i cocosfett då jag "inblllar" mig att det bränner fast lättare än nåt annat fett.  Jag steker gärna i smör annars i rapsolja.  Man skall väl inte steka i olivolja?  Oxiderar inte olivoljan på hög värme?   Jag använder bara stekpannor i gjutjärn. Det skulle ju kunna bli ett kemiskt förhållande mellan järn och fett som inte sker med andra pannor ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #30 skrivet: 05 mar-17 kl 15:41 »
Det som bränner fast i billig falukorv är mycket riktigt stärkelse. I detta fall potatismjöl. Köp Falu på Lidl, so får Du den tillverkad efter tysk recept. Där är det nästintill straffbart att ha pärmjöl i korv.
Jag diskar av princip inte stekpannor. Skrapar loss det som sitter fast och torkar ur med papper. Nästa stekta mat blir so mycket godare om den inte smakar diskmedel. Morsan gjorde so redan och jag har överlevt 72 år, so det kan inte vara fel.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #31 skrivet: 05 mar-17 kl 17:50 »
Så, min 15:- från konsum duger inte?  ;D
Men, Har man tillgång till Tysk korv köper åtminstone jag inte falukorv, korv är ju något de kan, till skillnad mot oss idag... så hade ärligt talat inte tänkt på det... :)
Weisswürst, mm är ju betydligt godare tycker jag personligen.

knöcklan, Jo, vad jag hört skall den hållas under ca 70 grader om jag förstått rätt...
Jag brukar numera bara ringla över en skvätt rumstempererad olja efteråt om man specifikt vill ha olivolja på varm mat, tror det är så man egentligen skall göra...
Kall skall den däremot vara nyttig säger de...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #32 skrivet: 06 mar-17 kl 13:20 »
Modernt gjutjärn från billigländer är ofta omsmält skrot och då kan det ju innehålla alla möjliga sorters legeringsämnen som råkade följa med i skrotlasset som tippades i masugnen.
Jag känner inte till just järnet i grytor och pannor men jag vet att gjutjärnet i billiga importmaskiner kan vara litet konstigt ibland.

Köper man en gjutjärnspanna som är gjuten på ett bättre gjuteri så motsvarar materialet sannolikt gammaldags tackjärn...... det kan kanske till och med vara renare.
Mycket intressant läsning om järnet här över lag! Tänk vad mycket man inte har en susning om...... Jaha ok......så det finns självklart både bättre och sämre gjuteri(er). Kan tänka mig det. Men om jag nu vill ha "säkert" järn, eller bättre tillverkat utan ev slagg av dålig karaktär vad ska jag då tänka på och hur ska jag veta vilket som bör undvikas? Helst svenskt eller inom EU och undvika typ made in china? Jag antar att gammalt från Husqvarna isf bör vara ok? Hur är det med Kockums gamla emaljerade grytor....är dom ok att använda eller är det mycket konstigheter i emaljen?
« Senast ändrad: 06 mar-17 kl 13:27 av Skogsbönan »

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #33 skrivet: 06 mar-17 kl 14:14 »
Nu blev jag också lite orolig. Kan tänkas att jag har alldeles fel?

Så gjorde jag ett litet test med min stekpanna. Jag kokade upp lite vatten i den, lät det svalna.
Sen gjorde jag ett Fe-test, som egentligen skall visa om det finns järn i dricksvattnet.
Och visade testet? Järn förstås! Vilket är helt naturligt.

Det finns förresten en gammal tråd om järnpannor, som innehåller mycket nyttigt.

Gjorde du ett kontrolltest med bara vanligt kranvatten?

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #34 skrivet: 06 mar-17 kl 14:32 »
Mizarog, Weisswurst ja. Lidls är inte alldeles so som en färsk från en slaktare i Bayern. Men åt mig dyger den. Men låt den inte koka, då spricker den. Strax under kokpunkten och minst 10 minuter. Och den medskickade rätta senapen till. Vill Du äte de riktigt traditionellt so köper Du en saltbrezel till. De hos Lidl är fullt jämförbara med originalet. Hör liksom till korvarna. När de kommer i oktober brukar jag köpa 20 förpackningar, so har jag hela året. Jag är ju uppfödd på öl och weisswurst. Deras Falu kostar inte heller so mycket men är god.
Vet Du att falukorvsreceptet kommer från Lyon i Frankrike från början. Den heter Lyoner i Tyskland. Men det var tyska bergsmän som kom till Falun som hade receptet med sig och började tillverkningen där. Det behövdes ju mycket läderremmar i gruvan, so det fanns gott om kött.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #35 skrivet: 06 mar-17 kl 14:33 »
Mycket intressant läsning om järnet här över lag! Tänk vad mycket man inte har en susning om...... Jaha ok......så det finns självklart både bättre och sämre gjuteri(er). Kan tänka mig det. Men om jag nu vill ha "säkert" järn, eller bättre tillverkat utan ev slagg av dålig karaktär vad ska jag då tänka på och hur ska jag veta vilket som bör undvikas? Helst svenskt eller inom EU och undvika typ made in china? Jag antar att gammalt från Husqvarna isf bör vara ok? Hur är det med Kockums gamla emaljerade grytor....är dom ok att använda eller är det mycket konstigheter i emaljen?

Om du googlar runt lite och söker på risker i samband med användande av de grytor och pannor du funderar över så är det närapå inga larmrapporter som dyker upp.
Det säger mig två saker att trots forskning så har man inte funnit något eller så har man inte forskat på det.
Om man då istället funderar på vad som kommit efteråt så här man larmat många gånger om teflon.

Vad kan man då dra för egen helt ovetenskaplig slutsats av detta?
Jag drar slutsatsen att man har varit och är så pass nyfiken att man forskar i olika material skapar risker i köken.
Man har juh tex satt krav på att grytlappar skall vara testade innan man får sälja dom som grytlappar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #36 skrivet: 06 mar-17 kl 16:37 »
Gjorde du ett kontrolltest med bara vanligt kranvatten?

Ja, direkt ur kranen. Vi har ett präktigt järn/mangan-filter, nyligen servat. Vi har labtest-resultat både före och efter: inget järn efter. (Skulle något upplöst järn trots allt lyckas ta sig förbi, fastnar det i avhärdaren som finns sist i filtreringsordningen.)
Slutsatsen blir att vårt kranvatten är järnfritt. När jag kokade lite i min nydiskade och ganska nyköpta järnstekpanna, och Fe-testet färgade det rosa, måste järnet alltså ha kommit från stekpannan.
« Senast ändrad: 06 mar-17 kl 22:32 av Berberis »

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #37 skrivet: 06 mar-17 kl 20:01 »
fredde e, tack för tipsen, skall helt klart testas!
("försvarar mig" med att jag försökt vara nyttig ett bra tag nu, så det är dax att ge avkall på renlevnadsvanorna innan man fastnar i dem...  ;D )

Köpte på mig en rejäl gammeldags gjutjärnspanna och en ännu tyngre plättlagg förut på röda korset, så nu skall de invigas!  8)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Lindfors

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #38 skrivet: 26 jul-17 kl 15:48 »
Efter 40 bast som kock och kökschef, så säger jag att gjutjärn är tveklöst det bästa att tillaga middagen i och det svarta är endast sot...däremot bör man aldrig använda aluminium...

När du ex.vis gräddat plättar, så ge f-n i att diska den och använd aldrig fettlösande medel utan låt den stå i stekfettet, som bara är att spola ur med varmt vatten...enkelt


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #39 skrivet: 26 jul-17 kl 16:07 »
Nej, man ska inte spola ur. Man ska torka ur så mycket som det går med hushållspapper.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 4 användare
xaelanar, magtob, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser