Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underhåll av plåttak  (läst 2590 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Underhåll av plåttak
« skrivet: 04 mar-17 kl 11:58 »
Vad gäller för underhåll av plåttak?
I min brf i Dalarna har vi tre hus med plåttak.  Den vanliga typen med långa skarvade  längder som hålls ihop med längsgående vikt skarv.  De här taken är lagda när Järnverket i Borlänge ändrade tillverkningen och ytbehandlade med en färg som flagade.  Nu har taken nästan flagat av.  Och två plåtslagare uppmanade oss att behandla och måla om taken.

Här i storstan skulle det finnas ett företag som etsade och därefter målade.  De hade sin egen metod.  En annan berättade att han skulle anlita en entreprenör som målade med en färg som användes på båtar i Norge.

Har ni också ett humm om vilka priser som kan vara aktuella.  Ett av husen är rejält stort  med tre skorstenar?

Jag har lagt en motion om att detta projekt skall med i en långsiktig budget.  Men som vanligt får man puffa på !
Tacksam för input.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Underhåll av plåttak
« Svar #1 skrivet: 05 mar-17 kl 09:12 »
Jaa du. Ser många tak på bygden med samma problem. Förstår inte hur tillverkarna kommit undan. som om färgen ap liserats utan att man kollat hur väder o vind påverkar. Så kallad zoooordning.
Är det någon som gjort försök med rättsprocess?
 Här har jag pannplåt på några tak. Var rostiga så en dag när flitens lampa var tänd fick rosten mekanisk rengörning o nått lager blymönja på valda ställen. Wibo fick beställning på oljefärg. Visade sej att den innehöll kinesisk olja. Nu kan man inte se att plåten varit nära färg. Allt borta.
 Vad är det för material tak plåten är gjord av?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Underhåll av plåttak
« Svar #2 skrivet: 05 mar-17 kl 09:23 »
Hur gamla är de där plåttaken? Om de är 20-30 år är det inte konstigt om färgen börjar flagna.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Underhåll av plåttak
« Svar #3 skrivet: 05 mar-17 kl 10:10 »
Jaa du. Ser många tak på bygden med samma problem. Förstår inte hur tillverkarna kommit undan. som om färgen ap liserats utan att man kollat hur väder o vind påverkar. Så kallad zoooordning.
Är det någon som gjort försök med rättsprocess?
 Här har jag pannplåt på några tak. Var rostiga så en dag när flitens lampa var tänd fick rosten mekanisk rengörning o nått lager blymönja på valda ställen. Wibo fick beställning på oljefärg. Visade sej att den innehöll kinesisk olja. Nu kan man inte se att plåten varit nära färg. Allt borta.
 Vad är det för material tak plåten är gjord av?
Jadå Borlänge SSAB erbjöd oss 50 000 som kompesation för det största taket.  Men ingen i styrelsen klarade av åtgärderna.  Sen såg jag i styrelseprotokollen att man hade beräknat åtgärder för alla tre husen till 400 000, det här var i början av 1990-talet.  Vad som menades med åtgärder framgår inte av texten.

Jag tar tacksamt emot  förslag hur jag skall få till retorik så att något händer  ::)   
1.  Vad behöver göras på gamla avflagnade plåttak som lagst med SSABś plåt från Borlänge ?
2. Kostnader
3. Annat som jag inte förutser just nu  inkl retorik ?

De råd jag  fått om grunden på ett av husen här på forumet gav riktlinjerna så vi kom igång.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Underhåll av plåttak
« Svar #4 skrivet: 05 mar-17 kl 11:12 »
Är plåten aluminium eller galvad järnplåt? Förmodligen järnplåt eftersom det är SSAB. Det är ju alltid galvad under färgen. Egentligen är det ju samma som omålad galvplåt och om Ni tycker om galvad plåt, som det finns på vartannat torp so kan Ni ju låter det vara som det är.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Underhåll av plåttak
« Svar #5 skrivet: 05 mar-17 kl 11:19 »
Är plåten aluminium eller galvad järnplåt? Förmodligen järnplåt eftersom det är SSAB. Det är ju alltid galvad under färgen. Egentligen är det ju samma som omålad galvplåt och om Ni tycker om galvad plåt, som det finns på vartannat torp so kan Ni ju låter det vara som det är.
Ja det är säkerligen galvad järnplåt.  Det ligger på många  hustak på bruket. Men  varför skall det då inte målas om?    
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Underhåll av plåttak
« Svar #6 skrivet: 05 mar-17 kl 11:25 »
Ja det är säkerligen galvad järnplåt.  Det ligger på många  hustak på bruket. Men  varför skall det då inte målas om?
För att det inte gör någon nytta att måla, det är rent estetiskt

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Underhåll av plåttak
« Svar #7 skrivet: 05 mar-17 kl 12:33 »
För att det inte gör någon nytta att måla, det är rent estetiskt
Ni gör mig villrådig!  Två plåtslagare har uppmanat oss att låta behandla taken inkl att måla dem. En annan kille på bruket som själv har ett plåttak har fått ett erbjudande av en entreprenör att måla det med färg som används på båtar i Norge.

Jag har lagt en motion till årsstämman om att budget behöver tas för kostnaderna att åtgärda taken.  Det funkar inte med "alternativa fakta" då tappar jag mitt hårt upparbetade  mandat, (om jag har nåt?).  Jag skulle också säga så här om SSAB i Borlänge tillverkar plåttak med målat ytskick, som de sen pga miss i tillverkningen erbjuder kompensation till så skulle man kunna förvänta sig att vid leverans försäkrar att när taken flagat så behöver  de inte målas om.   SSAB garanterar  tills det flagat  ;D

Så Fåret och Fredde det håller inte med att färgen endast är estetisk i det här sammanhanget med "kulturskyddade" tak.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Underhåll av plåttak
« Svar #8 skrivet: 05 mar-17 kl 12:46 »
Allt går att fixa!

Problemet är att man före man gör något så måste man utröna vad det är för slags plåt och hur den är behandlad.
Oftast har plåten en yta som gör det svårt för färgen att fästa vilket kan ha varit fallet redan från att den var ny, samt att det funnits oljerester från tillverkningen som oxå ställer till det i det långa loppet.
Det kan även varit brister i färgen som gjorde att den inte brände tillräckligt bra mot plåten.

Vad kan man göra då? 
Etsning, man tillför en kemikalie som löser upp ytan och gör den lämplig för målning.
Blästring, man blåser på matrial som slipar bort ytan. Man använder vatten eller luft och kan använda sand, glas eller stålkulor.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Underhåll av plåttak
« Svar #9 skrivet: 05 mar-17 kl 13:45 »
Skulle det inte kunna bli nån typ av pilotprojekt för ssab att fixa till taket? Där finns väll bidrag i ett sådant läge också.
Jag menar om det nu är en kulturbyggnad så är det ju lite mer slagkraftigt än taket på ett utedass.
Att vända - till +
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Underhåll av plåttak
« Svar #10 skrivet: 05 mar-17 kl 14:45 »
Allt går att fixa!
Problemet är att man före man gör något så måste man utröna vad det är för slags plåt och hur den är behandlad.
Oftast har plåten en yta som gör det svårt för färgen att fästa vilket kan ha varit fallet redan från att den var ny, samt att det funnits oljerester från tillverkningen som oxå ställer till det i det långa loppet.
Det kan även varit brister i färgen som gjorde att den inte brände tillräckligt bra mot plåten.

Vad kan man göra då? 
Etsning, man tillför en kemikalie som löser upp ytan och gör den lämplig för målning.
Blästring, man blåser på matrial som slipar bort ytan. Man använder vatten eller luft och kan använda sand, glas eller stålkulor.
  Vad jag kommer ihåg när flagorna spred sig över bruket var att SSAB hade infört nån ny teknik vad gäller plåttak.  Så känd skandal över vårt  rike.  Därför skulle vi mfl få kompensation, vilket vi nu inte klarade av att inhämta. 

Skulle det inte kunna bli nån typ av pilotprojekt för ssab att fixa till taket? Där finns väll bidrag i ett sådant läge också.
Jag menar om det nu är en kulturbyggnad så är det ju lite mer slagkraftigt än taket på ett utedass.
Att vända - till +
Jag tror att länsantikvariatet i Falun har många andra pilotprojekt att hålla igång.  För att inte tala om alla andra tak som flagar.  Vår brf har inte något gott renommé i bygden eller vad det gäller tillfrågade instanser.  Brf styrs av stockholmare som bevakar sina intressen, tex privat brygga,  och då finns inte agendan att ta hand om husen.   

För flera år sedan hade vi en gammal handelsbod på bruket där Länsantikvarien + Kommunen + en stiftelse i socknen/bruket  ansökte och fick EU-pengar.   Det blev långbänk som tog 3-4 år innan allt var klart.  Och naturligtvis tog pengarna slut halvvägs.   Inredningen, restaurang, ser ut som ett museum och det ekar mellan väggarna. 

Vi har ytterligare en renovering på bruket där man rustade upp en stor byggnad.  Fick hussvamp i grunden och fick göra om allt.  Sedan missade man att ventilationssystemet måste vara dimensionerat för matlagning.  Så nu får man bara värma upp maten.  Och i det här huset hade man räknat med att ha restaurang. Det är samma människor inblandade i båda projekten. 

Men alla dessa turer och med folk som inte klarar att driva projekt har jag lärt mig lite om vilka situationer och projektledare man skall undvika.  Vi har minst fyra olika stiftelser och organisationer på bruket  och det sitter ofta samma folk i alla  :-X
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Underhåll av plåttak
« Svar #11 skrivet: 06 mar-17 kl 08:35 »
Nu har jag ringt och talat med några plåtslagare.  Galvaniserad plåt som ligger oskyddad  rostar och tar skada.  Målning skyddar mot detta.  Den galvaniserade plåten behöver tvättas innan målning.  Både grundmålning och övermålning rekommenderades.   Jag får gå vidare.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Underhåll av plåttak
« Svar #12 skrivet: 06 mar-17 kl 09:43 »
Knöcklan, hur kan Du tro att färgen på ett plåttak eller överhudtaget på vad som helst skulle hålla i evighet. Har Du exempel på nåt målat som inte behöver målas om ibland? Det är fakta som SSAB inte rår för. Eventuellt att färgen lossnade ovanligt tidigt. Men nån gång lossnar den i alla fall. Och att folk som vill måla Era tak säger att det är nödvändigt förstår jag. Det är ju ett stort jobb som ger massa pengar. Om Du tittar på landsbygden ser Du galvade omålade tak överallt. Ibland rostar de, men om Du är rädd för en genomrostning måste Du nog bli 100 år gammal för att se det. På mitt torp ligger plåt som är ditlagd på sena 40 talet. Nån rost har jag inte sett. Era tak verkar ju inte helt nytillverkade heller. I så fall är det även tjockare plåt än dagens. Jag tycker Du skall glömma alltihop och vänta tills all färg är borta. Då har Ni ett fint galvat tak.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Underhåll av plåttak
« Svar #13 skrivet: 06 mar-17 kl 10:12 »
Knöcklan, hur kan Du tro att färgen på ett plåttak eller överhudtaget på vad som helst skulle hålla i evighet. Har Du exempel på nåt målat som inte behöver målas om ibland? Det är fakta som SSAB inte rår för. Eventuellt att färgen lossnade ovanligt tidigt. Men nån gång lossnar den i alla fall. Och att folk som vill måla Era tak säger att det är nödvändigt förstår jag. Det är ju ett stort jobb som ger massa pengar. Om Du tittar på landsbygden ser Du galvade omålade tak överallt. Ibland rostar de, men om Du är rädd för en genomrostning måste Du nog bli 100 år gammal för att se det. På mitt torp ligger plåt som är ditlagd på sena 40 talet. Nån rost har jag inte sett. Era tak verkar ju inte helt nytillverkade heller. I så fall är det även tjockare plåt än dagens. Jag tycker Du skall glömma alltihop och vänta tills all färg är borta. Då har Ni ett fint galvat tak.
Kära Fredde tack för ditt senaste inlägg,  men  tur att vi läser, uppfattar och är olika när vi ställer frågor eller ger info  inför kostbara renoveringar.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser