Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det här för ventikåpspackningar  (läst 2109 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Vad är det här för ventikåpspackningar
« skrivet: 01 mar-17 kl 12:46 »
Nere till vänster tror jag är till VW bubbla, men vad är de andra två till?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad är det här för ventikåpspackningar
« Svar #1 skrivet: 01 mar-17 kl 18:05 »
De två till vänster kan vara till olika varianter av luftkylda VW-motorer. Kanske tidig (före 1961) respektive sen bubbla, eller också hör den ena av dem till en typ 4-motor (den som användes i 411, 412, VW-bussar och Porsche 914).

Den högra ser ovanligt smal ut, den passar säkerligen till någon 4-cylindrig stötstångsmotor. Insvängningen mitt på högra långsidan känns lite speciell och borde gå att använda för att identifiera packningen. Skulle man kunna gissa på en liten Opel- eller Fordmotor, kanske?


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad är det här för ventikåpspackningar
« Svar #2 skrivet: 01 mar-17 kl 19:23 »
När jag tittade närmare på den högra så verkar den vara till 3 cylindrar (3 inbuktningar för tändstift)
SAAB hade väll 3 cylindrig 2 taktare?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad är det här för ventikåpspackningar
« Svar #3 skrivet: 01 mar-17 kl 21:29 »
SAAB hade väll 3 cylindrig 2 taktare?

Stämmer bra!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Vad är det här för ventikåpspackningar
« Svar #4 skrivet: 01 mar-17 kl 22:16 »
Även DKW, som var vanliga förr.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad är det här för ventikåpspackningar
« Svar #5 skrivet: 01 mar-17 kl 22:53 »
Men tvåtaktare (i synnerhet inte sådana trecylindriga som på sin tid användes i personbilar) brukar inte ha någon ventilmekanism och därmed inte heller någon ventilkåpa.

Jag kan tänka mig att förklaringen till inbuktningen i mitten är att toppen har en slangnippel för t ex kylvatten eller vevhusventilation där.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Vad är det här för ventikåpspackningar
« Svar #6 skrivet: 01 mar-17 kl 23:36 »
Visst är det så som Torbjörn skriver, en tvåtaktare har ingen ventilkåpa.
Engelsmännen har haft en förkärlek till långslagigaga maskiner, av skatteskäl har jag för mig.
Om packningen är osedvanligt smal kan det kanske vara en ledtråd.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vad är det här för ventikåpspackningar
« Svar #7 skrivet: 02 mar-17 kl 00:29 »
Är det inte en Opel kadett 1200? 60-talare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad är det här för ventikåpspackningar
« Svar #8 skrivet: 02 mar-17 kl 10:57 »
Opel verkar stämma och nu tar vi nästa.
Den påminner om Volvo B18-20, men de har inte de små flärparna eller vad det nu heter, som ska hålla fast packningen i kåpan, om man googlar på det.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Vad är det här för ventikåpspackningar
« Svar #9 skrivet: 02 mar-17 kl 11:15 »
Golf

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad är det här för ventikåpspackningar
« Svar #10 skrivet: 02 mar-17 kl 11:23 »
Golf

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Vad för golf, de ser inte lika ut vid googling?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vad är det här för ventikåpspackningar
« Svar #11 skrivet: 02 mar-17 kl 11:56 »
Det är ju en liten motor det där också, tycker det påminner om Fords små motorer - Fiesta eller Escort.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Vad är det här för ventikåpspackningar
« Svar #12 skrivet: 02 mar-17 kl 13:40 »
Vad för golf, de ser inte lika ut vid googling?
Tycker det liknar det från min gamla golf2

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vad är det här för ventikåpspackningar
« Svar #13 skrivet: 02 mar-17 kl 16:13 »
Jag hade fel......raderade inlägget

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad är det här för ventikåpspackningar
« Svar #14 skrivet: 03 mar-17 kl 08:44 »
Tycker det liknar det från min gamla golf2

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

VAG-motorerna (de vanliga 4-cylindriga på 1,5 - 1,8 l från 70- 80- och 90-talet) har dels skarpare hörn på packningen och dels är öronen med skruvhål vända utåt, inte inåt.

Kan det vara så att den där packningen hör till något snobbigt marinutförande av B18 eller B20 med aluminiumventilkåpa?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad är det här för ventikåpspackningar
« Svar #15 skrivet: 03 mar-17 kl 08:51 »
Visst är det så som Torbjörn skriver, en tvåtaktare har ingen ventilkåpa.
Engelsmännen har haft en förkärlek till långslagigaga maskiner, av skatteskäl har jag för mig.
Om packningen är osedvanligt smal kan det kanske vara en ledtråd.

Det var före ca 1954 som England beräknade bilskatten efter motorns totala kolvarea, så det var förmånligt att göra långslagiga maskiner av den anledningen. Men den engelska bilindustrin konstruerade om sina motorer så gott som omedelbart när skattesystemet hade ändrats, så från slutet av 50-talet och framåt är även engelska motorer "normalt" dimensionerade.

Men en långslagig motor med liten cylinderdiameter bör ju också bli ganska kort eftersom cylindercentra hamnar nära varandra, så långslagigheten påverkar egentligen inte hur långsmal ventilkåpepackningen blir utan bara skalan på den.

En mycket långsmal packning tyder på antingen många cylindrar eller korta vipparmar och liten diameter på ventilfjädrarna.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad är det här för ventikåpspackningar
« Svar #16 skrivet: 03 mar-17 kl 09:11 »
Utseende och mått stämmer med Ford Escort II

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad är det här för ventikåpspackningar
« Svar #17 skrivet: 03 mar-17 kl 09:19 »
Då så! Vilken av motorerna till den? Det har ju förekommit många olika, och samma motortyp har existerat i flera olika Fordmodeller också.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad är det här för ventikåpspackningar
« Svar #18 skrivet: 03 mar-17 kl 09:26 »
Då så! Vilken av motorerna till den? Det har ju förekommit många olika, och samma motortyp har existerat i flera olika Fordmodeller också.

ATH 1.1 46 HK stod det, men det kanske passar fler, jag har inte kollat det.

https://www.bildelarstore.se/reservdelar/ventilkapspackning/ford/escort/escort-ii-ath/330

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad är det här för ventikåpspackningar
« Svar #19 skrivet: 03 mar-17 kl 14:52 »
Förmodligen är det den 1,1 l stötstångsmotor som också är vanlig i t ex Fiesta och som industrimotor. Jag vet av ett kostnadsfritt Fiestavrak med sådan motor (troligen runt 1990) om någon är intresserad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser