Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slunga?  (läst 1154 gånger)

Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
Slunga?
« skrivet: 28 feb-17 kl 09:08 »
Tänkte köpa en ny slunga,finns ju mycket att välja på och man vill ju ha en som man kan växa med om man vill och som är smidig att arbeta med.
Lutar åt självvändande 4 ramars som tar alla format, men varför inte en radial tänker man ju ibland?  Någon som har någon klok tanke? Automatiskt är redan bestämt...

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Slunga?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-17 kl 11:11 »
För att en radial inte är lämplig för svårslungad honung som ljung.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Slunga?
« Svar #2 skrivet: 01 mar-17 kl 08:53 »
Får du Ljung i samhällena ytterst sällan, så skulle jag inte tveka en sekund över att välja en radial-slunga! Betydligt högre kapacitet, och trevligare att arbeta med än en självvändande.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Niklas Nyström

  • Inlägg: 24
    • Södermanland
SV: Slunga?
« Svar #3 skrivet: 01 mar-17 kl 09:11 »
Jag har en hjulslunga inköpt hos Freddy Duwe. Jag har slungat ljunghonung i den, så det går absolut. Som mest har jag slungat drygt ett ton ljunghonung en säsong. Man måste så klart lossa honungen som man måste göra med andra slungare också. Jag upplever att lossningen (använder en liten sjölies) och silningen är ett större problem än slungningen. Visst går det sönder några ramar när jag slungar Ljung, men det mesta blir absolut urslungat. Jag använder trådande 3/4 Langstroth-ramar, kan tänka mig att man kan få större problem med att ramar går sönder om kör otrådat eller ett högre ramformat.
Kan meddela att jag är mycket nöjd med slungan och har över hundra samhällen.

Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Slunga?
« Svar #4 skrivet: 01 mar-17 kl 21:04 »
Ja inte e det lätt,får se när jag kommer till butiken innan jag bestämmer mig. Tänker att jag kommer nog att fortsätta täcka av manuellt ett bra tag till och med hjälp av sambon, har ingen ljung här så igentligen kvittar det ju då. Känns som att det kan bli dyrt om elektroniken krånglar i en automatisk.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 3 användare
jeno0038, ärt, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser