Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ventil till hydraulisk vinsch?  (läst 1764 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Ventil till hydraulisk vinsch?
« skrivet: 21 feb-17 kl 11:49 »
Tjena
Jag har en hydraulisk vinsch liggandes och jag funderar nu på att montera den i fronten på traktorn för lite hjälp vid ev fastkörningar i skogen. Min fråga är egentligen hur detta ska kopplas?
Jag gissar på tryck-/retur-slangar från hydraulpumpen fram till någon form av ventil inne i hytten, sedan två slangar fram till själva vinschen..
Den här ventilen.. Den måste ju antar jag, när den är "orörd" låta oljan flöda tillbaka direkt i returen, och sedan två lägen där man antingen skickar ut eller drar in vajern.. Så denna ventil behöver ju då skicka oljan i två olika riktningar till vinschen. Finns det något namn på en sådan ventil? Tänkte försöka hitta någon på nätet men vet inte riktigt vad jag ska leta efter..
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ventil till hydraulisk vinsch?
« Svar #1 skrivet: 21 feb-17 kl 12:27 »
Ventilpaket

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Ventil till hydraulisk vinsch?
« Svar #2 skrivet: 21 feb-17 kl 12:30 »
Ventilpaket
Så långt är jag med.. :)
Tänkte mer om det fanns någon specifik benämning för den funktionalitet jag vill åt.. De ventilpaketen jag hittat hittills verkar vara betydligt mer komplicerade alternativ bara en kran (av/på).
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Ventil till hydraulisk vinsch?
« Svar #3 skrivet: 21 feb-17 kl 12:36 »
Riktningsventil verkar vara ordet jag for efter.. Gissar på en tvåspaks riktningsventil är det jag behöver?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ventil till hydraulisk vinsch?
« Svar #4 skrivet: 21 feb-17 kl 12:41 »
Tar du ett ventilpaket, med flera spakar så är det förberett om du vill ha flerfunktioner i framtiden.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ventil till hydraulisk vinsch?
« Svar #5 skrivet: 21 feb-17 kl 12:43 »
Vid en snabbkoll, så hittade jag dessa som inte var så dyra.

http://www.prolux-shop.com/se_sv/hydraulik/ventilpaket/


Men såna finns ju begagnade i stort sett överallt.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Ventil till hydraulisk vinsch?
« Svar #6 skrivet: 21 feb-17 kl 12:46 »
Tar du ett ventilpaket, med flera spakar så är det förberett om du vill ha flerfunktioner i framtiden.

Ja det slog mig precis att jag faktiskt har ett sittande på den andra traktorn då den hade frontlastare förut, men lär aldrig få det igen.. Den är dock inte särskilt smidig eller bra.

Den sidan hade jag missat! En sådan här, med bara en spak, kan den skicka trycket i båda riktningarna mån tro beroende på vilket håll man drar spaken?
http://www.prolux-shop.com/se_sv/ventilpaket-dcv-40-1.html
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ventil till hydraulisk vinsch?
« Svar #7 skrivet: 21 feb-17 kl 12:52 »
Ja det står att den är dubbelverkande.
Det stod något om Vinschar med hydraulisk broms behöver en öppen slid, så det måste du kolla.
Bäst är att ringa och prata med dom

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Ventil till hydraulisk vinsch?
« Svar #8 skrivet: 21 feb-17 kl 12:55 »
Ja det står att den är dubbelverkande.
Det stod något om Vinschar med hydraulisk broms behöver en öppen slid, så det måste du kolla.
Bäst är att ringa och prata med dom
Perfekt.. Stort tack
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ventil till hydraulisk vinsch?
« Svar #9 skrivet: 21 feb-17 kl 12:56 »
Swedol har också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 9 användare (4 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Caroline Carlsson, Besksöta, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser