Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Natto?  (läst 4092 gånger)

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
Natto?
« skrivet: 02 feb-17 kl 20:03 »
Jag skulle väldigt gärna vilja testa att göra natto. Någon som har eller vet någon som har kultur?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Natto?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-17 kl 04:48 »
Har du inte gjort det förut, så kan det nog vara en bra idé att köpa sporer första gången. Eftersom det är en sporbildande bakterie (Bacillus subtilis), så är det sedan ganska lätt att hålla kulturen ganska ren från andra bakterier genom pastörisering

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Natto?
« Svar #2 skrivet: 03 feb-17 kl 14:21 »
Lite snabb sökning ger i alla fall denna länk till Danmark:

https://hjemmeriet.com/da/visprodukt.php?id=246&kat=73

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Natto?
« Svar #3 skrivet: 18 feb-17 kl 11:58 »
Jag skulle väldigt gärna vilja testa att göra natto. Någon som har eller vet någon som har kultur?
Går det inte att använda färdig Natto som grund?  Här i storstan finns Natto att köpa i flera asiatiska butiker.  Om det inte vore so f......t  äckligt :-[
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Natto?
« Svar #4 skrivet: 01 mar-17 kl 16:51 »
Går det inte att använda färdig Natto som grund?  Här i storstan finns Natto att köpa i flera asiatiska butiker.  Om det inte vore so f......t  äckligt :-[

Det går, har forskat litet mer i saken,

1. Koka upp vatten.

2. Ångkoka bönorna till mjuk konsistens.

3. Tag ett par matskedar ur en färdig nattokultur, häll på litet avsvalnat (ca 30-40 grader) uppkokt vatten (för att det skall vara sterilt) och skölj bönorna i en skål som steriliserats med kokande vatten. Spara slemmet efter bönorna.

4. Tag en thermosburk, eller en skål och kökshanddukar.

5. Fukta de kokta bönorna med uppkokt vatten som är ca 40 grader varmt.

6. Rör försiktigt i nattoslemmet.

7. Låt stå så det håller sig hyggligt varmt något dygn till önskad konsistens på den färsiga produkten.

.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Natto?
« Svar #5 skrivet: 06 mar-17 kl 14:44 »
En du fråga, naturligtvis, men vad är natto? ??? :-[
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Natto?
« Svar #6 skrivet: 06 mar-17 kl 15:39 »

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Natto?
« Svar #7 skrivet: 06 mar-17 kl 19:50 »
Vad jag hört så skall det måhända ha börjat med att naturliga bakterier som finnes på rishalm syrade bönorna så att de bevarades längre utan att förkommas, så troligen är det en gammal konserveringsmetod.

Rishalmsnatto finns fortfarande i Japan och består av bönor som ångkokts mjuka och lindats in i små paket av rishalm som bundits om i var ände likt en majskolv av rishalm. (antar dock att man tillsätter bakteriekultur idag till de massproducerade för att försäkra sig om att det blir exakt som det skall).

Ser ut ungefär som bönor doppade i långfil med sega trådar.
(måste dock var någon annan bakteriestam, eftersom natto (syrade ångkokta sojabönor) är värmeälskande vad jag förstått medan långfilskultur vill ha det svalare, men glömmer man hemgjord långfil någon dag bildas det en liknande seg, genomskinlig massa som dras ut till trådar, långfil luktar och smakar dock inte i närheten lika starkt, den är ju ganska neutral oavsett hur länge man håller igång kulturen (dock kan den mögla om man glömmer den, så jag antar att det är två helt olika grundstammar men som ger ett visuellt liknande resultat... ))

Japanerna rör om geggan ganska ordentligt strax innan man äter den, men det är litet hardcore för min smak eftersom jag har svårt för slemmigt skum, men den skall likna ovispad äggvita något vad jag förstått strax innan man äter den, har inte vågat prova den ännu, men skall helt klar tom man får chansen...


« Senast ändrad: 06 mar-17 kl 19:56 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Oodles of Joy

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
SV: Natto?
« Svar #8 skrivet: 21 mar-17 kl 11:14 »
Kan man göra en mildare natto med långfil då? :D
...Tycker jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 2 användare
xaelanar, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser