Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  F skatt eller?  (läst 1152 gånger)

Nilsson

  • Inlägg: 100
F skatt eller?
« skrivet: 26 jan-17 kl 20:20 »
Hej!
Jag är moms registrerad och äger numera en gård jag funderade på vad som behövs för att få sälja produkter som egentillverkad saft och dylikt. Behöver jag f skatt för att söka tillstånden hos kommunen eller räcker det med att vara momstegistrerad?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: F skatt eller?
« Svar #1 skrivet: 26 jan-17 kl 21:03 »
Man behöver f-skatt när man säljer tjänster.
Om du ska sälja produkter /varor behöver du inte f-skatt.



Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: F skatt eller?
« Svar #2 skrivet: 26 jan-17 kl 21:09 »
Man behöver f-skatt när man säljer tjänster.
Om du ska sälja produkter /varor behöver du inte f-skatt.

Käll-hänvisning på det?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: F skatt eller?
« Svar #3 skrivet: 26 jan-17 kl 22:07 »
Man behöver f-skatt när man säljer tjänster.
Om du ska sälja produkter /varor behöver du inte f-skatt.

Hade för mig att det var något sådant, men kan man behöva någon form av bolag för att söka tillstånd hos kommunen för att godkänna kök och liknande? eller räcker det som momsregistrerad ?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: F skatt eller?
« Svar #4 skrivet: 27 jan-17 kl 12:07 »
Käll-hänvisning på det?

www.skatteverket.se t ex. Jag säljer bara varor och har ingen F-skatt, helt enligt Skatteverkets regler.

nilsson: Kommunens livsmedelsinspektör är som regel inte ett dugg intresserad av dina förehavanden med Skatteverket, lika lite som Skatteverket bryr sig om vad kommunen säger om din verksamhet :) . Var myndighet sköter sitt.
Prata du med inspektören på kommunen och hör vad som gäller, reglerna är lika över landet, men tillämpningen kan skilja sig åt en aning. Att göra sylt och saft räknas som lågriskverksamhet, och då kanske det inte är så himla noga som det är när en pysslar med mjölk- eller köttprodukter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: F skatt eller?
« Svar #5 skrivet: 28 jan-17 kl 11:21 »
Däremot kan det bli problem om man vill sälja på olika marknader, som typ 'Bondens dag' eller vad det heter.

Dom kräver oftast F-skatt, trots att det inte behövs, så där är dom ute på hal is och diskriminerar en massa företag som av nån anledning inte kan få F-skatt.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 2 användare (1 dolda)
marymae

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser