Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En fundering om avfuktare.  (läst 2735 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
En fundering om avfuktare.
« skrivet: 26 jan-17 kl 13:11 »
En avfuktare är ju avsedd att torka upp ett utrymme.

Vad händer om det står bilbatterier i utrymmet?
Drar man ur vätskan ur dom med?

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #1 skrivet: 26 jan-17 kl 14:19 »
Är de öppna så i förlängningen så torkar man dem.
Men inte så att man inte kan ha batterier i de utrymmet,

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #2 skrivet: 26 jan-17 kl 15:29 »
Nej! Det är luften som torkas ur. Det som finns i slutna kärl påverkas inte. Du får dessutom ett varmare utrymme eftersom avfuktaren producerar värme.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #3 skrivet: 26 jan-17 kl 15:59 »
Om batterierna är sådana som man fyller på vatten i.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #4 skrivet: 26 jan-17 kl 16:16 »
Det är så försvinnande lite så det behöver man inte oroa sig för. Ett batteri klarar ju den varma, torra luften under en motorhuv.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #5 skrivet: 26 jan-17 kl 18:20 »
Om det är ett "öppet" batteri Torkar det. Men det tar flera år. Och inte torkar det fortare pga avfuktaren.
Den torkar nog mest tvätten i tvättstugan. Men egentligen torkar den bara luften, tvätten torkar bara obetydligt fortare, om det inte ett väldigt fuktigt rum från början.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #6 skrivet: 26 jan-17 kl 18:29 »
På den tiden jag var anställd på ett finsnickeri, så hade vi där en BT Åkstaplare med batterier som fylldes på med dest.vatten. Det var en markant skillnad i hur ofta man behövde fylla på vatten i batterierna mellan "rötmånaderna" juli-september kontra den torra årstiden januari-februari. Så rent spontant, jag tror att luftavfuktaren kommer att göra skillnad.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #7 skrivet: 26 jan-17 kl 19:53 »
På den tiden jag var anställd på ett finsnickeri, så hade vi där en BT Åkstaplare med batterier som fylldes på med dest.vatten. Det var en markant skillnad i hur ofta man behövde fylla på vatten i batterierna mellan "rötmånaderna" juli-september kontra den torra årstiden januari-februari. Så rent spontant, jag tror att luftavfuktaren kommer att göra skillnad.

Och det var inte så att laddaren var temperaturkompenserad - kanske lite väl mycket eller laddaren satt kanske i ett ouppvärmt utrymme - så den laddade med högre spänning vintertid, batteriet blev mer överladdat och mer vatten sönderdelades genom elektrolys till knallgas?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #8 skrivet: 26 jan-17 kl 20:17 »
Laddaren satt i uppvärmt utrymme vintertid, och stängde av självt då batterierna var fulladdade.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #9 skrivet: 26 jan-17 kl 21:25 »
Och det är inte så att det kunde bli mycket varmt i laddarens utrymme på sommaren, så det fick ev temperaturkompensering att dra ner laddspänningen och få laddaren att stänga av i förtid?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #10 skrivet: 27 jan-17 kl 07:53 »
Inte det heller. Runt 20 grader året runt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #11 skrivet: 27 jan-17 kl 09:25 »
Thomas har gjort en iakttagelse och den tvivlar jag inte på, däremot att torr luft torkar ur batterier. Skulle det vara så att det faktiskt är den torra luften som orsakat behovet att fylla på destvatten i batterierna så är det snarare att batterierna tar upp fukt ur luften på sommaren och därmed inte behöver fyllas så ofta. Svavelsyra tar upp vatten och kan användas som torkmedel. Förr var det inte helt ovanligt att man ställde ett glas med svavelsyra mellan ytter- och innerfönstret på vintern för att förhindra kondens, någon centimeter som resulterade i fullt glas på vårkanten. Men jag tror mer på avgasning vid laddning och något samband vi inte ser.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #12 skrivet: 27 jan-17 kl 11:12 »
Vad har de sista sex inläggen med min fråga att göra?
Jag funderar inte på att avfukta med truckar, laddning, temperaturer och årstider, utan en avfuktare. (se länk)

http://woods.se/Produkter/avfuktare/woods-ds28f-2/
« Senast ändrad: 27 jan-17 kl 11:32 av ensamhet »

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #13 skrivet: 27 jan-17 kl 11:30 »
Jag har en sådan avfuktare jag är mycket nöjd med den. Den har aldrig krånglat, jag har haft den i 15 år nu.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #14 skrivet: 27 jan-17 kl 11:58 »
Avfuktaren kommer att påverka batterierna.
Det är självklart,

frågan är hur mycket.
Parametrarna är hur pass torr luften blir av avfuktaren.
Vilken temperatur det är i utrymmet och hur den fluktuerar.
Sedan kommer frågan in hur pass god ventilationen är.

Många parametrar att ta hänsyn till.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #15 skrivet: 27 jan-17 kl 12:09 »
Vad har de sista sex inläggen med min fråga att göra?
Jag funderar inte på att avfukta med truckar, laddning, temperaturer och årstider, utan en avfuktare. (se länk)

http://woods.se/Produkter/avfuktare/woods-ds28f-2/


Som vanligt så är det svårt att ge ett perfekt svar, därför kommer kvalificerade gissningar. Men visst har inläggen med din fråga att göra. Du har öppna blybatterier (som har utspädd svavelsyra som elektrolyt) och avser att sänka luftfuktigheten i den lokal de förvaras i, hur du sänker luftfuktigheten är inte så intressant men de flesta antog nog att du skulle använda en kompressoravfuktare.

Jag har inte sett någon studie med minskning/ökning av mängden elektrolyt i öppna bilbatterier som funktion av luftens fuktighet, men det finns kanske om man söker på utrikiska eller kontaktar de stora batteritillverkarna.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #16 skrivet: 27 jan-17 kl 12:18 »
Som vanligt så är det svårt att ge ett perfekt svar, därför kommer kvalificerade gissningar. Men visst har inläggen med din fråga att göra. Du har öppna blybatterier (som har utspädd svavelsyra som elektrolyt) och avser att sänka luftfuktigheten i den lokal de förvaras i, hur du sänker luftfuktigheten är inte så intressant men de flesta antog nog att du skulle använda en kompressoravfuktare.

Jag har inte sett någon studie med minskning/ökning av mängden elektrolyt i öppna bilbatterier som funktion av luftens fuktighet, men det finns kanske om man söker på utrikiska eller kontaktar de stora batteritillverkarna.

Kan väll delvis hålla med, men ladda trucken passade inte riktigt in.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #17 skrivet: 27 jan-17 kl 12:26 »
Avfuktaren kommer att påverka batterierna.
Det är självklart,

frågan är hur mycket.
Parametrarna är hur pass torr luften blir av avfuktaren.
Vilken temperatur det är i utrymmet och hur den fluktuerar.
Sedan kommer frågan in hur pass god ventilationen är.

Många parametrar att ta hänsyn till.

OK här är några parametrar.

Det är pissväder här = tö och hög luftfuktighet.

Ingen värme på i bussen och det känns att det är fuktigt i den, så jag tänkte slå på värmen och ställa in avfuktaren när skåpet på lastbilen torkat klart (Hittills har jag fått ur 50 liter vatten och det är bara några däck och pallar i den).
I bussen står det flera batterier och det känns drygt att plocka ur dem, det är därför jag funderar.

Har ingen aning om hur torr luften blir, men som det känns som inomhus.
Temperatur ca 10-15 grader.
Ventilation är som en stor buss med stängda dörrar.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #18 skrivet: 27 jan-17 kl 12:30 »
Det är säkert inga problem att ha kvar batterierna där. En vanlig kylavfuktare kan ju inte sänka luftens daggpunkt under 0 grader, så luften blir aldrig torrare än normalt centraluppvärmt inomhusklimat på vintern.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #19 skrivet: 27 jan-17 kl 12:35 »
Vad händer om det står bilbatterier i utrymmet?
Drar man ur vätskan ur dom med?

Här är sammanhanget till din fråga. Bilbatterier, vätska och luftavfuktare. Jag ser sammanhanget i alla fall...  ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #20 skrivet: 27 jan-17 kl 13:05 »
Helt säkert att göra som du tänkt, ensamhet. Jag har luftavfuktare i de lokaler jag förvarar batterier och har inte sett något problem. Det är en bra lösning att ha luftavfuktare i bussen, då slipper du det stora problemet som fukt innebär för allt annat där inne.

Jag har en Woods och några billigare noname. De fungerar alla bra, woods har dock betydligt bättre fläkt, men om tempen går under 5 plus så får jag isbildning på alla och den hinner inte tina när de tar paus. På ett ställe där det är kritiskt har jag löst det med två tidur, ett som bryter strömmen var fjärde timme för avfuktaren och det andra som slår på strömmen till en halogenlampa som är riktad mot kylslingan den timme avfuktaren är avslagen.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #21 skrivet: 27 jan-17 kl 14:50 »
Jag har gjort erfarenheten att billiga avfuktare är som mest effektiva inom ett ganska litet temperaturområde.  Ofta fungerar de nästan inte alls under +10 eller över +25 grader.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #22 skrivet: 27 jan-17 kl 19:08 »
Ja, skall man avfukta ett lite större utrymme där tempen kan variera så är det nog säkrast att satsa på Woods eller liknande. Men de här små för en tusing plockar ut mycket fukt per dag när tempen ligger mellan 5 och 15 grader i små utrymmen här hos mig. Och kompressorn verkar hålla länge, det är fläkten som ger sig.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: En fundering om avfuktare.
« Svar #23 skrivet: 28 jan-17 kl 08:40 »
Oavsett vilket så kommer du inte komma ut efter en helg och märka att batteriet är snustorrt så kör på


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 2 användare
Manimals90, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser