Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avla fram en jätteangorakanin  (läst 3177 gånger)

homesteading

  • Inlägg: 5
    • Medelpad
Avla fram en jätteangorakanin
« skrivet: 23 jan-17 kl 19:19 »
Hej. Finns det någon annan som funderat över om man kan odla fram en jätteangora. Kanske till och med någon som provat?

På så sätt kan man ju tjäna pengar både på ull och kött.

Jag tänkte kanske att korsa en belgisk jätte och angora?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Avla fram en jätteangorakanin
« Svar #1 skrivet: 24 jan-17 kl 00:19 »
Jag har haft en fransk vädur med angora päls. Nån form av mutation. Var ett helvete att sköta pälsen på kraken.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

homesteading

  • Inlägg: 5
    • Medelpad
SV: Avla fram en jätteangorakanin
« Svar #2 skrivet: 24 jan-17 kl 10:24 »
Jag har haft en fransk vädur med angora päls. Nån form av mutation. Var ett helvete att sköta pälsen på kraken.

Ok. Men det blir förhoppningsvis annorlunda när man avlar fram det medvetet. Angorans hår tovas ju inte så till vida det inte regnar på den.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Avla fram en jätteangorakanin
« Svar #3 skrivet: 24 jan-17 kl 16:18 »
En personlig reflektion är att eftersom angoraull är och har varit stort i världen, så borde många prövat, men inte rönt nämnvärd framgång.

Kanske kontakt med angoraföreningen kan kasta lite ljus över frågan.


Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Avla fram en jätteangorakanin
« Svar #4 skrivet: 24 jan-17 kl 18:34 »
Vad väger svensk Angora och vad väger de nere i Europa?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Avla fram en jätteangorakanin
« Svar #5 skrivet: 25 jan-17 kl 11:18 »
Angorans päls tovar sej o allt skit fasnar i den typ spån bajs mm.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Avla fram en jätteangorakanin
« Svar #6 skrivet: 25 jan-17 kl 19:15 »
Blir inget viare svar idag men ca 3,5- 4 kg är vikten, normalt på angorakaniner.
Jag får återkomma har dåligt focs idag.
Men det är ingen bra ide för det tar kanske 10 år att få en bra päls efter korsningar.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

trasslagården

  • Gäst
SV: Avla fram en jätteangorakanin
« Svar #7 skrivet: 25 jan-17 kl 19:51 »
Det finns redan en jätteangora. Men den är tydligen väldigt svår att få dräktig. Har väldigt mycket ull, men som sagt, varför eftersträva något som visar sig vara sämre?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Avla fram en jätteangorakanin
« Svar #8 skrivet: 25 jan-17 kl 21:42 »
Det finns redan en jätteangora. Men den är tydligen väldigt svår att få dräktig. Har väldigt mycket ull, men som sagt, varför eftersträva något som visar sig vara sämre?

Var kan jag läsa vidare om den?

trasslagården

  • Gäst
SV: Avla fram en jätteangorakanin
« Svar #9 skrivet: 25 jan-17 kl 21:59 »
Det finns lite sidor på nätet, sök antingen på jätte angora, eller på giant angora. Även finns en sida på fb om angorakanin, svenska angoraföreningen. Denna kanin ger naturligtvis mest ull, eftersom den är stor, men enligt många uppfödare, så är den svår att få dräktig.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Avla fram en jätteangorakanin
« Svar #10 skrivet: 26 jan-17 kl 08:02 »
Det finns lite sidor på nätet, sök antingen på jätte angora, eller på giant angora. Även finns en sida på fb om angorakanin, svenska angoraföreningen. Denna kanin ger naturligtvis mest ull, eftersom den är stor, men enligt många uppfödare, så är den svår att få dräktig.
Ja då är det inte en hona av den rasen man ska välja i första hand. Om man nu ska importera.

Men 4 kg Angora är ju en bra vikt. Så den som finns borde redan passa till kött, päls och ull. Eller?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Avla fram en jätteangorakanin
« Svar #11 skrivet: 26 jan-17 kl 12:30 »
Lite piggare idag.
Jo det är ju som Gille säjer .. det blir en rätt bra slakt vikt på dom som redan finns.
Jag vet att dilemat var att när djuren blev större så krävde dom betydligt mer mat.
Det finns ju ingen övre viktgräns för angora kaniner men det blir helt enkelt oekonomiskt med större djur.
Ullproduktionen kräver i sig högprotein foder eftersom ull byggs av proteiner.
Att korsa ger dålig ull och det kan ta många år att få en bra ull igen. Angoran består av huvudsakligen ullhår och en vanlig kaninpäls av stor andel täckhår med ett underlager av betydligt finare ullhår. Toviga kaniner är ingen hit kan jag lova.
Men det skulle kanske vara möjligt om man väljer avels individerna med stor omsorg. Första generationen blir ju bara bärare av anlaget.
Jag vet att det har förekommit jättar som fått angora päls så anlaget verkar ligga å krypa i vissa stammar. Om det är en naturlig mutation eller korsningar längre bak i leden vet jag ej.

En annan egen erfarenhet jag haft av korsningar är att djuren kanske får korta hår på ryggen efter andra fällningen.
Då är vi inne på F2 hybriderna. (jag blev lurad i begynnelsen av mitt angorakanin avlande)

Men inget är omöjligt om man har tid och intresse för det togs fram många fina färger genom inkorssning och endel blev ganska bra i ullen.
Det som inte blev bra var snarare storlek på kaniner och produktion (liten ullskörd). Ett bra djur har betydligt fler hårsäckar per kvadrat cm och ger därför mer ull. Det får inte bli på bekostnad av fiber struktur.

Men oavsett hur ullen blir, så får man ju mat i frysen.

Det finns väldigt få verkligen exellenta renrasiga angora kaniner så det är inte helt enkelt.. beror ju på var man lägger ribban.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

homesteading

  • Inlägg: 5
    • Medelpad
SV: Avla fram en jätteangorakanin
« Svar #12 skrivet: 26 jan-17 kl 14:06 »
Hej och tack för alla fina svar. Jag ska försöka kontakta föreningarna ni föreslagit och googla på Giant än göra senare ikväll när datorn är ledig. Så svårt från plattan.

Vad roligt att ni inte trodde det var omöjligt. Skriver här igen när jag fått infon från föreningarna.

homesteading

  • Inlägg: 5
    • Medelpad
SV: Avla fram en jätteangorakanin
« Svar #13 skrivet: 27 jan-17 kl 20:26 »
Hej igen. Tänkte berätta vad jag kommit fram till hittintills även om det inte är så mycket.

Har varit i kontakt med angora föreningen. De hade vagt hört talas om de raser jag var intresserad av men hade ingen info. Jag har försökt googla fram en köpes annons från Tyskland (german Angora) men lyckas inte. Giant angora känns inte så aktuell i och med att de har så svårt att bli dräktiga.

Finns här någon som är bättre på tyska än vad jag är? Som kan vara behjälplig med att finna säljes annons då jag går bet.

Ifall en German Angora härstammar ifrån Tyskland borde de ju finnas där och import från ett eu-land är bra mycket lättare än ifrån USA.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Avla fram en jätteangorakanin
« Svar #14 skrivet: 28 jan-17 kl 12:43 »
Jag kan inte se att de har större angora i Tyskland. De verkar ha samma storlek som här. Att rasen heter German kan tyda på en tidig import men inte att den har samma rasstandard som ursprungslandet.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Avla fram en jätteangorakanin
« Svar #15 skrivet: 29 jan-17 kl 01:50 »
Det är nog huvudsakligen den tysk typen som finns i Sverige.
Dom olika typerna är lite olika.

Tysk täthårig finfibrig med låg andel täckhår, mycket ullhår på ben och i ansiktet, rejäla toffsar på öronen.
Fransk har mera täckhår ofta korthårig i ansiktet smalare ansikte, korthårig på benen och dålig begåring på öronen.
Engelsk har lite annan hårstruktur mycket ledhår, örvrdrivet urviga örverallt, oftast är hela örat långhårigt. Engelska djur är mindre och har oftast rätt beniga kroppar (dåliga enl våran standard)

Av dessa är den Franska typen lättast att sköta med stora vågor i ullen och långa täckhår, tovar inte ihop sig så lätt.
Ett perfekt produktions djur mao.

Den tyska typen är snyggare att titta på, har finare fibrer och mindre antal täckhår. Täckhåren har inte varit önskvärda i norden eftersom dom anses picka i huden. Djuren har oftast välmusklade kroppar som ger kött på bordet.

Engelska djur är gulliga men har oftast svår att hålla dom vikterna som nordisk standard vill ha.

Fransk typ:

https://www.google.se/search?q=french+angora+rabbits+for+sale&rlz=1C1EKKP_enSE724SE724&espv=2&biw=1366&bih=662&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjltvHojubRAhWsNpoKHe4rBKEQ_AUIBigB#imgrc=PqJfvhWvyp6_LM%3A

Engelsk typ:

https://www.google.se/search?q=english+angora+rabbits+for+sale&rlz=1C1EKKP_enSE724SE724&espv=2&biw=1366&bih=662&tbm=isch&imgil=zf-xeEha2gvv1M%253A%253BKvzVJ6ie_RirXM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.bumblebeeacres.com%25252FEnglishAngoraRabbits.htm&source=iu&pf=m&fir=zf-xeEha2gvv1M%253A%252CKvzVJ6ie_RirXM%252C_&usg=__q665bbTn3uzhF6n8-RP2Ok8cvBY%3D&ved=0ahUKEwjbsMfGj-bRAhWkDZoKHYxkDXoQyjcIJg&ei=bjqNWNvBA6Sb6ASMybXQBw#imgrc=zf-xeEha2gvv1M%3A

Tysk typ :

https://www.google.se/search?q=german+angora+rabbits&rlz=1C1EKKP_enSE724SE724&espv=2&biw=1366&bih=662&tbm=isch&imgil=bhqYUVRftO4X-M%253A%253Bwtgz8w_Bogtd4M%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.thefiberofmybeing.net%25252F2011%25252F02%25252Fangora-rabbits-part-1%25252F&source=iu&pf=m&fir=bhqYUVRftO4X-M%253A%252Cwtgz8w_Bogtd4M%252C_&usg=__YZjxwhbeVKuCVknzo3xEWVfi5qs%3D&ved=0ahUKEwiS-bXqj-bRAhVKDJoKHRg3CAcQyjcIKA&ei=uTqNWNK4EMqY6ASY7qA4#imgrc=XrbCwTST1tJ_NM%3A

Det är den tyska typen som Nordisk kaninstandard premierar på utställning.

Personligen anser jag nog att den franska har bättre egenskaper ur produktions synpunkt.

Viktmässigt så tror jag att tyska och franska är ganska likvärdiga.

Alla 3 typer finns i Norden.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

hararochkaniner

  • Inlägg: 3
  • Snart västernorrlandsbo
    • Ångermanland
SV: Avla fram en jätteangorakanin
« Svar #16 skrivet: 10 mar-17 kl 08:11 »
Hej igen. Blev utelåst från sidan i samband med att jag försökte skaffa tapatalk appen.

Tack för alla tips och infon.

Jag har till slut kommit fram till att vi ska välja vanliga ordinära svenska angora kaniner då dessa är framavlade ur det tyska. Sedan ska jag försöka avla fram dem ännu större på egen hand.
Västernorrland Ramsele

Självförsörjande är fri <3

andtol

  • Gäst
SV: Avla fram en jätteangorakanin
« Svar #17 skrivet: 13 mar-17 kl 11:21 »
Hej igen. Blev utelåst från sidan i samband med att jag försökte skaffa tapatalk appen.

Det går att skapa ett nytt lösenord om du vill ha tillbaka ditt gamla konto. tryck på Glömt bort ditt lösenord? på inloggningssidan på webbsidan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, ekont22, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser