Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Energi  (läst 6789 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
Energi
« skrivet: 06 jan-17 kl 21:33 »
Om det tar 10 minuter att koka 1 liter vatten,vilken effekt är det på plattan?

Skickat från min C6603 via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Energi
« Svar #1 skrivet: 06 jan-17 kl 22:57 »
Vilken temperatur hade vattnet innan du började värma det?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Energi
« Svar #2 skrivet: 06 jan-17 kl 23:19 »
Svårt att veta, men antar man att hälften av energin som plattan drar kommer över i vattnet och du börjar med kallvatten så ligger plattan på ungefär 1000 watt. Vilket är normalt för en liten platta på spisen.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Energi
« Svar #3 skrivet: 06 jan-17 kl 23:35 »
18 grader celsius hade vattnet vid starten

Skickat från min C6603 via Tapatalk


Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Energi
« Svar #4 skrivet: 07 jan-17 kl 00:16 »
18 grader när jag startade plattan, kokade vid ca 99grader celsius, en liter vatten hur många watt är plattan på? Det tog 10 minuter i tid.

Skickat från min C6603 via Tapatalk


lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Energi
« Svar #5 skrivet: 07 jan-17 kl 07:47 »
1 liter vatten  18 till 99 grader kräver ca 340000 J eller  0,094 kWh i energi. Om det tog 10 min krävs en effekt på ca 560W. Om förlusten är ca 50 % så ligger plattan på mellan 1000 eller 1200W.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Energi
« Svar #6 skrivet: 07 jan-17 kl 09:37 »
Tack så jättemycket, jag provade också med lock och då tog det 7 minuter och 45 sekunder hur mycket effekt blir det då?

Skickat från min C6603 via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Energi
« Svar #7 skrivet: 07 jan-17 kl 10:41 »
Det är ju ganska lätt för vem som helst att räkna ut om man bara dammar av fysikboken från högstadiet och kanske en gammal formelsamling (eller Wikipedia).

Värmekapacitiviteten för vatten är ju 4,18 kJ/(kg*K).  Dvs att för att värma upp ett kg vatten en grad (samma sak vare sig man räknar i K eller C) går det åt 4,18 kJ.  En J är som bekant lika med en Ws (alltså värmeeffekten 1 W tillförd under 1 sekund).

Om du nu värmer vattnet från 18 till 99 grader så är ju temperaturskillnaden 81 grader.  En liter är ju praktiskt taget lika ett kg.
Då tillfördes alltså energin 81*4,18 = 339 kJ till vattnet.
När det nu tog 7 minuter 45 sekunder (alltså 465 sekunder) att tillföra den energin, så blir effekten som verkligen har tillförts vattnet 339/465 = 0,729 kW = 729 W.  Om vi antar att plattan fortfarande är på 1 kW (det är enklast att läsa på dess typskylt för att ta reda på den saken, om det är en kokplatta inbyggd i en elspis så får du fälla upp hällen och läsa på skylten på själva plattan, inte spisens typskylt) så kan man alltså säga att resten av den energi den avgav under tiden har strålat ut till omgivningen, gått åt för att värma kastrullen och själva plattan mm.

Ett intressant prov du skulle kunna göra är att först koka upp en liter vatten som du beskrev, sedan omedelbart hälla bort det kokande vattnet ur kastrullen, fylla en liter kallvatten i samma kastrull och koka upp den på samma platta, som ju redan är varm sedan förra kokningen. Ta tid på hur lång tid detta tar, så kan du få ett begrepp om hur stor del av förlustenergin som gick åt för att värma upp platta och kastrull respektive hur mycket som gick bort till omgivningen.

Ett annat prov skulle kunna vara att en gång värma upp en liter vatten och en annan gång fem liter vatten på samma platta och under samma förhållanden.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Energi
« Svar #8 skrivet: 07 jan-17 kl 18:40 »
För min spis står effekten i bruksanvisningen. Plattorna ger 1000W, 1500W, 1500W och 2000W.
Men så intressant att det också går att testa och beräkna. Tack för det!

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Energi
« Svar #9 skrivet: 14 jan-17 kl 15:02 »
min spisplatta har effekten 770W om jag kokar upp 1,5 liter vatten. Detta tar 8,5 minuter.vad var vattnets begynnelse temperatur?????

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Energi
« Svar #10 skrivet: 14 jan-17 kl 15:35 »
Som jämförelse så kokar en gryta vatten efter 40 sekunder på min induktionsspis om man trycker på "boost". Då blir effekten 10 500 watt på den aktuella "plattan".
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Energi
« Svar #11 skrivet: 14 jan-17 kl 15:47 »
min spisplatta har effekten 770W om jag kokar upp 1,5 liter vatten. Detta tar 8,5 minuter.vad var vattnets begynnelse temperatur?????


ursäkta för att jag inte förklarar mig, jag vet att svaret är 37grader Celsius, det är så att jag vill lära mig HUR man räknar ut det, jag pluggar fysik Med vänlig hälsning gåsen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser