Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får inte upp ack.tankbintemperatur  (läst 1091 gånger)

karin1985

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
Får inte upp ack.tankbintemperatur
« skrivet: 31 dec-16 kl 18:04 »
Vi flyttade in i vårt nya hus i början av augusti, och nu för ett tag sedan slutade ack.tank(3000L) att värmas upp.
Vi har en vedpanna som konverterats till pellets.
Visade sig att cirkulationspumpen gett upp, så vi bytte den. Bytte även termoventilen då den kärvade.
Fyllt på med vatten tills det rann över :)
Men jag får det ändå inte upp värmen i ackumulatortanken.
Någon som har tips på åtgärder?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Får inte upp ack.tankbintemperatur
« Svar #1 skrivet: 31 dec-16 kl 18:12 »
För att en acctank skall laddas så krävs det att det finns inflöde i den.
I de flesta fall styrs detta av pumpar som styrs av termogivare.
Om tex laddpumpen går åt fel håll så laddar den inte.
För att styra pumpen så behöver man en givare som kan gå isönder och allt styrs från en central där saker och ting kan jäklas.

Det kan som sagt vara en dröse olika fel, ett inte helt ovanligt fel är att någon slagit av säkringen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Får inte upp ack.tankbintemperatur
« Svar #2 skrivet: 01 jan-17 kl 14:23 »
En annan klassiker när saker slutar fungera efter byte av cirkulationspump är att man har vänt den nya pumpen åt fel håll så att vattnet pumpas i fel riktning genom systemet.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Får inte upp ack.tankbintemperatur
« Svar #3 skrivet: 01 jan-17 kl 14:50 »
Luft i systemet.. Lufta cirkulationspumpen.
Brukar sitta en stor luftningsskruv mitt på den. Öppna den tills det rinner vatten, stäng av ventilen i utloppsriktningen och vänta tills det inte "spottar" om vattnet. Stäng luftningsskruv och öppna utloppsventilen.

Funkar det fortfarande inte kan det sitta luftfickor någon annanstans i systemet. De kan man behöva "gunga" bort med tryckstötar. Stäng av/på cirkulationspumpen (max effektläge på den om det finns olika) med några sekunders mellanrum under några minuter.

Båda lösningarna fick jag hålla på med när mitt system var nytt under ganska lång tid med jämna mellanrum.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

ca

  • Inlägg: 248
SV: Får inte upp ack.tankbintemperatur
« Svar #4 skrivet: 01 jan-17 kl 17:44 »
Lite onödigt att använda 3000 liter vid pellets men vart sitter givaren till pelletsbrännaren och/eller är den ställd högre än laddventilen. Är det tex 3 kbm tank så innebär det säkert att vedpannan är på ca 40 kw. En harmonerande p-brännare borde kanske ha en brukbar effekt på min 25 kw (vilket innebär en 30-35 kwsbrännare) för att ge optimala rökgaser mm vilket utesluter de vanligaste 20 kw-arna( som egentligen är gjorda för spannet 12-15 kw )och för att värma tanken då radiatorsystemet kräver sitt så tar det åtminstone nåt dygn för det att stabilisera sig om laddningen fungerar som den ska.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Får inte upp ack.tankbintemperatur
« Svar #5 skrivet: 02 jan-17 kl 21:21 »
Jag är inne på samma som CA.

Får du full värme på värmekretsen till elementen? Full värme på varmvattnet? Hur långt upp på tanken har du en termometer?

För ett tag sedan? Typ när det började bli kallare? Den kanske inte är mer dimensionerad än att den kan hålla värmen. Dvs brännaren är inte tillräckligt kraftig att ackumulera värme alternativt att den inte är rätt inställd.

Kolla vad panna och brännare har för effekt samt hur ofta den går så kan du räkna ut om det fungerar som det ska. Förmodligen behöver det justeras in och jag kan ju tycka att det är lite onödigt att ackumulera mycket mer energi än vad du gör av med då du har pellets men det beror ju på vad du har för system.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Vassberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser