Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slåttermaskin till Grålle  (läst 4571 gånger)

Nybörjare1

  • Inlägg: 2
    • -
Slåttermaskin till Grålle
« skrivet: 30 dec-16 kl 15:02 »
Hej,

Jag är nybörjare med en Grålle och vall att slå. Någon som har tips om slåttermaskin i lagom storlek som en Grålle orkar och kanske tom har en att sälja?

Råd och tips mottages tacksamt.

God fortsättning.

Nuffield

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: Slåttermaskin till Grålle
« Svar #1 skrivet: 30 dec-16 kl 16:11 »
En gammal hederlig slåtterbalk är väl ungefär vad en Grålle mäktar med? https://www.blocket.se/orebro/Aktiv_slatterbalk__riktigt_bra_skick__70560782.htm?ca=2&w=3

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Slåttermaskin till Grålle
« Svar #2 skrivet: 30 dec-16 kl 19:36 »
Sedan gäller det att lyftarmastapparna och krafuttagssplinesen passar ihop med grålle.

Grålle har mycket klena tappar och klen krafuttagsaxel.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Slåttermaskin till Grålle
« Svar #3 skrivet: 30 dec-16 kl 20:13 »
Sedan gäller det att lyftarmastapparna och krafuttagssplinesen passar ihop med grålle.

Grålle har mycket klena tappar och klen krafuttagsaxel.


En övergång kostar inte många kronor
http://www.oie.se/Produkt/adapter-1-1-8-6-1-3-8-6-spl--(409-253)?sectionId=1000983579

Nybörjare1

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Slåttermaskin till Grålle
« Svar #4 skrivet: 31 dec-16 kl 13:37 »
Tack för era svar.

Slåtterbalk, toppen.

Utmaning enligt er feedback är bla om kraftutaget passar. Läste https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=32533 angående att köpa en övergång, verkar som de inte håller så länge. Om jag skulle byta ut hela axeln istället, är då detta rätt? http://www.reservdelsimporten.se/kraftuttagsaxel-te-20--konvertering-1-18__22758#cmodel=32881?

Tack!
« Senast ändrad: 31 dec-16 kl 14:00 av Nybörjare1 »

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Slåttermaskin till Grålle
« Svar #5 skrivet: 03 jan-17 kl 00:38 »
Ja sådan slåtterbalk med en kniv (egentligen många blad monterade bredvid varandra) är det enda du kan titta efter. Det ska den klara av.

Först så kan du väl mäta och se så den inte redan är konverterad till normalstor tapp.
Står inget pris på den där men med moms så säljer brittiska agrilineproducts.com den för £102 plus skyddskopp för £14,40.
Grålle är inte särskilt bra traktor så ska du börja lägga ner pengar på den så ska du veta att du verkligen kommer klara dig med vad den kan göra. Förstå mig rätt - grålle var vad iPhone blev för smartphones när den kom. Kombinerat med alla Ferguson redskap som var exakt anpassade för just den traktorn så kunde de som för iPhone ha appar och fysiska tillbehör som verkligen passar ihop.
Men dels är alltså PTO-tappen mindre än vad som blivit standard, trepuntslyften är väldigt svag (den orkar såklart lyfta alla tillbehören som anpassades för den) och ingen positionsreglering och det är upp eller ner om den inte spärras (duger för att plöja med). I Sverige har de väl ofta dra men annars fick man ha hålbom, dåligt med växlar (4 st), väldigt smala hjul osv. osv.
Jag brukar tycka att tillverkarna fick till maskiner som fortfarande allsidigt kan användas idag under 60-talet.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Slåttermaskin till Grålle
« Svar #6 skrivet: 03 jan-17 kl 10:46 »
Min övergång har klarat sig hela min tid som ägare, satt på traktorn när jag köpte den så jag utgår från att även förra ägaren har använt den. Det är som Aqualize säger, inte bra att lägga pengar i onödan på en traktor som kanske inte kommer klara det du tänkt.

Det är svårt att köra slåtterbalk med grålle på grund av att den inte har frigående kraftuttag och hög lägsta växel. Din största utmaning kommer vara att hitta rätt förhållande för slåtter. Väder och struktur på vallen är viktig.
Behöver inte fundera på att köra ut om knivarna inte är ordentligt slipade. Första gången du slår kan det vara bra att ha en medhjälpare med räfsa gåendes bakom traktorn som kan rensa slåtterbalken. Då lyfter du upp balken och backar några meter, rensar och sedan på det igen. Det finns väldigt goda anledningar till att man inte kör knivslåtter längre men det är riktigt roligt för en hobbybrukare.
Slår balken dåligt kan det också bero på maskinnens inställningar, jag vill minnas att balken ska ställas med knivspetsarna pekandes upp lite grann och själva balken ska inte gå  vinkelrätt med trakorn utan ställas så ytteränden går något längre bak än den inre änden, men försök få tag på en manual kvittar vilket fabrikat det är.
Jag körde med en Arvika balk och den är som min farfar sa, en bunke skrot även när den var ny från fabrik. Så fort jag kommer över en bättre balk ska jag börja köra igen, men det får räcka med något halvt tunnland. Resten kommer jag fortsätta leja in en moderna slåtterkross till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, magtob, Fiaaa, Gröfre Slissing, Mathias Lundgren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser