Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur farligt är det att smälta ihop plast ?  (läst 6699 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Hur farligt är det att smälta ihop plast ?
« skrivet: 22 dec-16 kl 20:36 »
Först hur farligt är det att värma upp plast "fusa" som det heter bland hobbyfolk? 
Man lägger flera lager på varann skyddar överst med smörpapper och stryker ovanpå med strykjärn.  Det rekommenderas naturligtvis att arbetet sker i samband med vädring.  Men hur farligt är det?  Skulle man kunna använda värmepistol? 

Vilken skyddsutrustning kan behövas?

Man har ju varit med förr som när jag målade om kylofrysen med Saabs Sepiabruna bilfärg.  Då blev det rejäla andningsbesvär efteråt och besök på akuten.  En annan gång var jag med när nån hällde ut en hel burk med nåt.  Hosta och ont i huvdet men slapp åka till akuten.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur farligt är det att smälta ihop plast ?
« Svar #1 skrivet: 22 dec-16 kl 20:54 »
Det beror dels på vad för plast du jobba med och hur varmt.

Det är rekomendabelt att genomföra operationen utomhus eller i tvärdrag och att du håller dig på vindsbrand om härden.
Handskar är nödvändigt då det blir varmt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hur farligt är det att smälta ihop plast ?
« Svar #2 skrivet: 23 dec-16 kl 10:17 »
Ja, plast är ingen enhetlig grupp. Men om man får anta att det är någon av de båda vanligaste termoplasterna (PP eller PE) du skall värma ihop så kan du gott hållas i köket, gärna med spisfläkten på. Förutsatt att du inte glömmer strykjärnet förstås ;)

Rena ytor och lagom temperatur är viktigt för ett bra resultat. Prova dig fram med spillbitar så du märker att det fungerar. 170-230 grader som riktvärde på de båda plasterna.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur farligt är det att smälta ihop plast ?
« Svar #3 skrivet: 23 dec-16 kl 15:44 »
Det är vanliga plastpåsar och sopsäckar jag funderar på att använda.  Jag har ju sett att man "fusar" ihop plastpåsar som hobby.  Nästa sommar skall jag försöka ha en utställning ute i det gröna.  Eventuellt skulle man där kunna "fusa" ihop plastbitar med text under de andra verken.   Eller tex göra större ark med text och hänga på rad...   eller nåt   
Blir det nåt med plastpåsar och strykjärn får jag nog sätta strybrädan ute i det fria och förlängningssladd till järnet.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hur farligt är det att smälta ihop plast ?
« Svar #5 skrivet: 23 dec-16 kl 21:12 »
Skräm inte knöcklan i onödan.

Plastpåsplast är typiskt PP eller PE och då skall det till överkänslighet för att reagera om man bara värmer den till den smälter ihop. Om barn hjälper till skall man dock vara försiktig i överkant ifall det är några hormonstörande mjukgörare inblandade. Knöcklan har nog passerat den perioden i livet med marginal om jag minns rätt ;)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur farligt är det att smälta ihop plast ?
« Svar #6 skrivet: 23 dec-16 kl 21:20 »
Skräm inte knöcklan i onödan.

Plastpåsplast är typiskt PP eller PE och då skall det till överkänslighet för att reagera om man bara värmer den till den smälter ihop. Om barn hjälper till skall man dock vara försiktig i överkant ifall det är några hormonstörande mjukgörare inblandade. Knöcklan har nog passerat den perioden i livet med marginal om jag minns rätt ;)


Det är inte någon som helst skrämsel att peka på riskerna.

Man kan se det som att med bästa möjliga säkerhet så kan man vara betydligt mer korkad utan att det går riktigt åt helvete.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hur farligt är det att smälta ihop plast ?
« Svar #7 skrivet: 23 dec-16 kl 21:30 »
Jo, men för den som inte förstår skillnaden på plast och plast kan uppvärmning av en plastpåse te sig lika farligt som att lacka om kylskåpet (inomhus med dålig ventilation?) med en lack baserad på tinner.

Att svetsa polyeten är ingen högriskgrej.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Hur farligt är det att smälta ihop plast ?
« Svar #8 skrivet: 24 dec-16 kl 08:55 »
Jag får en flashback och tittar på mitt vänstra ringfinger - ärret syns knappt längre ... men brinnande plastpåsar över packad snö var trots allt en bra modell av flygbombning ... men undvik att få det på dig ... säger han vars kloka föräldrar inte gav honom några krigsleksaker när han var liten.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur farligt är det att smälta ihop plast ?
« Svar #9 skrivet: 24 dec-16 kl 11:00 »
En del emballageplast avger svavelsyra då den brinner.

Jo, nylontyg av äldre typer är ännu värre att bränna sig på...

En del äldre färgtyper innehöll Xylen, vilket ger irritation på nervsystemet, därför man får massiv huvudvärk, även, tex tri toulen, mm ger liknande symptom, toulen minns jag dock dunstade så fort att man fick springa med trasan... (fanns några till vanliga också jag inte kommer på nu...)

Det är väl i princip bara thinner av dessa som fortfarande är vanligt i hushållskemikalier idag, men det är inte heller nyttigt i små slutna utrymmen, dock något mindre giftigt än de föregående nämnda.

I yrkesprodukter är det dock svårt att ersätta Xylen tycker jag, men vid allt yrkesarbete behöver man använda ordentliga skydd.

Men, hemma brukar jag öppna fönster så det blir lätt korsdrag eller gå ut om det gäller små mängder.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur farligt är det att smälta ihop plast ?
« Svar #10 skrivet: 25 dec-16 kl 14:20 »
Skräm inte knöcklan i onödan.

Plastpåsplast är typiskt PP eller PE och då skall det till överkänslighet för att reagera om man bara värmer den till den smälter ihop. Om barn hjälper till skall man dock vara försiktig i överkant ifall det är några hormonstörande mjukgörare inblandade. Knöcklan har nog passerat den perioden i livet med marginal om jag minns rätt ;)
Helt rätt drängen inte lättskrämde och lever på plustid   :D
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur farligt är det att smälta ihop plast ?
« Svar #11 skrivet: 25 dec-16 kl 14:36 »
Jo, men för den som inte förstår skillnaden på plast och plast kan uppvärmning av en plastpåse te sig lika farligt som att lacka om kylskåpet (inomhus med dålig ventilation?) med en lack baserad på tinner.
Att svetsa polyeten är ingen högriskgrej.
Det var inte eventuellt tinner som ställde till det med Saabs billack utan något starkt allergiframkallande cy....  Möjligen Xylen?  Jag fick rejäla andningsvårigheter. 

Det positva med den erfarenheten är att jag är mycket försiktig med åtskilligt som kan inandas.  Det finns en hel del jag är skeptisk till som inte skall vara skadligt men som luktar fränt och farligt.   Kanske blir det någon skyddsutrustning enligt  mizzarrogh
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hur farligt är det att smälta ihop plast ?
« Svar #12 skrivet: 26 dec-16 kl 13:04 »
En grundregel när det gäller kemikalier är att när du känner lukten är halten för hög att vistas i. Givetvis finns det undantag, men man kan gott tillämpa den efter eget förstånd. Jag kan reagera på vissa lösningsmedel och parfymer, men vara helt okänslig (i alla fall akut) när det gäller andra. Man får nog inse att det inte bara är LD50 som råder utan att vi kan vara överkänsliga också.

Här är en vanlig metod för att svetsa större bitar av plastduk  http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xplastic+welder+roller.TRS0&_nkw=plastic+welder+roller&_sacat=0

Jag har testat denna som jag tycker fungerar bra när man skall foga stora dukar  http://www.ebay.com/itm/9-mm-Constant-Heat-Roller-Sealer-for-Heat-Seal-Plastic-Hand-Hold-Long-Sealing-/370368369849?hash=item563bacd4b9:g:31kAAOSwAYtWFvOH

Hade dock bråttom när jag köpte den och missade att det var 110 V ::)  Den har fördelen att man inte behöver vara så försiktig som med varmluftsmetoden, där krävs det lite mer fingertoppskänsla för att få det bra. PP och PE har ett kort intervall i temp där det blir bra.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur farligt är det att smälta ihop plast ?
« Svar #13 skrivet: 26 dec-16 kl 13:52 »
Plastpåsar brukar bestå av Polyeten eller Polyvinylklorid (PVC).
Polyeten skall mig veterligen vara ganska snällt att eldapå som sagt. (PVC bildar en liten mängd saltsyra har jag för mig)
Men jag rekommenderar ändå utomhus.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hur farligt är det att smälta ihop plast ?
« Svar #14 skrivet: 26 dec-16 kl 15:10 »
PVC är rätt ovanligt i plastpåsar, det är PP (polypropen) som är plast nummer två i plastpåsarnas värld. PP är lite styvare, starkare och tål lite högre temp.

PVC är betydligt lättare att limma än att svetsa om man skulle behöva sammanfoga. Och när man svetsar plast så eldar man inte på den så saltsyran slipper man då. Men elda aldrig PVC i pannan, det är nog den sämsta plasten att elda hemma både för miljöns skull och den egna skorstenen. Man skall ju inte rekommendera att elda annat än trä och papper hemma, men PE och PP är de plaster som är bäst. Men som sagt, svetsa plast är inte att elda plast.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur farligt är det att smälta ihop plast ?
« Svar #15 skrivet: 26 dec-16 kl 17:40 »
Polyeten (PE) skall inte vara några särskilda problem, bör inte heller avge alltför giftiga ämnen heller om det skulle råka ta eld vad jag minns...
Den bildar inte heller syra vid förbränning vad jag minns.
Skall dock inte kunna ta eld av ett strykjärn, men bör gå utmärkt att smälta om med ett strykjärn och smörpapper tex.

(angående lösningsmedel så finns det ett gäng andra också utöver de jag nämnde, de kan tillfälligt påverka delar av nervsystemet så att man får huvudvärk och mår illa om man inandas stora mängder, de som förekom i vanligare färg och lacktyper är dock inte så giftiga som ryktena säger om man inte yrkesjobbar med dem, men man kan bli ganska dålig av dem om man har otur.)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur farligt är det att smälta ihop plast ?
« Svar #16 skrivet: 26 dec-16 kl 19:08 »
Tänker att du vill återanvända påsar enligt filmen.
Jag skulle nog inte göra detta inne... hmm kanske på spisen med fullt sug av köksfläkten.
Gaserna är inte bra att få i sig..så enkelt är det.
Större projekt får nog flyttas till sommar projekt då det går bra att vara ute.
Ja.. var försiktig... även jag har lärt mej den hårda vägen hur illa det blir om man fått ner olämpliga gaser/kvalster/mm i lungorna.

Strykjärn är nog bäst, änden på limpistol fungerar med, alltid med bakplåts papper emellan och under.
Hetluft är nog svårt att kontrollera.. men det beror ju helt på vad man ska göra

https://www.youtube.com/watch?v=AeVhNHa4kSg
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hur farligt är det att smälta ihop plast ?
« Svar #17 skrivet: 26 dec-16 kl 22:59 »
Otrevligheter i samband med billacker - om det nu inte är vanliga lösningsångor - är ofta något som kallas isocyanater. De frigörs t ex när "superlim" (cyanoakrylat) härdar, och kan också frigöras i efterhand om en del lacker utsätts för stark värme. I elektronikbranschen är de ett arbetsmiljöproblem om man ska reparera och löda på kretskort som är skyddslackade mot fukt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur farligt är det att smälta ihop plast ?
« Svar #18 skrivet: 27 dec-16 kl 11:07 »

Ja.. var försiktig... även jag har lärt mej den hårda vägen hur illa det blir om man fått ner olämpliga gaser/kvalster/mm i lungorna.

Jag med ("snälla" plaster inkluderat), därav min tidigare post...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser