Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Delade kostnader 2 företag  (läst 920 gånger)

terrawatt

  • Inlägg: 2
Delade kostnader 2 företag
« skrivet: 03 dec-16 kl 16:29 »
[LÖST]


Hej,
Mitt företag, hyr stol på salong, har handlat en dator för 4500 ink moms. Köpet gjordes i maj och momsen är redovisad( kvartals redovisning). Nu önskar hyresägaren äga halva datorn har nu fört över 2250 till mitt företagskonto. Hur redovisar/justerar jag detta? Jag har ju fått tillbaka moms på köpet så halva momsen måste betalas tillbaka och hyresägaren måste ju få tillbaka moms på halva datorn?


Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
« Senast ändrad: 03 dec-16 kl 18:56 av terrawatt »

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Delade kostnader 2 företag
« Svar #1 skrivet: 03 dec-16 kl 18:41 »
Jag tänker att man kanske kan redovisa det som man gör med övriga intäkter? Du har ju sålt halva datorn och får en intäkt på samma sätt som om du säljer en klippning. Bara att redovisa momsen som vanligt med andra ord. Datorn är ju redan avskriven om du gjort rätt från början.

Mvh
Magnus

terrawatt

  • Inlägg: 2
SV: Delade kostnader 2 företag
« Svar #2 skrivet: 03 dec-16 kl 18:54 »
Jag tänker att man kanske kan redovisa det som man gör med övriga intäkter? Du har ju sålt halva datorn och får en intäkt på samma sätt som om du säljer en klippning. Bara att redovisa momsen som vanligt med andra ord. Datorn är ju redan avskriven om du gjort rätt från början.

Mvh
Magnus
Tack :). Klart det är så. Logisk (Inte mitt företag utan frugans men vi är båda nya när det gäller företagsekonomi)


Sent from my Nexus 5X using Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser