Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Material från skogen  (läst 3944 gånger)

boboespanol

  • Inlägg: 1
    • Uppland
Material från skogen
« skrivet: 28 nov-16 kl 22:53 »
Hej. Jag undrar vilka material det finns att hitta i skogen för att skulptera i trä? Vilka trätyper är mest lämpliga för detaljarbete och behöver man behandla eller (förädla? fel ord?) trät innan man kan arbeta med det?
mvh

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Material från skogen
« Svar #1 skrivet: 28 nov-16 kl 23:22 »
Björk är det traditionella småslöjdvirket framför alla andra men det finns fler. Var och en med sitt speciella ändamål. Allt beror på vad du tänker göra.

En hög smal underväxt smågran skall bli en stege eller en mast eller en åra eller två vränger till en båt. En björk med rotkrok i en brant dikeskant skall bli slev. En slank ungbjörk i granskog blir skaft på en högaffel och en stor rakstammig frisk björk blir möbler. En urgammal renvuxen jättefura blir fönster och en halvstor gran som växer på en sten blir kölen och nedre delen av akterstäven till en motorsnipa. En högvuxen gran blir fasadbräder. En rutten eller tjurig björk blir ved liksom innanruttna granar och de kvistiga tallskatarna. Enrisbuskar blir nätnålar eller nätstickor och rönnar blir räfstinnar och träklubbor.
Det moderna skogsbruket vill inte se det här men varje träd är ett ämne för en speciell produkt.


Det går lätt att tälja i rått virke men träet krymper och spricker lätt när det torkar. För att minska sprickbildningen brukar man ta ut sina ämnen så att kärnan inte kommer med.
Om man har knappt om tid och små ämnen kan man grovtälja formen av rått virke och gnida in ändträet med kokt potatis och låta ämnena torka i rumstemperatur.

Om man har möjlighet är det bäst att såga eller klyva upp sina ämnen så man får bort kärnan och skala bort den mesta barken och låta dem torka i något luftigt uthus en vår-sommar torksäsong eller ännu hellre två torksäsonger innan man tar in dem i värmen. Om man tar till 15 cm extra på längden i var ända kan man såga bort det spruckna ändträet till ved då virket har torkat.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Material från skogen
« Svar #2 skrivet: 29 nov-16 kl 03:45 »
Om du hugger ekstockar, och lägger dem under vatten eller i en mosse i 300 år så får du s.k svartek, mycket eftertraktat slöjdvirke. Du kan ju också böja små träd och sakda träd, sedan väntar du 0 år, så får du också naturligt böjt virke

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Material från skogen
« Svar #3 skrivet: 29 nov-16 kl 10:40 »
Här är ett länktips som jag tycker är trevligt.

http://www.slojdeniskogen.se/

Se bara till att fråga om lova innan du går ut med sågen i skogen!  :)

Bojan

  • Inlägg: 53
    • -
SV: Material från skogen
« Svar #4 skrivet: 04 dec-16 kl 19:43 »
Om du hugger ekstockar, och lägger dem under vatten eller i en mosse i 300 år så får du s.k svartek, mycket eftertraktat slöjdvirke.

Nog för att jag planerar att bli gammal, men det var nog ett av de sämre förslagen jag någonsin sett  :P
Kunskapen är en lätt börda

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Material från skogen
« Svar #5 skrivet: 04 dec-16 kl 20:18 »
Skall han bara tälja saker för skoj skull är väl tex björk, sälg, mm lättast och ger inte elak smak åt matvaror..

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Material från skogen
« Svar #6 skrivet: 05 dec-16 kl 03:47 »
Nog för att jag planerar att bli gammal, men det var nog ett av de sämre förslagen jag någonsin sett  :P

Är man ansvarsfull, så tänker man också på kommande generationer, alternativet är att maximera nyttan nu och skövla och skita i kommande generationer

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Material från skogen
« Svar #7 skrivet: 05 dec-16 kl 19:04 »
Lind är absolut det bästa att tälja i för nybörjare. Samtidigt är det, näst lönn, det sämsta möjliga att fälla ur biodlares synvinkel...

Svartek kan fås mycket enklare. Jag har plankor och ämnen att sälja. Farfars gård var delvis nybrott på gammal sjömark, så han och pappa har plöjt upp åtskilliga hela ekar som vi sågat upp. En av dem lämnade vi in till KOL-14 analys för ett antal år sedan, och svaret var 3 500 år före Kristus om jag inte minns fel.

Det är viktigt i sammanhanget att påpeka att det finns två sorters svartek. Den äkta, och mest sällsynta är just svart, då eken fallit i sötvatten. (Insjöar) Den betydligt vanligare är grå till färgen, och kommer ur saltvatten. Ekens garvsyra reagerar ju helt olika på sött eller salt vatten.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bojan

  • Inlägg: 53
    • -
SV: Material från skogen
« Svar #8 skrivet: 12 jan-17 kl 17:19 »
Är man ansvarsfull, så tänker man också på kommande generationer, alternativet är att maximera nyttan nu och skövla och skita i kommande generationer
Fast där har jag lite svårt att förstå hur du menar, om vi dessutom redan nu ska skövla det som kanske eventuellt används om 300 år kan väl inte anses ansvarsfullt. Är det inte bättre att ta ut mindre nu direkt (vilket skulle varit gjort för länge sedan) och låta större delen av skogen stå kvar och fröa?
Kunskapen är en lätt börda

Basseba

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Material från skogen
« Svar #9 skrivet: 29 apr-17 kl 21:01 »
Hej. Jag undrar vilka material det finns att hitta i skogen för att skulptera i trä? Vilka trätyper är mest lämpliga för detaljarbete och behöver man behandla eller (förädla? fel ord?) trät innan man kan arbeta med det?
mvh

Om du menar skulptera med kniv, yxa och bildhuggarjärn så skulle jag verkligen rekommendera lind. Det är ett väldigt homogent trädslag med snälla fibrer och få kvistar/grenar som stör fiberriktningen. Näst intill det enda vi använder på utbildningen.

Björk är också ett bra träd men snäppet hårdare. Det har fler kvistar, spricker lättare och tydligare fibrer, men ger samtidigt en snyggare finish efter ett rent tag med järnet.

Skall du göra köksredskap rekommenderas bok, det är fukttåligt och helt smaklöst vilket är en fördel. Avsluta gärna med en eller två behandlingar med paraffinolja.  Det är matsäkert, smakfritt och härsknar aldrig som organiska oljor kan.

För verktygshandtag/skaft rekommenderas ask. Det är hårt och segt vilket ger en mycket lång livstid trots smällar och belastning. Mycket vanligt till yxor m.m.

Ek, al, valnöt osv går också att slöjda och skulptera i, men det är inte rekommenderat som nybörjare. Lär först känna hur trä beter sig.
Jag har skurit ett par skyltar och ett smyckeskrin i valnöt. Det var fantastiskt mycket svårare, men gav snyggt resultat. Elaka flisor dock.
En klasskamrat skär just nu ett konstverk i mahogny och rökt ek. Men han är väldigt duktig. 


Postat med Alternativ.nu´s app


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser