Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenkeffir  (läst 1486 gånger)

Lou

  • Inlägg: 55
    • Värmland
    • Loukatten
Vattenkeffir
« skrivet: 26 okt-16 kl 22:53 »
Är det någon som vet något om vattenkeffir? Jag fick en sats med keffirbakterier och undrar hur jag ska behandla dom. Nytt vatten och en tsk socker varannan dag har jag hört, stämmer det. Och så dricker man vattnet man silat ifrån för att få i sig nyttiga bakterier?
- Vart ska du gå?
- Det vet jag inte förrän jag är där.

Ljusmor

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
SV: Vattenkeffir
« Svar #1 skrivet: 17 nov-16 kl 17:25 »
Hej,
jag höll på med vattenkefir för flera år sedan, det var jätteroligt!

Så här såg receptet ut:

1 liter vatten
3 rågade msk kefirsvamp
3 rågade msk vitt socker
ett torkat fikon
1/4 citron (bara dela citronen i 4 delar och ha i en, spara övriga i burk i kylen)

Låt stå 48 timmar, sila ifrån gryn, fikon och citron. Pressa i saften från citronen. Drycken är nu färdig, förvara i kylskåp.
Skölj grynen och börja om med ny sats.

Grynen jag hade då höll sig i väldigt fin form och förökade sig så bra att jag fick slänga efter hand. Jag har provat en annan vattenkefir sedan dess, men den tynade bort. Kanhända finns det olika varianter av kefirgryn.

Skulle vara roligt att börja igen! Har du några gryn till övers? Jag kan erbjuda dig en fin kombucha i gengäld!





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Luffsen, Oskari, olleryd, Själv är bäste dräng, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser