Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut hjälp parasitangrepp  (läst 1184 gånger)

jennyölund

  • Inlägg: 2
    • Norrbotten
Akut hjälp parasitangrepp
« skrivet: 24 okt-16 kl 19:12 »
Hej!

För 1½ vecka sen ungefär hittade jag en av aracuanorna död i hönshuset. Efter undersökning av kroppen sågs inga andra skador mer än små små kryp i fjäderdräkten och en knöl under ögat. Storstädning av hönshuset följde, massor med kiselgur i hönshuset och även pudrat över resterande höns på pinnen.

När jag nu kom hem från jobbet idag upptäckte jag den andra aracuanan, Fiona, ihopburrad i hönshuset medan de andra var ute. Hon har vridit huvudet som en uggla och åt sidan (svårt att beskriva). Hon snurrade mest runt när hon skulle röra sig (inte konstigt med huvudet i den vinkeln). Medan jag stod villrådig i dörröppningen ramlade hon därför ut ur huset. Jag pudrade in hela henne i kiselgur och efter två gånger blev hon bättre, rätade upp huvudet någorlunda och fodersökte med de andra, även om hon då och då kliade och vred huvudet litegrann.
Jag såg mitt i värsta röran hur en maaaaassa små små svarta kryp var runt i fjäderdräkten hennes.

Nu när vi var ut till hönsen igen har de andra gått och lagt sig men Fiona hittade vi utomhus ihoptryckt där de aldrig annars brukar vara, exakt likadan som hon var när jag hittade henne tidigare idag.

Vet inte alls vad jag ska göra för henne, storstädning står förstås på schemat igen för resten av flocken, men som det känns nu kommer jag hitta Fiona död imorgon bitti. Vill samtidigt inte avliva henne då det kanske kan bli bra? Gjort i ordning en gammal, ren kattlåda med spån, halm och massa kiselgur och lagt henne i den ute i hönsgården. Tänker att krypen ju inte alls tycker om kyla, och vi har ju än inte jättekallt men svalare ute än inne iaf.. Samtidigt känns det knasigt att lämna sjuk höna utomhus. Pudrat ner henne med kiselgur igen också, men inte märkt nån förbättring sist jag var ut åtminstone.

Hjälp?
Jenny

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Akut hjälp parasitangrepp
« Svar #1 skrivet: 24 okt-16 kl 19:44 »
Har dem tillgång till sand/jordbad normalt så de själva kan hålla efter ohyra.

Viss ohyra är ofta tecken på att hönsens allmäntillstånd är så nere att de själva inte har kraft att hålla efter ohyran, ohyran är inte alltid det som är problemet.

Det kan bero på brister i fodret eller att de är allmänt tagna av någon annan sjukdom.

jennyölund

  • Inlägg: 2
    • Norrbotten
SV: Akut hjälp parasitangrepp
« Svar #2 skrivet: 24 okt-16 kl 20:12 »
Tack för tips, ska se över fodret och resterande miljö.

Men just ikväll är min främsta oro för Fiona som läget är akut för, finns det något jag kan göra för henne nu?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Akut hjälp parasitangrepp
« Svar #3 skrivet: 25 okt-16 kl 00:40 »
Nej inte ikväll, kolla hur det är imorgon.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser