Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor kring avlopp  (läst 6478 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Frågor kring avlopp
« skrivet: 03 sep-16 kl 19:41 »
Hur ställer sig kommuner till enskilt avlopp generellt? Är det lika över landet hur bedömningar och förelägganden lämnas?
Om en inte släpper ut avlopp från toan måste det ändå till en rening/infiltration?
Hur är det med tex förbränningstoa eller Separett - måste en ha tillstånd till det ena men inte det andra eller för båda alternativ?
Någon här som har eget minireningsverk? Om i så fall vad är det för kemikalier som ska tillsättas för att eliminera alla bakterier?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Frågor kring avlopp
« Svar #1 skrivet: 03 sep-16 kl 19:51 »
Inte för att jag kan svara på din fråga, men generelt så styrs det som regel av saker som tex var utloppet från infiltrationsbätten kan tänkas hamna, osv, dvs är det till exempel nära en havsstrand eller vattentäkt får ni troligen avslag (hos oss var det i allafall så), men är det tex ute vid en åker eller skog, etc så brukar det inte vara problem.

Separett tror jag inte kräver tillstånd, men ni behöver nog kolla om det finns specialbestämmelser för BDT/gråvatten, jag har för mig att dessa går under samma kategori som infiltration för tvättvatten, dvs en lägre kategori än för toalettvatten, normalt sett är det inga problem att installera en sådan.

Förbränningstoa kräver såvitt jag fattat bara tillstånd om det är inom ett tätortsklassat område och går under liknande bestämmelser som vedeldning och liknande med hänseende på röken. (frystoa borde inte behöva det tycker man). Så, får ni elda ved där är det nog inga problem.

Det är mest på öar, nära havet, mm det kan krävas ett reningsverk om man inte vill ha en tank nedgrävd.
Men, tanken rymmer ganska mycket, vi behöver bara tömma den en gång om året och då är det säkert 15-20 skallar (inkluderat barnfamiljer) som använder den relativt flitigt sommartid där, den är inte särskilt stor heller.
Tvättvatten/separettutlopp, mm går via infiltration där.


Det är som en bekant sade om båttankar, "(...) då tänker man ju sig att det borde ta en jädrans tid att skita 40 liter, men det är ju inte det som tar upp plats i tanken, utan det är vattnet..."




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Frågor kring avlopp
« Svar #2 skrivet: 03 sep-16 kl 19:59 »
Det är nog lite olika hur kommunerna gör.
Jag hade tidigare ett hus i Vännäs kommun ute på landet och då skulle det vara tre-kammarbrunn med infiltrering.
I garaget hemmagjord oljeavskiljare, där det fanns risk för oljespill och sedan valfritt om det gick till tre-kammarbrunnen eller till en annan brunn med infiltration. Jag valde det senare, så man kunde spola mycket utan att skicka ut det i brunnen från huset,

Där jag har husen nu, så är det ingen som bryr sig. Jag ber han som sköter kommunen tömningar att tömma mina vid behov, när han kör förbi, han brukar nöja sig med lite diesel eller nåt annat han behöver.
I ena huset har jag en tre- kammarbrunn och i det andra en trasig en-kammarbrunn, men det är ingen som bryr sig.
Betalar inget till kommunen för nåt, har eget vatten, så jag betalar bara försäkringar och elen till ena huset.

Skogsola

  • Gäst
SV: Frågor kring avlopp
« Svar #3 skrivet: 03 sep-16 kl 20:51 »

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Frågor kring avlopp
« Svar #4 skrivet: 03 sep-16 kl 22:35 »
Ja, toalettvattens infiltration (oseparerat) måste alltid ha trekammarbrunn idag, detta kommer även att omfatta äldre anläggningar såvitt jag förstått.
Har den inte detta kommer den att bli underkänd med de nya bestämmelserna som gäller idag.

Vill man kompostera toapåsarna från tex en separett själv måste man söka tillstånd även för detta (om man inte redan har det för utedass).
Annars måste man lämna in dem till kommunens avfallshantering.

Det är endast urinseparering, bad/dush, tvättmaskin, handfat, mm man får koppla till gråvatteninfiltrationen eller stenkista, för oseparerat avlopp som innehåller svartvatten (toalettvatten) krävs ett riktigt trekammarbrunn system eller en sluten tank eller annan för ändamålet godkänd anläggning.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Frågor kring avlopp
« Svar #5 skrivet: 06 sep-16 kl 15:32 »
Måste förklara lite närmare - vårt nya avlopp ska ligga i ett högriskområde som "gränsar" till en ytvattentäkt. Vi är helt kringrända av kommunens regelsystem och tittar nu på olika lösningar för att det ska fungera och inte bli allt för stora kostnader. Anläggningen som ska till måste kunna skötas av en lekman så det får inte vara för komplicerat.
Är det nån här som har alternativa och tillåtna lösningar som fungerar?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Frågor kring avlopp
« Svar #6 skrivet: 06 sep-16 kl 16:55 »
Du måste nog ta en dialog med någon lämplig tjänsteman hos din egen kommun och dessutom bedöma utgående från lokala förhållanden, vad som kan bli den bästa lösningen.
Är tanken att göra allt grävarbete i egen regi, så det framför allt är kostnaden för utrustning som ska hållas ner, eller ska även arbetet betalas till fullt pris?
Kan en billigare investering vara av intresse även om det medför högre driftkostnader i längden?
Hur stor belastning ska avloppet byggas för - är det ett enfamiljshushåll eller mer än så?
Är marken lämplig för infiltration, och finns tillräckligt med utrymme inom den egna tomten som ligger på lämplig plats med självfall från boningshus mm?
Vilka specifika krav är det som kommunen ställer på avloppet i just det här fallet - är det fosfor man är orolig för, bakterier eller någonting annat?


Jag har själv fått en avloppsfundering - vid avlopp med trekammarbrunn ställs det numera krav på att avloppet ska ventileras med rör som mynnar ovanför taknocken (vakuumventil är tydligen inte längre tillåten).  Måste detta ventilationsrör sitta i det boningshus som genererar avloppsvattnet, eller kan man göra ett avstick för det var som helst på inkommande ledning till trekammarbrunnen och t ex låta ventilationsröret gå upp intill en uthusvägg eller mitt på gården?

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Frågor kring avlopp
« Svar #7 skrivet: 06 sep-16 kl 18:12 »
För att själv gräva avlopp här på Gotland måste man vara aktoriserad avloppsinstallatör. dvs gott regionens kurs för avlopp a´ minst 10.000:-
avluftningen för avlopp skall gå till taknock inne i huset. om du avluftar utanför huset finns det risk för bakdrag, risk för att det luktar fan i huset vid viss väderlek och vind.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Frågor kring avlopp
« Svar #8 skrivet: 06 sep-16 kl 19:06 »
Vi har en dialog både med Miljöförbundet och med den entreprenör som ska bygga ihop den föreslagna anläggningen men efter att vi förstått att det ska tillsättas kemiska medel kontinuerligt till toavattnet och dessutom sättas ner en 4 kubiks slamavskiljare som vi behöver söka dispens för att slippa tömma årligen (vi är två personer). Fördelningsrör, sjunkbrunn och infiltrationsbäddar är inga problem att lägga ner. Runt början av 80-talet la vi in trapper 2 kubik, trekammarbrunn, sjunkbrunn och infiltrationsbäddar enligt vad som då ansågs vara det optimala reningssättet.
Vi letar efter alternativa lösningar, vaccumtoa, förbränningstoa, frystoa etc om nån har och hur det fungerar i dagligt bruk och vad/om som krävdes i avloppshänseende.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Frågor kring avlopp
« Svar #9 skrivet: 06 sep-16 kl 20:39 »
Ja, toalettvattens infiltration (oseparerat) måste alltid ha trekammarbrunn idag, detta kommer även att omfatta äldre anläggningar såvitt jag förstått.
Har den inte detta kommer den att bli underkänd med de nya bestämmelserna som gäller idag.

Vill man kompostera toapåsarna från tex en separett själv måste man söka tillstånd även för detta (om man inte redan har det för utedass).
Annars måste man lämna in dem till kommunens avfallshantering.

Det är endast urinseparering, bad/dush, tvättmaskin, handfat, mm man får koppla till gråvatteninfiltrationen eller stenkista, för oseparerat avlopp som innehåller svartvatten (toalettvatten) krävs ett riktigt trekammarbrunn system eller en sluten tank eller annan för ändamålet godkänd anläggning.

Piss innehåller massa näring och inte helt sällan medicingifter och liknande, som man inte alls vill leda till grundvatten hur som. Och som tur väl ofta inte får heller.



Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Frågor kring avlopp
« Svar #10 skrivet: 06 sep-16 kl 20:47 »
Måste förklara lite närmare - vårt nya avlopp ska ligga i ett högriskområde som "gränsar" till en ytvattentäkt. Vi är helt kringrända av kommunens regelsystem och tittar nu på olika lösningar för att det ska fungera och inte bli allt för stora kostnader. Anläggningen som ska till måste kunna skötas av en lekman så det får inte vara för komplicerat.
Är det nån här som har alternativa och tillåtna lösningar som fungerar?

Lättare blir det om man skippar vattendass och trycksatt i rör. Ja, och det fungerar utmärkt.

Men vad säger de om någon sorts bdt-filter/rening där vattnet leds till konstgjord våtmark/surhål typ, med massa vass eller liknande växer, som sedan kan skördas och användas i odlingar?
Hade gjort något sådant här om det gått att fixa utan elström, men det funkar inte pga markförhållandena, så det fick bli infiltration efter bdt-grejen. Lite surt, för man hade velat ta rätt på det sista också och få bort det från där nere.
Använder dock inte massa konstiga rengöringsmedel och liknande grejer, så det känns rätt lugnt ändå.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Frågor kring avlopp
« Svar #11 skrivet: 06 sep-16 kl 21:02 »
Lite såhär, fast utan det äckliga vattendasset dit liksom. Säkert räcker de första två stegen bra då. Och att bygga själv borde gå för att få funktionen, utan att köpa färdiga koncept för dyra slantar.
http://land.se/hus-hem/hej-da-slambilen-eko-avloppet-behover-aldrig-tommas/

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Frågor kring avlopp
« Svar #12 skrivet: 06 sep-16 kl 21:06 »
avluftningen för avlopp skall gå till taknock inne i huset. om du avluftar utanför huset finns det risk för bakdrag, risk för att det luktar fan i huset vid viss väderlek och vind.

Och hur gör man då om man använder samma avlopp för flera hus?
Det är ju ändå ingen risk för lukt inne i huset om man har vattenlås överallt. Vinden kan knappast orsaka så stora tryckvariationer att vattnet trycks ur ett normalt tilltaget vattenlås.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Frågor kring avlopp
« Svar #13 skrivet: 06 sep-16 kl 22:31 »
Lite såhär, fast utan det äckliga vattendasset dit liksom. Säkert räcker de första två stegen bra då. Och att bygga själv borde gå för att få funktionen, utan att köpa färdiga koncept för dyra slantar.
http://land.se/hus-hem/hej-da-slambilen-eko-avloppet-behover-aldrig-tommas/

Det där skulle gå att genomföra här men undrar vad det kostar och sen vet jag förstås inte vad kommunen säger om det, får kolla upp det. Tack för länken.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Frågor kring avlopp
« Svar #14 skrivet: 07 sep-16 kl 08:16 »
Hej Torbjörn, du måste ha en avluftning i varje hus. lukten tar sig alltid in på ett eller annat sätt om du inte har avluftning

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Frågor kring avlopp
« Svar #15 skrivet: 07 sep-16 kl 11:44 »
Hej Torbjörn, du måste ha en avluftning i varje hus. lukten tar sig alltid in på ett eller annat sätt om du inte har avluftning

Då är frågan om det problemet blir värre med eget avlopp än med kommunalt avlopp, då det ju räcker med vakuumventil. Dvs om man ändå har en öppen luftning på ett ställe i systemet.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Frågor kring avlopp
« Svar #16 skrivet: 07 sep-16 kl 12:40 »
Hej
Infiltrationer behöver syre för att fungera. Vanligast är att skorstenseffekten av en luftning används för att skapa drag i infiltrationen. Då funkar vacumventil inte så bra.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Frågor kring avlopp
« Svar #17 skrivet: 07 sep-16 kl 12:50 »
Jag har använt frystoa i mer än tio år. Den fungerade alldeles utmärkt. Den är av märket TB. Den har aldrig krånglat. Jag använde inte påse i kärlet, i stället lyfte jag ur spannen och spolade med vatten utanpå och lite inuti, då lossnade isklumpen och kunde stjälpas ur. Eftersom den bidrar så mycket till uppvärmningen så tycker jag inte det är så stort problem att den drar mycket el.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Frågor kring avlopp
« Svar #18 skrivet: 07 sep-16 kl 12:55 »
Vid problem med lukt tycker jag det fungerar att använda kompostpreparat, också till trekammarbrunn och avlopp.
kretslopp

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Frågor kring avlopp
« Svar #19 skrivet: 07 sep-16 kl 19:27 »
Piss innehåller massa näring och inte helt sällan medicingifter och liknande, som man inte alls vill leda till grundvatten hur som. Och som tur väl ofta inte får heller.

Det är naturligtvis inte tillåtet nära en vattentäkt.
(på öar och liknande tror jag inte heller att man får göra gråvatten infiltration över huvud taget).

Men ihop med tillstånd för tex kompostering av latrin från torrdass och motsvarande utomhus brukar det gå bra.

Det förutsätter att där finns motsvarande förutsättningar som för en vanlig infiltrationsbädd men det går att göra det mycket enklare.

Man vill ju heller inte ha in BDT vatten nära vattentäkter och liknande, det innehåller också en massa näring, framför allt om det är kopplat till dusch, tvättmaskiner, mm.
Tvättmedel är rena gödningsmedlet för diverse saker när det kommer ut i naturen, men kan näringen brytas ned i systemet hyfsat bra så fungerar det.
Men avflödet måste kunna avledas på godkänt vis om så krävs.
(fungerar systemet så skall kvävet ånga bort och tas om hand av bakterier (i biobädden under marken) där det inte gör det, man får naturligtvis inte släppa ut helt orenat avlopp i sjöar och vattendrag)

Det är faktiskt samma princip som man använder på de kommunala reningsverken i slutreningen, men i mindre skala.
(Det är därför äldre system utan avskiljar brunn eller motsvarande inte är tillåtna längre)

Men detta går ändå bort för TS av andra skäl när jag läser dennes senare inlägg.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 3 användare
Rörsbjär, javill, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser