Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jaktknivar  (läst 1633 gånger)

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
Jaktknivar
« skrivet: 31 aug-16 kl 12:49 »
Jag bygger jaktknivar när andan faller på. Här syns det senaste alstret. Är det fler som sysslar med detta? Dela gärna bilder för inspiration  :)
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Gilbert

  • Gäst
SV: Jaktknivar
« Svar #1 skrivet: 31 aug-16 kl 15:16 »
Är ämnet kolstål från typ någon fil?

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Jaktknivar
« Svar #2 skrivet: 31 aug-16 kl 15:33 »
Jag har inte gjort bladet själv... :-\ Det är kolstål eller i detta fallet damascus stål där man bankat ihop stål av 2 olika legeringar (1095 och 15n20) och sedan etsat. Därav mönstret. Bladet är rostbenäget så man får vara noga med att torka av och olja in efter användning. Skärpan är dock likt rakblad.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jaktknivar
« Svar #3 skrivet: 01 sep-16 kl 19:07 »
Snygg! Jag gör också knivar ibland men jag är inte lika skicklig som du. Och helst kolstål, precis som du skriver får man en fantastisk skärpa i dom som jag inte tycker man får i rostfritt. Dessutom tycker jag om patinan som blir så småningom.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Jaktknivar
« Svar #4 skrivet: 01 sep-16 kl 21:28 »
Jag är absolut inte skicklig men tack för det. Tycker bara det är kul att bygga knivar. De jag använder vi urtagning av klövvilt ser helt annorlunda ut.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Jaktknivar
« Svar #5 skrivet: 01 sep-16 kl 22:24 »
Jag har gjort några knivar som jag använde stålet från kallsågsblad till. Men man få titta ordentligt so man inte får tag på bimetallblad. det skall vara samma stål hela bladet. Materialet är mycket rosttrögt och får en fantastiskt skärpa.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser