Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skriker getter så att grannarna störs?  (läst 4531 gånger)

Lotta.R

  • Inlägg: 81
    • Uppland
Skriker getter så att grannarna störs?
« skrivet: 24 aug-16 kl 12:54 »
Hej, funderar lite på att skaffa ett par getter då vi är på gång att flytta. Tomten är på en hektar men runt om ligger ett bostadsområde, kanske är det  hundra meter till närmsta hus. Hur mycket låter getter egentligen? En del skriver om getter om gastar för fullt från fyra på morgonen är det normalt? Jag själv är inte känslig, men de nya grannarna kan ju vara det. På youtube låter en del getter som galna karlar som vrålar är det vanligt? Är får tystare?
Kul om någon skulle vilja berätta lite.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Skriker getter så att grannarna störs?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-16 kl 17:52 »
Mina var ganska tysta av sig, men visst, de låter litet när man kommer med mat och andra tillfällen då de känner sig upprymda, men betydligt mindre än hundar tex...

(Får låter nästan inte alls, annat än ibland när någon kommit bort från flocken, eller när man kommer med mat, osv

Men, om man tex delar av dem i olika hagar kan de låta ganska mycket då de försöker att kommunicera med varandra över avstånd, då skriker de ofta för full hals för att det skall höras bra... Men det är mest under parnings säsongen de kan låte mycket då. )

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Gilbert

  • Gäst
SV: Skriker getter så att grannarna störs?
« Svar #2 skrivet: 24 aug-16 kl 20:17 »
Hej, funderar lite på att skaffa ett par getter då vi är på gång att flytta. Tomten är på en hektar men runt om ligger ett bostadsområde, kanske är det  hundra meter till närmsta hus. Hur mycket låter getter egentligen? En del skriver om getter om gastar för fullt från fyra på morgonen är det normalt? Jag själv är inte känslig, men de nya grannarna kan ju vara det. På youtube låter en del getter som galna karlar som vrålar är det vanligt? Är får tystare?
Kul om någon skulle vilja berätta lite.

Det handlar kanske inte så mycket om vad djur låter om det är ett stadsplanerat område, kanske bäst att kolla före än efter.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Skriker getter så att grannarna störs?
« Svar #3 skrivet: 24 aug-16 kl 21:05 »
Jag tycker att fåren är betydligt mer högljudda än getter

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skriker getter så att grannarna störs?
« Svar #4 skrivet: 24 aug-16 kl 21:35 »
Getter pratar, mest med lukter och kroppsställningar, men även med ljud.  Om de är alldeles, alldeles tysta, så är de för det mesta ettdera
 :) nöjda  :)
 :'( döda  :'(
eller, ve och fasa:
 :o :o :o inte alls där!  :o :o :o

Men om grannar hundra meter bort hör dem, då är de nog helt förtvivlade av hunger eller ensamhet!

  Att kolla med kommunen innan du skaffar djuren är ett vettigt råd.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Skriker getter så att grannarna störs?
« Svar #5 skrivet: 25 aug-16 kl 00:23 »
Problemet grannar har med getter är när de äter upp deras fruktträd eller hoppar på deras bilar. Getter är underbara men rymmer för att dom kan. Jag har haft getter av olika sorter både på jobb och hemma och bräkandet har aldrig varit något problem.
//Luff

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Skriker getter så att grannarna störs?
« Svar #6 skrivet: 26 aug-16 kl 18:03 »
Nej, getter är inte särskilt högljudda. En harmonisk flock är som regel nästan helt tyst. Blir det ett förgjordat väsen beror det som regel på att någon killing blivit kvarglömd när resten av flocken gått iväg åt annat håll, eller att getterna vill påminna om att det snart är mjölkdags eller så :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Gilbert

  • Gäst
SV: Skriker getter så att grannarna störs?
« Svar #7 skrivet: 26 aug-16 kl 18:17 »
Oavsett storlek på tomt, grannar, och vad vi tycker så är det fortfarande kommunen som har synpunkter i ett stadsplanerat område när det inte är fråga om "vanliga" husdjur som hund och katt. Så problemet eller svaret löses inte här hur tysta än någon get må vara.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Skriker getter så att grannarna störs?
« Svar #8 skrivet: 26 aug-16 kl 19:11 »
...och det är grannarnas åsikter om vad som är störande som gäller.

Enda sättet att gardera sig är att bosätta sig så grannarna varken kan höra eller se...
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Skriker getter så att grannarna störs?
« Svar #9 skrivet: 26 aug-16 kl 21:23 »
Ja, man behöver fråga kommunen om det gäller tätortsplanerat område.

(Tror det är i princip bara hundar, katter, smådjur, mm som inte omfattas av det oavsett ljudnivå (Höns kan dock kräva utredning av ljudnivån (Grisar är ju också ganska uppenbart, om det inte är en vältvättat innegris... osv.), har läst om det någon gång i någon tidning, men verkar inte vara helt glasklart med vad som gäller, så troligen gör man hos kommunen en individuell bedömning av området i fråga. Men får och getter tror jag är lättare då dessa inte stör omgivningen nämnvärt och inte heller stinker, osv.))
Men det är inte som bygglov, det är en lättare procedur.


Lycka till med projektet!

Tänk dock på att getter älskar så gott som alla typer av prydnadsväxter och att de river loss stora mängder blommor fruktansvärt fort medan den saftiga och fina gräsmattan brukar stå orörd... (Får äter också prydnadsväxter men hoppar inte runt fullt lika mycket...) ;)


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 6 användare (1 dolda)
fri, tuslus, skogskälla, Källeberg, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser