Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad och hur mycket ger ni era unggrisar att äta?  (läst 2509 gånger)

pbex

  • Inlägg: 26
    • Östergötland
Vad och hur mycket ger ni era unggrisar att äta?
« skrivet: 09 jun-16 kl 19:27 »
Informationsjakten fortsätter med nya inlägg...

Två nya linderödssvin hemma hos oss. Nu är de lite över fyra månader, ungefär.

Vi har läst på om vad och hur mycket de ska äta och förstår att detta är vääääääldigt mycket tycke och smak från ägaren sida (t ex den tråd som finns här i forumet) och att det inte går att ge ett rakt svar på detta.

MEN: alla råd om mängd som finns utgår från vuxna linderödssvin. Hur mycket ger man ett ungsvin? Vid varje matning ger vi per gris en halv liter kross blandat med vatten, en hink ogräs och lite matrester (mest för kul skull och att de gillar det, inte egentligen mycket mat). Nu har vi äntligen fått tag på gammalt bröd från ett bageri så det kommer de också få nu. Sedan jobbar vi vidare på att få gamla grönsaker från någon affär, har inte lyckats med detta än (intressant att så många affärer inte vill ge sina gamla grönsaker och hänvisar till hälsorisker).

Så hur mycket och ungefär vilken blandning till icke-vuxna grisar? Jag får sålla bland svaren och hitta en gyllene medelväg för jag gissar att det inte kommer bli identiska svar.  :D

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Vad och hur mycket ger ni era unggrisar att äta?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-16 kl 12:26 »
Det är bra att affärerna är försiktiga, och dessutom är dom kanske inte så sugna på merarbetet med att hålla isär matresterna så det absolut inte kommer med nåt animaliskt.

Den kost du beskriver ovan är otroligt proteinfattig, och behöver kompletteras med t.ex ärtor.  Mängdmässigt kan man ju tänka sig en ganska rak kurva från nåt halvkilo per smågris, till knappt 4 kg när dom väger runt 60 kg.  Därefter får dom den givan, även om dom säkert skulle vilja ha mer.
Gräs och ogräs är bara bukfylla, eftersom grisar inte kan tillgodogöra sig den näringen då dom är enkelmagade, liksom vi.
Bröd är ju som spannmål, så det fattas fortfarande protein.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

pbex

  • Inlägg: 26
    • Östergötland
SV: Vad och hur mycket ger ni era unggrisar att äta?
« Svar #2 skrivet: 10 jun-16 kl 16:31 »
Sorry, min miss! De får foderärtor och en del potatis också.

Men bra påpekande.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser