Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra och dåliga avlivningsmetoder  (läst 10157 gånger)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #20 skrivet: 07 jun-16 kl 23:54 »
Slaktmask och Hårda slag mot skallen är inte avlivningsmetoder de är för att bedöva djuren, avlivningen sker med att man därefter skär av något blodförande eller separerar huvud från kropp.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #21 skrivet: 08 jun-16 kl 00:06 »
Javisst, men nu menade jag hur det känns för djuret!  Om bedövningen är väl gjord, så vaknar inte djuret upp igen!  (För egen del laddar jag alltid lite extra, och tar risken att även hjärtat stannar.  Men då kanske vi närmar oss det finlir som jag hoppas kunna sätta i en egen rubrik senare i tråden, till vänster om det gröna.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #22 skrivet: 08 jun-16 kl 00:08 »
Slaktmask (bultpistol antar jag) har en del misslyckade fall. Där gäller det att göra rätt.
Sövning av veterinär innebär en stor kostnad och är inte alltid så stressfri för djuret. Kan även innebära lång väntetid under svåra plågor. Enstaka skräckexempel med feldoseringar till det individuella djurets behov finns.
Hårt slag mot skallen kan liksom bultpistolen både missa och vara för klent.

Inte för att vara tjurskallig, men placerar du argon i tveksamma metoder, så tycker jag de uppräknade kan hamna där också ;)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #23 skrivet: 08 jun-16 kl 00:17 »
för att det ska bli riktigt intressant i tråden så kanske man också ska räkna upp de som också kan anses som rimligt att använda för den lilla människan också, Argon vet jag inte om man kan räkna in där, man kan ju dra en slang från bilens avgasrör in i stallet också, det blir då en form av gasning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #24 skrivet: 08 jun-16 kl 00:30 »
Jag vet inte hur liten den människan skall vara som inte klarar en sådan här tub:  http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetsgas/argongas-210032/

Visst kan man dra in bilavgaserna, men det hör väl ändå inte till vare sig snälla eller lagliga metoder?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #25 skrivet: 08 jun-16 kl 00:39 »
Det gör argonen då?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #26 skrivet: 08 jun-16 kl 01:03 »
Eftersom du bara tuppar av utan att känna något obehag eller ens märka att du andas annat än luft så tycker jag den kan räknas som snäll metod.

Eftersom det är en godkänd metod för avlivning av diverse djur med koldioxid och det har konstaterats att argon är en bättre gas så är den tillräckligt laglig i mina ögon. Men visst, du faller tillbaks på att veterinär skall närvara och kontrollera att 60 sekunder går från gasen når 80% till dess djuren hamnar i kvarnen? Är det det du menar med den lilla människan, att man inte fyllt i blanketterna och knutit en veterinär till sin verksamhet?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #27 skrivet: 08 jun-16 kl 02:00 »
Det är väl främst det att det ska vara praktiskt och funktionellt, visst djuren dör ju så småningom men det är ju också knepigare för gemene man att försöka sig på gasmetoden än att slå med klubba och sticka med kniv.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #28 skrivet: 08 jun-16 kl 03:03 »
Eftersom du bara tuppar av utan att känna något obehag eller ens märka att du andas annat än luft så tycker jag den kan räknas som snäll metod.

Eftersom det är en godkänd metod för avlivning av diverse djur med koldioxid och det har konstaterats att argon är en bättre gas så är den tillräckligt laglig i mina ögon. Men visst, du faller tillbaks på att veterinär skall närvara och kontrollera att 60 sekunder går från gasen når 80% till dess djuren hamnar i kvarnen? Är det det du menar med den lilla människan, att man inte fyllt i blanketterna och knutit en veterinär till sin verksamhet?


Jag saknar referenser:

"Finally, we examined rats’ responses to 90% argon gas, which has been suggested as a suitable replacement for CO2 euthanasia, and compared it to air." "These results suggest that both CO2 and argon euthanasia cause aversion in rats prior to loss of consciousness."

http://dx.doi.org/10.1016/j.applanim.2006.08.002


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #29 skrivet: 08 jun-16 kl 08:29 »
Det finns massor att läsa om försök, både planerade på djur och oplanerade på människor, på nätet. Jag läste om ett antal större försök där man jämförde gaser för 3-4 år sedan, så det har nog kommit fram en hel del till. Här är en, men det är bara att söka http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10051044

Råttstudien hade jag missat.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #30 skrivet: 08 jun-16 kl 08:39 »
Det är väl främst det att det ska vara praktiskt och funktionellt, visst djuren dör ju så småningom men det är ju också knepigare för gemene man att försöka sig på gasmetoden än att slå med klubba och sticka med kniv.

Visst, men som alternativ om vi har en person som inte klarar blod eller den osäkerhet en klubbning ändå är för den ovane. Eller om djuret i fråga är svårt att ta i av någon anledning.

En större hink, tunna eller dylikt, ett borrhål och en slang. Sedan är det ju inte så att djuret dör så småningom, det blir medvetslöst ganska omgående och efter en kort tid dör det om du inte tar bort gasen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #31 skrivet: 08 jun-16 kl 12:50 »
Tack för intressanta och sakliga inlägg!  Jag hoppas att vi gemensamt kan komma fram till några riktigt bra metoder, som både är bra för djuren - och för kassan som kan vara skral.  Både vid planerad slakt och vid nödsituationer, både för "proffs" och för den som kommer hem från jobbet och hittar sin älskling svårt sjuk eller skadad.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #32 skrivet: 08 jun-16 kl 13:36 »
Ja, det skadar inte att tänka lite i frågan. De flesta har väl en plan som inbegriper att fixa det själv eller ta hjälp av någon lättillgänglig, men det kan slå fel där med. Så man bör även ha en plan B, både vad gäller metoden (typ bössan beredd om bultpistolen inte gör jobbet) och om man är bortrest och lämnat skötseln till de som helst matar och klappar djuren.


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #33 skrivet: 08 jun-16 kl 13:59 »
en dålig avlivningsmetod är att vänta för länge.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #34 skrivet: 08 jun-16 kl 14:56 »
en dålig avlivningsmetod är att vänta för länge.

Helt klart. Att bo lite avsides med djur utan att kunna avliva själv och kanske i värsta fall måste förlita sig på att få tag i veterinär är väl nästan att räkna som förberedelse till djurplågeri :-\

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #35 skrivet: 08 jun-16 kl 22:28 »
Version 2:

Bäst enligt oss:     Bra metoder:    Tveksamma metoder:   Dåliga metoder:

Skott genom huvud
Slaktmask/Bultpistol
hårt slag mot skallen
Plan B
                         Skott genom hjärtat
                         Sövning av veterinär
                                                     El genom huvud
                                                     Argon
                                                                                       Halshuggning
                                                                                       Koldioxid
                                                                                       Skäktning
                                                                                       Kvävning
                                                                                       Dränkning
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #36 skrivet: 08 jun-16 kl 22:33 »
Som Plan B har jag alltid två bultpistoler laddade och inom räckhåll, den som ligger i reserv oftast med lite starkare laddning.  Säktert kan ni hitta på flera modeller!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #37 skrivet: 08 jun-16 kl 23:38 »
Halshuggning är väl ändå en bra metod, döden är garanterad.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #38 skrivet: 09 jun-16 kl 11:50 »
Version 2:

Bäst enligt oss:     Bra metoder:    Tveksamma metoder:   Dåliga metoder:

Skott genom huvud
Slaktmask/Bultpistol
hårt slag mot skallen
Plan B
                         Skott genom hjärtat
                         Sövning av veterinär
                                                     El genom huvud
                                                     Argon
                                                                                       Halshuggning
                                                                                       Koldioxid
                                                                                       Skäktning
                                                                                       Kvävning
                                                                                       Dränkning


Får jag föreslå att metoderna delas upp i bedövning- respektive avlivningsmetoder? Som det är nu står det lite blandat, och det som är en bra bedövningsmetod (t.ex. slag i huvudet, åtminstone för vissa djurslag) är inte nödvändigtvis en bra avlivningsmetod. Och vice versa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #39 skrivet: 09 jun-16 kl 12:09 »
Endast att döden är garanterad gör det inte till en bra metod. Men jag skulle nog sätta den i samma klass som skott genom hjärtat och veterinär.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 3 användare
xaelanar, Besksöta, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser