Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur handmjölka?  (läst 5223 gånger)

ElinLiv

  • Inlägg: 45
    • Jämtland
Hur handmjölka?
« skrivet: 02 jun-16 kl 11:20 »
Kan någon väldigt överpedagogiskt förklara för mig hur man handmjölkar en tacka? Skulle behöva hjälpa ett par tvådagars lamm vid diandet och vill även försäkra mig om att det verkligen kommer någon mjölk när de suger (det här är min första lamning). Får verkligen inte ut nånting när jag försöker (även provat på en annan tacka som jag VET har mjölk, utan att lyckas). Finns det bilder nånstans eller en bra video?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Hur handmjölka?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-16 kl 11:29 »

ElinLiv

  • Inlägg: 45
    • Jämtland
SV: Hur handmjölka?
« Svar #2 skrivet: 02 jun-16 kl 11:33 »
https://www.youtube.com/watch?v=zkLxMjV0f00

Tack, men jag har redan tittat på det där klippet utan att bli särskilt mycket klokare...  ::)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Hur handmjölka?
« Svar #3 skrivet: 02 jun-16 kl 11:47 »
Den där filmen var väldigt bra och pratade både om teknik och om olika juverformer .

Men du kan ju skaffa en sån här mjölkmaskin https://www.blocket.se/horby/Mjolkmaskin_for_far_och_getter_65864370.htm?ca=5&w=3

ElinLiv

  • Inlägg: 45
    • Jämtland
SV: Hur handmjölka?
« Svar #4 skrivet: 02 jun-16 kl 12:00 »
Den där filmen var väldigt bra och pratade både om teknik och om olika juverformer .

Men du kan ju skaffa en sån här mjölkmaskin https://www.blocket.se/horby/Mjolkmaskin_for_far_och_getter_65864370.htm?ca=5&w=3

Ja, den är nog jättebra. Vilket bara får mig att känna mig ännu dummare som inte får till det  ;)

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hur handmjölka?
« Svar #5 skrivet: 02 jun-16 kl 14:44 »
Det är svårt att mjölka tackor! Vissa tackor är i stort sett omöjliga, de "släpper" inte mjölken, andra tackor går det lättare med.

Börja med att binda upp tackan, om du inte har någon som kan hålla henne åt dig. Står hon inte still så blir det dubbelt besvärligt.

Börja med att "buffa" på juvret vid spenen, så där som lammen gör. Ta sedan om spenen långt upp (nästan "i" juvret) med tumme och pekfinger långfinger, och "dra kläm" neråt. Fortsätt så på ett masserande sätt, och "buffa" då och då. Ofta men inte alltid, så kommer flödet igång, och då rinner det i stort sett av sig själv.

Ett billigt, lättåtkomligt ovh användbart redskap för att mjölka ur tackor för att ge till lamm, är en sån där amningspump i plast för människor. Finns att köpa t.ex. på apotek eller barnaffärer.
Jag tycker det är lättare att få igång "flödet" med pumpen än manuellt, men du behöver ju hjälp nu, så prova igen...

Jag använder en sådan här: https://www.apoteket.se/produkt/amningspump-1-st-100018/. En bra sak, är att när man fyllt den med mjölk, så kan man skruva på en napp direkt på pumpen, och ge lammungen.

Sedan finns det mer avancerade bröstpumpar avsedda för människor, för några fler hundralappar, som också går att prova, men det har inte jag gjort än.
Det finns ganska billiga med batteridrift, jag skulle kunna tänka mig att skaffa en sådan till nästa års lamning.

ElinLiv

  • Inlägg: 45
    • Jämtland
SV: Hur handmjölka?
« Svar #6 skrivet: 02 jun-16 kl 15:43 »
Tack för tips (och för att du får mig att känna mig lite mindre dum  ;) ) skogaliten! Dumt bara att jag nyligen slängt just en sån budgetpump för att jag tyckte den var värdelös (till mig)  ;D
Ska ge mig ut efter maten och göra ett nytt försök.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur handmjölka?
« Svar #7 skrivet: 02 jun-16 kl 17:03 »
Jag tycker det är lätt att mjölka tackor, speciellt när de just fått sina lamm. Det är då du skall kolla om det kommer mjölk och inte 2 dygn senare. Får de inte mjölk lär de dö inom ett dygn.
Jag har däremot försökt mjölka en nykillad get och där var det knepigare att få ut nån mjölk för vaxpropp satt i vägen. Jag tror det är som med det mesta att man måste ha teknik men övning ger färdighet. Får kan även ha spenkanaler som växt igen.

ElinLiv

  • Inlägg: 45
    • Jämtland
SV: Hur handmjölka?
« Svar #8 skrivet: 02 jun-16 kl 17:46 »
Jag tycker det är lätt att mjölka tackor, speciellt när de just fått sina lamm. Det är då du skall kolla om det kommer mjölk och inte 2 dygn senare. Får de inte mjölk lär de dö inom ett dygn.
Jag har däremot försökt mjölka en nykillad get och där var det knepigare att få ut nån mjölk för vaxpropp satt i vägen. Jag tror det är som med det mesta att man måste ha teknik men övning ger färdighet. Får kan även ha spenkanaler som växt igen.

Jag förstår det och jag har inte försökt för första gången idag.

ElinLiv

  • Inlägg: 45
    • Jämtland
SV: Hur handmjölka?
« Svar #9 skrivet: 02 jun-16 kl 18:56 »
Nu äntligen! Nu vet jag iaf med säkerhet att det kommer mjölk!  :D
Då återstår "bara" problemet att få tackan att stå still så de får äta sig mätta... Hon vill gärna gå omkring när de försöker äta. De hinner inte snutta mer än några sekunder åt gången, men de är ju ändå ett par dygn och står på benen och är pigga, så nåt måste de ju hinna få i sig...? Är som att hon gärna vill ha dem framför nosen hela tiden där hon kan se dem.
Har försökt flera gånger att hålla henne så de ska kunna äta i lugn och ro, men då är de inte det minsta sugna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 9 användare (1 dolda)
e bergman, xaelanar, per.martinsson, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser