Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tänker ni kring jord efter angrepp av potatisbladmögel på tomat?  (läst 1505 gånger)

frökenfräken

  • Inlägg: 98
    • -
Ja - som rubriken säger; hur resonerar ni som odlar tomater i krukor/lådor i växthuset? Om ni haft angrepp ett år, tar ni bort jorden och byter mot annan? Hur använder ni i så fall den gamla tomatjorden? Törs ni ha den i en odlingslåda strax utanför växthuset? Eller till blommor i andra änden av trädgården? Och resonerar ni på samma sätt om det istället handlar om ex mjöldaggsangrepp på gurka?

Tycker det är svårt det här med svampangrepp, i andra sammanhang hävdas det ju ofta att svampsporer alltid finns överallt, det handlar bara om att se till att de inte får förutsättning att växa till. Men de flesta verkar resonera på annat sätt vad gäller potatisbladmögel...

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
Jag tror att det finns en ganska så ny tråd i samma ämne, kolla där också.

Jag själv lägger allt trädgårdsavfall i mitt komposterings system som tar 3 år från att jag lägger i det till att jag skattar det. Då går även ogräs, hundbajs och annat "riskavfall" med. Skulle jag behöva byta ut jorden i växthuset skulle jag nog lägga den där också.

MVH
magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 2 användare
metsalainen, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser