Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med grisfrågor!  (läst 2949 gånger)

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
Hjälp med grisfrågor!
« skrivet: 21 mar-16 kl 18:23 »
Hej!

Min man hittade en övergiven, frusen vildsvinskulting i skogen idag och tog med den hem. Jag har ingen erfarenhet av så små grisar, han har navelsträngen kvar, så jag behöver lite hjälp:

1. Jag har varit och köpt mjölkersättning som han får nu. Hur länge ska jag ge honom den? Fick lammmersättning, skulle enligt säljaren fungera lika bra till grisar, men det står inte på hur länge man ska hålla på.

2. När kan man börja introducera smågrisfoder?

3. Vi har honom inomhus nu i en papplåda med gosiga filtar att värma sig med. När kan han börja vara ute? Han kan ju inte bo i en papplåda så länge om de växer lika fort som en tamgris.

Hoppas någon kan svara på mina frågor.
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Hjälp med grisfrågor!
« Svar #1 skrivet: 21 mar-16 kl 18:33 »
Du får inte ha ett vilt djur hemma. Du måste skaffa ett tillstånd för vilthägn hos länsstyrelsen innan du kan ha en vild gris hemma.
Annars får du kontakta ett vilthägn i din trakt som får ta hand om grisen eller de som tar hand om sjukt och skadat vilt.

Tänk på hur det gick för den personen som tog hand om ett kid för ett år sen eller så, de hämtade kidet och avlivade det.
De har även avlivat vildsvin då tillstädet för vilthägn gått ut eller då vildsvinen har hållits på fel sätt, dvs som tamgris

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Hjälp med grisfrågor!
« Svar #2 skrivet: 21 mar-16 kl 19:18 »
Jag vill ju inte uppmana till olagligeter men ge mjölk några veckor minst. Börja med lite grisfoder efter ca 2 veckor.

Har ni andra djur? Låt den isåfall växa upp med dem efter några veckor.

Men så får man ju inte göra...

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Hjälp med grisfrågor!
« Svar #3 skrivet: 21 mar-16 kl 20:08 »
Oj då, det visste jag faktiskt inte :(. Vet ej om det är ett riktigt vildsvin då den mer ser ut som en linderödsgris.

Vi får se hur det går här, vi har småbarn också så jag vet ej hur mycket man orkar heller med att flaskmata. Vi ville absolut inte göra något olagligt, men man tycker ju synd om djur när de är övergivna och frusna.

Tack för era svar.
« Senast ändrad: 21 mar-16 kl 21:14 av Lillhönan »
Fembarnsmamma med man och liten gård.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hjälp med grisfrågor!
« Svar #4 skrivet: 22 mar-16 kl 09:10 »
Va roligt! Smågrisar har väl utvecklade tänder, dom brukar kunna äta en del fast föda, lite grann, redan efter någon vecka. Uppblötta havregryn borde passa. Vad det gäller mjölk så har suggor en fet mjölk, fetare än kor och får. Så kan du förstärka den med fett foder eller fett i mjölken blir det säkert bra.
kretslopp

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Hjälp med grisfrågor!
« Svar #5 skrivet: 22 mar-16 kl 14:05 »
Va roligt! Smågrisar har väl utvecklade tänder, dom brukar kunna äta en del fast föda, lite grann, redan efter någon vecka. Uppblötta havregryn borde passa. Vad det gäller mjölk så har suggor en fet mjölk, fetare än kor och får. Så kan du förstärka den med fett foder eller fett i mjölken blir det säkert bra.

Vad kul att någon tyckte att det var roligt :). Mina barn älskar honom, men han kommer väl att bli stor så han får nog hamna i frysen sedan.

Tack för hjälpen med matfrågorna!
Fembarnsmamma med man och liten gård.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Hjälp med grisfrågor!
« Svar #6 skrivet: 31 mar-16 kl 16:29 »
Hur går det med grisen?

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Hjälp med grisfrågor!
« Svar #7 skrivet: 04 apr-16 kl 22:33 »
Jodå, han är på alerten och äter bra med ersättning. Skulle bara vilja få han att äta ur skål eller liknande, för han slabbar som bara den när han dricker ur flaskan, men han verkar inte riktigt förstå hur man gör. Han bara fnyser och biter i skålen.

Vi har han med ute lite när vi är med och då springer han runt fötterna på oss. Idag var han med barnen när de skulle greja i trädgården och då var han och bökade lite i jorden de hade grävt i.
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Theorox

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Hjälp med grisfrågor!
« Svar #8 skrivet: 31 jul-16 kl 15:42 »
Och nu? Har ni grisen kvar?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Hantverkaren, ärt, Be, Palle500, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser