Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.  (läst 8661 gånger)

husbehov

  • Gäst
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #20 skrivet: 23 feb-16 kl 09:45 »
passa perfekt i en kortleksförpackning :) åker in senare och postar . ja varsågod , jag har ingen användning av den och bättre den kommer till användning , vart mer pepp när du skrev 3d-skrivare i sammanhanget med ;)

husbehov

  • Gäst
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #21 skrivet: 23 feb-16 kl 12:57 »
sådär ,paj 2 b påväg till dej :)

Graatass

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #22 skrivet: 24 feb-16 kl 06:52 »
Får se om den kommer idag, onsdag? Kul! Tack så hemskt mycket!!!

husbehov

  • Gäst
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #23 skrivet: 24 feb-16 kl 06:56 »
ja det är inte omöjligt men tror nästan mer på torsdag . hoppas den håller och funkar sen bara . ja ingen orsak och ha så kul med den :)

Graatass

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #24 skrivet: 24 feb-16 kl 12:10 »
Hej och Stort Tack! Jag fick den nu, i brevlådan!   ;D

husbehov

  • Gäst
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #25 skrivet: 24 feb-16 kl 12:14 »
hehe anrikt kortlekspaket med . hoppas den fungerar nu bara :)

andtol

  • Gäst
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #26 skrivet: 24 feb-16 kl 13:54 »
hehe anrikt kortlekspaket med . hoppas den fungerar nu bara :)

Du får berätta för oss hur det går och vad du gör! :)

Du behöver ett mini-SD-kort först, minst 4 GB. Och sen ladda ner en iso-fil och "bränn" till kortet. Utan kort startar inte datorn.

Graatass

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #27 skrivet: 24 feb-16 kl 14:21 »
Jodå, Toll, jag ska redovisa!  :) Bara kul!
Ska skaffa minneskortet i morgon. Tror att jag har en sladd till en mobil som passar. Sedan är det tillgång till skärmen. Har en stor skärm, men vet inte om jag har någon skarvsladd till den som kan passa.
Annars har jag min vanliga dator, en HP 655, vars fläkt surrar och låter. Annars fungerar den bra, tycker jag!
Har i den Windows 10. Verkar som om "husbehov" inte vet om det finns någon programvara till. Har själv kollat på den här sidan:
https://www.raspberrypi.org/help/quick-start-guide/
Ändå tycker jag att den där Intel Stick låter spännande. Men har också reserverat en bok på Bibblerian här i Hässelby Gård om vad man kan använda R Pi till. På Bibblerian ska de använda sin R Pi till deras 3D-skrivare.
För min egen del blir det här den första gången i livet som jag på allvar tar mig in på insidan av datorn. Det ska bli det mest spännande, tycker jag.
Håller ju annars med på att skriva på mina science fiction-romaner.

husbehov

  • Gäst
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #28 skrivet: 24 feb-16 kl 14:28 »
som toll skriver måste du ha micro sd kortet med programvaran på (som jag tappat bort) för att den ska fungera men går att hämta hem gratis någonstans var det nu var?  :) jag använde ett usb uttag på tv:n som strömkälla till den .

husbehov

  • Gäst
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #29 skrivet: 24 feb-16 kl 14:35 »
dom är väll mestadels linux baserade de här med ? linux = svårt för mej. därav intel stickan = bekant för mej :)

Graatass

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #30 skrivet: 24 feb-16 kl 14:41 »
Ja, får se, husbehov, om jag lyckas installera programvaran. Vad jag har funnit kan man också använda sig av Windows 10.
Det vore kul om fler här kan berätta vad de använder sina R Pi till och hur de har gjort när de startade?
Har funnit en hel del handböcker, men de är på engelska. Det är väl bara att lära sig, men ofta är det också företag som säljer delar till R Pi och då vill de naturligtvis hellre sälja, än att förklara hur man kan lösa det på annat sätt.
Hade nog själv tänkt använda R Pi till att surfa med, men det kanske finns annat kul som man kan lära sig?

husbehov

  • Gäst
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #31 skrivet: 24 feb-16 kl 14:54 »
ja men det ska väll inte vara ett fullvärdigt win 10 om jag förstått det rätt ? du ska få in en programvara på ett sånt där mini sd kort och stoppa in i hållaren på undersidan så kommer du igång sen . det finns massor på youtube som du kan kolla vad man kan ha de till :)

Graatass

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #32 skrivet: 24 feb-16 kl 15:05 »
Bra! Ska kolla YouTube. Här skriver man om NOOBS:
https://www.raspberrypi.org/help/noobs-setup/ som tydligen kan finnas med på kortet redan när man köper det.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #33 skrivet: 24 feb-16 kl 15:05 »
Gör dig själv en tjänst och läs vad Windows 10 EULA innebär för dig som användare. ex http://www.techworm.net/2014/10/microsofts-windows-10-permission-watch-every-move.html
Linux är inte svårt, med liten igånghjälp är det lättare än Windows.
Linux är stabilare, snabbare, flexiblare och lika lätt/svårt som windows.

Prova Linux, ställ alla dina frågor här, du ska få så mycket hjälp min kunskap kan ge.

Lite ½ OT så är Linux själva kärnan som tillsammans med lite andra moduler packas till en distribution som Raspbian, som är anpassat till Raspberry Pi hårdvaran.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #34 skrivet: 24 feb-16 kl 15:08 »
Bra! Ska kolla YouTube. Här skriver man om NOOBS:
https://www.raspberrypi.org/help/noobs-setup/ som tydligen kan finnas med på kortet redan när man köper det.

Du kan köpa kort med OS redan "installerat"
Har du en kortläsare & internetuppkoppling på en dator laddar du ner och skriver  operativsystemet själv på kortet.
Enkel steg för steg beskrivning finns på länken du postade.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Graatass

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #35 skrivet: 25 feb-16 kl 06:33 »
Har bara gammaldags kortläsare, så jag får fundera ut nåt. Det är ju det som är roligt, att komma på nya lösningar. Eller hur?   :)

husbehov

  • Gäst
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #36 skrivet: 25 feb-16 kl 06:54 »
jo det är klart . det går väll inte att få virus med linux heller vad jag förstått?

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #37 skrivet: 25 feb-16 kl 09:34 »
NJa, Linux kan allt få virus, mm. Men eftersom fördelningen av OS ser ungefär ut såhär:

ser man att om man vill sprida skadlig kod så är 1,6% av användarna inte lönt att sikta på, jmf med Windows.
Sedan har Linux en vettigare syn på säkerhet, Windows har blivit bättre men eftersom Microsoft envisas med att själva lägga in spion/övervaknings program, vilket inte är fallet med Linux.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

andtol

  • Gäst
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #38 skrivet: 25 feb-16 kl 10:18 »
Håller man sin dator uppdaterad (gäller alla operativsystem) och har virusskydd (Windows Defender eller Security Essentials duger utmärkt) i Windows så klarar man sig bra.

Och dessutom inte klickar på allt som kommer upp i webläsaren om man surfar på skumma sajter. Ad Block Pro är ett fint tillägg till Chrome, det blockar en hel del.

Webmail är också att föredra, webläsaren brukar skydda bättre mot virus än de vanliga epostprogrammen.

husbehov

  • Gäst
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #39 skrivet: 25 feb-16 kl 10:50 »
det märks att ni har intresse för detta och kan tänka mej in i och förstå att linux är bättre . kanske någon gång i framtiden studera det lite närmare men som det är nu för min del ligger det långt ner på priolistan . bror min är it-ingenjör och talar alltid om att linux är bättre om man är insatt . och även han säger att det inte är så svårt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser