Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rimligt vedpris till hyresgäst  (läst 6297 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #20 skrivet: 16 jan-17 kl 20:08 »
Men de är väl lättklyvda i alla fall?

Skinfaxi

  • Inlägg: 30
    • Småland
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #21 skrivet: 11 maj-17 kl 07:23 »
Bland de inhåller ca 1000 kw/h per m3. Vid flrbränning tas där ut ca 800 kw/h och jämfört med den bättre styrbart direktel ca 600 kw/h. Pellets har en dubbelt till treganger så stort volym- energirelation. Jag kan tycker att 500 sek also 75 öre per m3 är inte rymligt dyr - det ligger i linje med elen per kwh/h och jag har aldrig sett någon betalar så mycket. 300 sek ger vettiga priser, det är ju inte bara du som har jobb med veden.

Postat med Alternativ.nu´s app


Davvi

  • Inlägg: 42
  • Tapatalk User
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #22 skrivet: 11 maj-17 kl 12:52 »
Enorm prisskillnad beroende på vart man bor, i fjällkommunerna tar många 750-800kr/m3 medan man i skogslandet kommer ned till runt 500kr. Förklaringen ligger ju förstås i tillgång och att det går åt väldigt mycket mer arbete med saxofonbjörkar än raka fina inåt landet. Kunde jag köpa ved för 300kr/m3 så kunde jag lika gärna sälja motorsågen och köpa ved för pengarna..

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #23 skrivet: 11 maj-17 kl 12:56 »
Jag köper för 350kr. Har inte ens funderat på att köpa motorsåg.

Mvh
Magnus

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #24 skrivet: 11 maj-17 kl 14:02 »
Jag säljer för 200-300kr, mer går inte att få för färsk gran här  :P

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Rimligt vedpris till hyresgäst
« Svar #25 skrivet: 11 maj-17 kl 14:54 »
Nu när min egen fixade ved tog slut fick jag köpt blandved legat under tak 2år (gran, asp, björk) stjälpt mått 350:- /m3
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 6 användare (2 dolda)
simon.arvestrand, javill, Tur-Johan, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser