Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omvandla 220v till 12v?  (läst 5226 gånger)

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
Omvandla 220v till 12v?
« skrivet: 11 nov-15 kl 19:56 »
Detta kanske är inte är rätt forum, men moderator får flytta om det finns något bättre ställe.

Jag har en 12v-winsch liggande som jag tänkte sätta upp i taket och använda som en mindre travers, men skulle vilja ha en lösning
på hur jag kan koppla in den på den vanliga huselen istället för att ständigt ha ett bilbatteri inkopplat.

Jag funderar på om det går att använda en sånhär?
http://www.aerodiscount.com/531-large/outlet-adapter-transformer-220v-12v-female-cigarette-lighter-socket.jpg

Isåfall behöver jag ju bara köpa en ciggplugg att skruva på winschen, men när det kommer till ampere och såna saker så är jag totalt
nollad. Någon som kan hänvisa till nåt som kan funka?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Omvandla 220v till 12v?
« Svar #1 skrivet: 11 nov-15 kl 20:02 »
 ;D ;D ;D

Ursäkta, men det var lite kul!

En 12V winsch drar nog mellan 50 och 150 ampere och den lilla plastbiten du länkade till ger nog bara 1.

Skall du ha den direktkopplad via trafo så blir det en stor (och dyr) rackare. Billigare med ett batteri och en billig laddare som klarar att vara kopplad hela tiden.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Omvandla 220v till 12v?
« Svar #2 skrivet: 11 nov-15 kl 20:09 »
Nja... En winch brukar suga i sig rätt mycket ström. Kan du se om du hittar en typskylt eller modellbeteckning på winchen? Du får sannolikt ha en ganska biffig transformator till winchen. Bilder är inte fel. Om du inte är säker kan du sätta dit en säkringshållare på ena kabeln när du kör den under belastning. Sen säkrar du ner tills säkringen går. Då får du ett hum om hur mycket ström den drar. Det bästa är en ordentlig amperemätare med schunt men det känns inte som att du har det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Omvandla 220v till 12v?
« Svar #3 skrivet: 11 nov-15 kl 20:23 »
Cigarettändaruttag kan bara belastas med 10-15 ampere, så en vinsch kan aldrig köras via ett sådant.

Om vinschen är liten kan du nog köra den med en laddare med starthjälpsfunktion, typ den här för 2000kr från Biltema  http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-med-booster-och-starthjalp-2000034133/

Men ett batteri för 600 kr och en laddare för 200 kr är enligt mig ett säkrare och bättre val. Och billigare ;)

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Omvandla 220v till 12v?
« Svar #4 skrivet: 11 nov-15 kl 20:34 »
Man får be att tacka för snabba svar :)

Ska kika imorrn om jag kan hitta någon typskylt på den, det är nog en kineshistoria från början så man vet aldrig.

Jag har även en likriktare till en tatueringsmaskin som ligger och skräpar, den är ställbar mellan 0-15 volt, men som sagt, det där med ampere vet jag inte riktigt hur det funkar (vilket ju vissa verkar tycka är roligt  >:D) Jag kanske ska kika om jag kan hitta nån liten spec på den också?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Omvandla 220v till 12v?
« Svar #5 skrivet: 11 nov-15 kl 20:37 »
För det första så är en bilwinch inte avsedd att lyfta då konstruktionen inte klarar det och bromsen inte alls är anpassad för det. Det är kort sagt en skitdum idée.

Gällande strömförsörjningen så finns det inga aggregat som klarar av den mängden ström som krävs för att köra en sådan winch till vettiga pengar.

Mitt råd är att skaffa en winch som är byggd för den uppgiften och så säljer du den andra.   
Jag behöver en winch till mitt åk om den är stor nog.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Omvandla 220v till 12v?
« Svar #6 skrivet: 11 nov-15 kl 21:03 »
Strömförsörjningen till tatueringsmaskinen ger garanterat inte de strömstyrkorna, då hade "målarduken" inte stannat kvar ;D

Skogsvilden har rätt i att den inte är gjord för lyft och därför förmodligen saknar broms. Visst bromsar den en del genom utväxlingen, men om du lyfter en motor t ex så lär den inte hänga kvar utan faller tillbaks när du slutar lyfta. Här har du en billig som är anpassad   http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/vinschar/elektriska-vinschar-230-v/elvinsch-229200/

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Omvandla 220v till 12v?
« Svar #7 skrivet: 11 nov-15 kl 21:07 »
För det första så är en bilwinch inte avsedd att lyfta då konstruktionen inte klarar det och bromsen inte alls är anpassad för det. Det är kort sagt en skitdum idée.

Gällande strömförsörjningen så finns det inga aggregat som klarar av den mängden ström som krävs för att köra en sådan winch till vettiga pengar.

Mitt råd är att skaffa en winch som är byggd för den uppgiften och så säljer du den andra.   
Jag behöver en winch till mitt åk om den är stor nog.

Jag känner till det, men jag har inte tänkt att lyfta några ton med den direkt, snarare kunna hissa upp fronten på gräsklippare, plocka av kåpan från pickupen enkelt osv.

Du hade absolut kunnat få köpa den, men den är nog inte stor nog :D Jag kan tänka mig att den är avsedd för ATV

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Omvandla 220v till 12v?
« Svar #8 skrivet: 11 nov-15 kl 21:13 »
Jag känner till det, men jag har inte tänkt att lyfta några ton med den direkt, snarare kunna hissa upp fronten på gräsklippare, plocka av kåpan från pickupen enkelt osv.

Du hade absolut kunnat få köpa den, men den är nog inte stor nog :D Jag kan tänka mig att den är avsedd för ATV

Ok.
Trots att du planerar att lyfta litet så tycker jag att du inte skall använda den till lyft.

Något som du säkerligen skulle ha betydligt mer nytta av är ett spaklyftblock.
Ett sådant kan du använda till mycket, har själv ett sådant av mindre modell och en motorlyft.
https://www.google.se/search?q=spaklyftblock&rlz=1C9BKJA_enSE590SE590&oq=spaklyftblock&aqs=chrome..69i57j0l3&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8&hl=sv#imgrc=gmd1fecDsuyj9M%3A
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Omvandla 220v till 12v?
« Svar #9 skrivet: 11 nov-15 kl 21:50 »
Jag instämmer med tidigare talar i den här tråden, att vinschen dels är olämplig att lyfta med (men den kan ju gå att använda i nödfall), och att den dels drar så höga startströmmar att ett nätaggregat som kan försörja den med ström blir orimligt dyrt jämfört med andra lösningar.

Om du ändå ska använda vinschen mer eller mindre permanent i garaget, så föreslår jag att du driver den med ett bilbatteri som får stå på mer eller mindre ständig underhållsladdning.  Använd t ex vilken som helst ostabiliserad nätadapter som lämnar 12 V DC och omkring 1 A , ostabiliserade sådana känner man igen på att spänningen stiger upp mot 16 V när de är obelastade, och mata den via en timer så den går t ex en timme per dygn. Om du har råkat ladda ur batteriet kan du låta nätadaptern vara ständigt tillslagen tills det är fulladdat (spänningen har varit över 14 V ett halvt dygn i sträck).
Man behöver inte köpa några prylar för att få till en sådan installation, bilbatteriet kan mycket väl få vara halvdåligt bara det inte har någon kortsluten cell, och nätadaptrar hittar man i närmaste elektronikskrotbinge.  Lägg en säkring på t ex 2-3 A mellan batteriet och nätadaptern så att inte bakström från batteriet kan sätta eld på nätadaptern om det blir kortslutning i den.

Men den bästa lösningen kanske ändå är att hitta någon annan plats för vinschen där den kommer till användning för det ändamål den är tänkt för.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Omvandla 220v till 12v?
« Svar #10 skrivet: 12 nov-15 kl 06:33 »
Kedjelyftblock hade jag satsat på. De kan även användas till drag. Har tänkt på detta i natt att man bara ska använda lyftutrustning till lyft.

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Omvandla 220v till 12v?
« Svar #11 skrivet: 23 nov-15 kl 14:38 »
Det får nog bli en talja eller ett spakblock av någon modell istället. Tänkte bara att det kunde vara kul att använda vinschen när jag ändå har en. Jag får väl sätta den på bilen istället och tjäna några extra byfånepoäng :) tack för alla svar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 2 användare
Besksöta, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser