Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sträcka skinn i ram?  (läst 6507 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Sträcka skinn i ram?
« skrivet: 05 okt-15 kl 13:14 »
Hejsan
Jag har nu ögnat igenom en jäkla massa trådar både här och på andra sidor i ett försök att försöka sammanställa hur jag bör gå tillväga för att bereda ett skinn själv.. Det finns tydligen en jökla massa sätt men jag har iaf lyckats plita ned en arbetsgång som jag tänkte testa med. Har under några år samlat på mig lite skinn som jag saltat (hjortskinn, bäver och lamm) som jag tänkte ge mig i kast med här snart.
Nedan kan ni se den arbetsgång jag tänkt mig.. Det jag INTE lyckats förstå än är det här med att sträcka skinnet i en ram.
Tittar man på amerikanska tv-program så har de nästan alltid skinnet uppspänt med rep i någon form av ram. Och på vissa sidor på nätet pratas det också om detta medans det i andra fall inte nämns något alls om det. Behöver man spänna upp skinnen på något vis? Och i så fall i vilket steg i min "arbetsprocess" ska detta in? Det kan tilläggas att jag tänkt att ha kvar pälsen på skinnen utifall att det gör någon skillnad.

1 : Salta ordentligt. Låt ligga några dagar. Salta igen och låt ligga ytterligare upp mot 1 vecka. Kan ligga upp till ett år saltat.

2. Skrapa skinnet med skinnskrapa eller slö kniv.

3. Tvätta skinnet i ljummet vatten utan något rengöringsmedel. Tvätta sedan med rengöringsmedel och avsluta med ett rent vattenbad.

4. Torka skinnet med pälssidan utåt. Kan ta flera dagar.

5. När pälssidan är torr men skinnsidan lite fuktig är det dags att fetta in. Fetta in med hjärna + lite diskmedel (ev. koka hjärnan i lite varmt vatten)
   eller 1.5 dl rapsolja + 1 äggula + några droppar diskmedel. Massera in fettet i skinnet, gärna framför någon värmekälla.

6. Dra i skinnet tills köttsidan blir vit. När hela skinnet fortsätter vara vitt efter man dragit i det är det färdigt. Tar lång tid.

7. Häng skinnet med köttsidan utåt. Låt hängai minst 24 timmar och max några veckor. Blir svårare att få mjukt ju längre tid det hänger.

8. Tvätta skinnet igen.

9. Torka det igen. Arbeta på ungefär samma sätt som i punkt 6 eller dra det mot exempelvis en stolsrygg. Skinnet ska bli vitt och mjukt.
   Ju mer det bearbetas desto mjukare blir det.

10. Skär bort ev. skinnkanter och/eller laga hål. Man kan putsa köttsidan med sandpapper för att få det slätare.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Sträcka skinn i ram?
« Svar #1 skrivet: 05 okt-15 kl 21:56 »
Spänn INTE upp skinnet i ram. Då torkar skinnet i statiskt läge och blir svårt att mjukgöra. Vid infettning, sitt gärna framför värmekälla eller i solsken och arbeta med skinnet i knät eller på ett bord.
Arbeta in fettet tills skinnet känns torrt. Känns skinnet kallt när man upphör med bearbetningen så finns det fukt kvar i skinnet.
Bearbetning med skinnet löst vid infettning samt vid den slutliga mjukgörningen bidrar till ett mjukt, följsamt skinn.
Även så ska man se till att tvättade skinn torkar på ull/hårsidan inom 1 dygn för att hindra att skinnet surnar.
Att frysa skinnet mellan mjukgörningstillfällena bidrar till lite "gratis" mjukgörning. 
Har själv berett skinn uppspänt i ram och jag kan inte med bästa vilja i världen kalla det skinnet för mjukt. Mer som böjlig hårdplast.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Sträcka skinn i ram?
« Svar #2 skrivet: 06 okt-15 kl 08:03 »
Tack så mkt för svaret! Började skrapa bäverskinnet igår men förstörde det tyvärr direkt..  Satt en större fettbit kvar som började lossna och jag tog då tyvärr tag och drog i den istället, vilket resulterade i att det fick med sig för mkt "hud" bort.. Iaf tror jag det. :) Men jag tänkte ändå fortsätta med den fällen, kan vara bra att ha som "experiment" för att lära sig.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Ingobert

  • Inlägg: 11
    • Jämtland
SV: Sträcka skinn i ram?
« Svar #3 skrivet: 25 okt-15 kl 09:50 »
hej

med min erfarenhet kan jag bidra med några tipps:
jag skulle alltid koka hjärnan och blanda i lite olja. koka hjärnan i lite vatten bara en liten stund tills den ändra färg till grå.
ibland skippa jag andra tvätten, men om du har ett fett skinn så kan det vara bra att tvätta 2 gånger.

att frysa skinnen när man mjukgöra gör jag med barkgarvade skinn så det blir som en mekanisk mjukgörning inuti skinnet. fettgarvade skinn gynnas av värme. det gäller även för mjukgörningen. fettet ska oxidera och binda sig till skinnets fibrer. värme, syre och mekanisk bearbetning krävs det.

vid visa garvningsmetoder eller arbetssteg kan man använda en ram.
jag gjorde några bäverskinn och jag spände upp alla. jag grovskrapa dem som vanligt och spänna upp dem sedan. när de har torkat skrapa jag dem med en s-skrapa. skinnet är väldigt tjockt på ryggen och speciellt på axlarna. jag skrapa mig genom några lager fibrer så skinnet blir tunnare. det gör det lättare att garva och mjukgöra.

lycka till


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

826 gäster, 4 användare
xaelanar, Palle500, von tratt, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser