Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bubblor i ljunghonung  (läst 4374 gånger)

johanre

  • Inlägg: 6
    • Skåne
bubblor i ljunghonung
« skrivet: 04 okt-15 kl 16:29 »
.
Blev tvungen att press ut en del honung som vägrade släppa i slungan. antar att det är ljung.
pressade i en ciderpress och det vart kladdigt men fick ut det mesta, resten blir mjöd.
problemet med honungen är att den är full av bubblor och smått skräp, tänkte låta småskräpet flyta upp som jag gör med annan honung.
men i detta fallet händer inget, honungen är så seg så varken bubblor eller skräp kan flyta upp.
hur gör man då tro? har försökt vispa lite med elvisp på en mindre mängd och det har blivit lite bättre men fungerade inte fullt ut. värma är inte aktuellt då det är för mycket för att att fungera i lägenheten.

??

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #1 skrivet: 04 okt-15 kl 20:35 »
Ljunghonung med låg vattenhalt är svårt och det enda som fungerar bra är en separator. Det behöver vara rätt mycket för att det ska vara lönt, ca 15 kg måste man sila manuellt ändå.

Hur mycket är det? Är det tillräckligt för att vara lönt att åka hem till mig (mellan Lund och Hörby) så kan vi nog lösa det om jag får ett par burkar ljunghonung att ha på mackan i vinter :)

Gilbert

  • Gäst
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #2 skrivet: 04 okt-15 kl 23:23 »
Man kan inte slunga ut all Ljung utan att tillför värme och perforera cellerna.

När ljungen är lite varm typ 30 grader kan man sila den. Uppblandat fungerar det bättre med både silning och klartank. Ren Ljung kan kännas både frän och lite bitter, så blanda in typ hälften annan honung. Definitionsmässigt är det fortfarande sorthonung, Ljung. (minst hälften).

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #3 skrivet: 05 okt-15 kl 14:59 »
Man kan inte slunga ut all Ljung utan att tillför värme och perforera cellerna.

När ljungen är lite varm typ 30 grader kan man sila den. Uppblandat fungerar det bättre med både silning och klartank. Ren Ljung kan kännas både frän och lite bitter, så blanda in typ hälften annan honung. Definitionsmässigt är det fortfarande sorthonung, Ljung. (minst hälften).

Om kunderna vill ha 100% Ljung kan man väl inte blanda ut den??? Värma och sila går inte heller det så lätt... Olof´s förslag är det enda som går fint med Ljunghonung, nämligen en karusellseparator. Den är från första början framtagen för just Ljung.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Gilbert

  • Gäst
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #4 skrivet: 05 okt-15 kl 15:27 »
100% är lixom inget vidare honung. Läs på om sorthonung!

Karusellseparatorn har jag skippat och anser den helt meningslös till funktion för 40-50-60 ramar Ljung. Den kostar typ 40.000 SEK och det finns bättre apparater att prioritera om man nu skall köpa maskiner.

 

johanre

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #5 skrivet: 05 okt-15 kl 16:57 »
hej. tack för svar/erbjudande.
det är en 35kg  så inte så värst mycket men mer än vad jag äter upp.
vet inte om det är lönt att kladda ner fler maskiner, eller går det lätt? försvinner bubblorna i en separator?
jag slungade ramarna först för att sedan krossa det som blev kvar, så all lättflytande honung slungades ut först.
den är god. riktigt god i tee, då den tillsätter rejält med smak

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #6 skrivet: 05 okt-15 kl 17:41 »
100% är lixom inget vidare honung. Läs på om sorthonung!

Karusellseparatorn har jag skippat och anser den helt meningslös till funktion för 40-50-60 ramar Ljung. Den kostar typ 40.000 SEK och det finns bättre apparater att prioritera om man nu skall köpa maskiner.

Om kunderna betalar 340:- / kg för Ljunghonung i 250g konsumentförpackningar, och VILL att den ska vara "frän och lite bitter", annars får det vara? I min värld blandar man då inte ut den med annan honung.  :D

De som aldrig provkört en Karusellseparator brukar säga som du... Och 40 000:- kostar inte ens en fabriksny separator, kom igen!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #7 skrivet: 05 okt-15 kl 18:00 »
De som aldrig provkört en Karusellseparator brukar säga som du...

Så sant som det är sagt. Den är dyr, men en fantastiskt bra maskin. Utgående honung är nästan i renhet som finsilad.

Sedan beror det på var man köper den. En ny Fritz ligger nog i prisområdet som Gilbert skriver.

Mvh /M

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #8 skrivet: 05 okt-15 kl 19:24 »
När man blivit van att köra den blir det lika bra som finsilat och endast skumning av ytan behövs. För ett perfekt silningsresultat ska man ha en hel del vaxflagor med i honungen, men inga stora vaxbitar. Då får man både filter+ytseparation+densitetsseparation. Min löste en flaskhals som gjorde att jag inte kunde expandera min biodling annars. Var och en får hitta sina egna flaskhalsar och sina begränsningar och välja utrustning därefter.

Däremot är jag inte helt säker på att alla små bubblor försvinner i riktigt torr ljunghonung. Jag skulle tro att honungen behöver vara ordentligt varm, sedan genom separatorn blir den ordentligt omrörd och lättflytande, men bubblorna måste hinna stiga innan den sätter sig igen och det är jag inte helt säker på att de gör.

Små, små bubblor är faktiskt även ett problem i torr rapshonung när den kommer nedåt 15% vattenhalt. Den måste hållas minst 25ºC för att de ska stiga innan den hinner stelna.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #9 skrivet: 05 okt-15 kl 19:28 »
hej. tack för svar/erbjudande.
det är en 35kg  så inte så värst mycket men mer än vad jag äter upp.
vet inte om det är lönt att kladda ner fler maskiner, eller går det lätt?
Lätt går det, men det blir kvar ca 15 kg i maskinen som man får hälla ut manuellt och sila för hand. Så för 35 kg är det inte lönt. För ett par hundra däremot utan tvekan.

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #10 skrivet: 06 okt-15 kl 10:47 »
Jag har 8 samhällen och så här gör jag med min ljunghonung.
Från slungan låter jag ljunghonungen rinna ner osilad i en spann. För att kunna sila måste man först röra om/vispa sönder alla geleklumpar i honungen så att den blir slät och mycket mera lättflytande. Det räcker inte med att den är nyslungad!
Undvik att vispa ner luft i honungen eftersom den är svår att bli av med senare. Jag använder en borrmaskin modell kraftigare och en omrörare med "propeller" på.

Sedan silar jag genom en grov och en fin metallsil samt avslutar med en fin nylonsil. Det underlättar om man har flera metallsilar så man kan köra två parallellt.

Hela ljunghanteringen är bökig men fungerar om man inte har för många samhällen.
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #11 skrivet: 06 okt-15 kl 12:28 »
I år fick jag inga "problem" med ljunghonungen. Den blandades
nog av bina i ramarna. Men min mörkaste hösthonung nånsin.
Riktigt god.
En höst fick jag nästan ren ljunghonung.
Efter lite manuellt kämpande värmde jag upp slungrummet till
lite drygt trettio grader.
Sen gick det bra. Fick bara röra lite i grovsilen för att krossa några
gelehallon. Burkarna stod kvar i samma rum där temperaturen
sakta sjönk så det blev inga bubblor.
Har sett en doppvärmare hos en annan biodlare och tror att han kan
ställa in temperaturen på den.
Vore inte en lätt uppvärmning till 35 grader det enklaste sättet att
bli av med bubblor och vax för en småskalig odlare ?

TheBeeZone

  • Inlägg: 6
    • Värmland
    • Swedish forest honey
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #12 skrivet: 07 okt-15 kl 10:10 »
Hi we slung about 1500 kg Ljung each year no problems. we use a Honungslossare för ljunghonung and have electrical floor heating cable around the 10 frame slunga. We filter in a warm room heated to 30 bed C and leave the wax to rise for a week before bottling. The small air bubbles are always seen and are no problem it shows it is Ljung. We got our  Honungslossare second hand for 15000 Kr  new they are about 32,000 kr http://www.biredskapsfabriken.se/se/artikel.php?kid=4-85&mall=lista.php&id=1859

Peter
Peter Charlton
info@swedish-forest-honey.com    producenter KRAV Honung och  KRAV biwax  och  ekologiska KRAV varroa fri bee samhällen, besök www.TheBeeZone.org

johanre

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #13 skrivet: 08 okt-15 kl 19:28 »
intressant det där med golvvärmeslinga, kanske kan man använda en sådan med termostat även på mindre batcher.. som i mitt fall en 30liters hink.
det skulle kunna va alla tiders.
eller finns det enkla sätt att värma försiktigt i en hink.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #14 skrivet: 08 okt-15 kl 23:19 »
intressant det där med golvvärmeslinga, kanske kan man använda en sådan med termostat även på mindre batcher.. som i mitt fall en 30liters hink.
det skulle kunna va alla tiders.
eller finns det enkla sätt att värma försiktigt i en hink.
Med en garderob, kupévärmare, fläkt och 230V termostat (från t.ex. conrad)  så du alla delar för exakt temperaturreglering till ganska små pengar.

johanre

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #15 skrivet: 13 okt-15 kl 17:41 »
får bli mer mjöd av det jag inte äter upp. roligare så.

till nästa år. hur fungerar en separator? köpte två 700liters rostfria tunnor i somras, den ena byggde jag rörverk utav, fungerar utmärkt.
den andra kanske får bli separator? eller behövs det en ingenjör? har en god vän som är svetsare och gillar konstiga uppdrag.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #16 skrivet: 13 okt-15 kl 19:05 »
Är du seriös i investeringstankarna om en Karusellseparator så får du den inte billigare än originalet gissar jag. Sök upp Arne Oroug i Uddevalla som är uppfinnaren själv, eller Kolla med LP´s Biodling som är Återförsäljare.

Skulle du försöka bygga om en 700 l tank får du lägga hundratals timmar och får ändå aldrig det perfekta resultatet...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #17 skrivet: 13 okt-15 kl 22:25 »
...hur fungerar en separator?...
Arne Orougs fungerar så här:
Honungen rinner in i botten till mitten. Där skopas den upp av en roterande sak och av centrifugalkraften åker den utåt och uppåt. Den rinner in i två motriktade skålar som av centrifugalkraften gör att honungens yta är lodrät. I sidan på dessa skålar finns ytavrinning så de inte blir fulla, men för att komma dit måste honungen ner i botten på skålen och vända. Vaxet stannar då kvar i skålen. Från ytavrinningen fortsätter det uppåt och utåt och slutar i en ring i ovankanten, där den rinner ut.

Inget jag rekommenderar som hembygge direkt.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #18 skrivet: 24 feb-17 kl 13:15 »
Intressant tråd.

Jag håller på att planerar för ett mikroslungrum på 10kvm i ett projekt. Tänker mig sjölies/nisselåda (sump), hjulsslunga, karusellseparator, slutkärl.

Ni som har erfarenhet av karusellseparatorer... klarar vi oss på detta? Inbillar mig att honungen från slungan kan rinna av sig själv i in i KS och från KS till kärl på marken (ev. först genom en finsil). Vill komma undan med så lite elektronik och mindre detaljer som möjligt. Smått men rejält och enkelt som grund liksom.

Mest kommer det att vara slätthonung men samma "ljungupplägg" funkar väl till det med inbillar jag mig. Ska vara i en mobil variant så jag funderar även lite kring hur mycket det kan tänkas skaka när KS:en och slungan är igång samtidigt?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #19 skrivet: 24 feb-17 kl 18:27 »
Ni som har erfarenhet av karusellseparatorer... klarar vi oss på detta? Inbillar mig att honungen från slungan kan rinna av sig själv i in i KS och från KS till kärl på marken (ev. först genom en finsil). Vill komma undan med så lite elektronik och mindre detaljer som möjligt. Smått men rejält och enkelt som grund liksom.

Mest kommer det att vara slätthonung men samma "ljungupplägg" funkar väl till det med inbillar jag mig. Ska vara i en mobil variant så jag funderar även lite kring hur mycket det kan tänkas skaka när KS:en och slungan är igång samtidigt?

Gratulerar till bra tänk! KS är suveränt, och vi kör 99% slätt/skogsbygdshonung i vår, nästan ingen ljung som den ju togs fram till. KS vibrerar mindre än en motsvarande slunga. Men, vibrationer bygger du bort väldigt enkelt. Bulta båda maskinerna i golvet, och lägg en 20mm gummi-kloss under varje ben. Jag har använt samma gummi som jag har under snickerimaskinerna, nämligen kap-spill från ett mjölkstall som la in nya gummimattor till korna, där det behövde kapas 7cm på ena hållet. Stänkskydd från en skrotad lastbilssläp bör vara liknande?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #20 skrivet: 27 feb-17 kl 19:03 »
Bra tips! Finns det någon kommersiell gummimatta e d jag bör titta på för detta?

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #22 skrivet: 28 feb-17 kl 08:48 »
Tack för det! Slår man bulten rakt igenom gummiklossen då?
« Senast ändrad: 28 feb-17 kl 08:54 av Georgisten »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #23 skrivet: 28 feb-17 kl 08:55 »
En annan fråga: Är det någon härinne som har erfarenhet av light line-slungan vid ljunghonungshantering?

Är lite nyfiken på den: http://probee.se/. 
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: bubblor i ljunghonung
« Svar #24 skrivet: 01 mar-17 kl 08:55 »
Tack för det! Slår man bulten rakt igenom gummiklossen då?

Förborra lämpligen ett hål genom klossen bara.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 8 användare (1 dolda)
Radar, Anders Flix, alternaiv, xaelanar, e bergman, per.martinsson, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser