Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gula björkar redan!  (läst 2140 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
Gula björkar redan!
« skrivet: 17 aug-15 kl 10:16 »
Hej!
Vissa av björkarna i denna trakt (östra Småland) börjar redan gulna . Det rör sig INTE om torka!

Vad kan det vara?

Hälsning!

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Gula björkar redan!
« Svar #1 skrivet: 17 aug-15 kl 11:02 »
Inte? Har du grävt i marken?

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Gula björkar redan!
« Svar #2 skrivet: 23 aug-15 kl 07:41 »
Hej!
Jag hade feeeel! Förbaskat att jag skulle ha fel detta sekel också!
Det ääääär torrt i marken här!

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gula björkar redan!
« Svar #3 skrivet: 23 aug-15 kl 08:56 »
Samma här, gula björkar överallt. Främst på tunn jord och berg, men även på normalt våta marker som nu är halvtorra. Men andra träd ser fortfarande bra ut så det är ännu inte någon extrem torka och nu kommer snart regnen igen.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Gula björkar redan!
« Svar #4 skrivet: 23 aug-15 kl 20:55 »
En del personer, bl.a. en del bönder, har enligt en granne (f.d. bonde) sedan flera år gjort erfarenheten att regnet inte tränger ned i jorden lika bra som förr. Jag tycker också det verkar så. Har inte undersökt detta ordentligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gula björkar redan!
« Svar #5 skrivet: 23 aug-15 kl 21:16 »
Vad skulle det bero på? Mindre surt regn nu när vi har katalysator på bilarna?

Det jag har lagt märke till är att det tar en stund för torr jord att börja suga vatten. Kommer det en snabb skur rinner regnet undan bara, det måste regna mera ihållande eller flera gånger efter varandra för att jorden skall bli så fuktig att den börjar suga vatten på riktigt. Men det beror säkert på hur ens jord är sammansatt också.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gula björkar redan!
« Svar #6 skrivet: 24 aug-15 kl 09:58 »
Mindre surt regn nu när vi har katalysator på bilarna?

Det är inte katalysatorerna det beror på att det kommer mindre surt regn än förr, utan det är framför allt att det eldas mindre svavel än förr. Svavlet är ju så gott som borta ur eldningsolja, bensin och diesel idag (undantag: marin tjockolja), och de koleldade kraftverk som finns i närområdet har sedan ca 20 år rökgasrening som tar hand om SO2 . Dessutom eldas det inte längre svavelkis för att producera svavelsyra vid de svenska massafabrikerna.

andtol

  • Gäst
SV: Gula björkar redan!
« Svar #7 skrivet: 24 aug-15 kl 10:19 »
Det beror på torka som Gröfre Slissing ändrade sig till. :)

Det är riktigt farligt torrt här.

Det kom ett tunt sommarregn nu på fm men det räckte inte ens ner till jorden...

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Gula björkar redan!
« Svar #8 skrivet: 26 aug-15 kl 09:45 »
Ja här det snustorrt i backen. Hoppas att det lilla regnet igår hjälpte till ovh inte bara rann av. Här är det björk och ek som har mest gula löv. Jag har vattnat de av våra fruktträd som inte är så gamla och som står på torraste ställena och har till och med vattnat vårt sjutton år gamla valnötsträd och det är mer än tio år sedan det planterades. Det hade fått flera gula blad och det vill jag inte ska stryka med i torkan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gula björkar redan!
« Svar #9 skrivet: 26 aug-15 kl 09:55 »
Undrar om det beror på senaste veckornas torka att mina krusbärsbuskar tappade alla bär innan de hade mognat?

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Gula björkar redan!
« Svar #10 skrivet: 26 aug-15 kl 13:40 »
Hej!
Kan det vara så med mina äpplen?
Fått mycket äpplen detta år, men de trillar av i föööörtid!

Hälsning!

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

klex

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Gula björkar redan!
« Svar #11 skrivet: 10 sep-15 kl 17:03 »
Torka är kanske medskyldig till gula blad men den viktigaste orsaken är de kortare dagarna, alltså mindre dagsljus.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gula björkar redan!
« Svar #12 skrivet: 10 sep-15 kl 17:08 »
Torka är kanske medskyldig till gula blad men den viktigaste orsaken är de kortare dagarna, alltså mindre dagsljus.
Absolut, men inte så tidigt på säsongen. Björkar som står fuktigt är fortfarande lika gröna men de som står torrt började fälla löven i augusti och håller fortfarande på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser