Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftfuktighet i kläckmaskinen och nipplar till kycklingar  (läst 1856 gånger)

Roblil

  • Inlägg: 69
    • Södermanland
Har som nybörjare ett par konkreta frågor inför min första omgång fransk jättevaktel. I Brinseas instruktioner rekommenderas 40-50% relativ fuktighet för små fjäderfä. Läser man Barratts "Quail-keeping" rekommenderar de inte extra fukt utan menar att risken att embryot drunknar ökar med fuktning, de hänvisar till att de själva har ca 35% utan tillsatt vatten och att det räcker. Säkert finns här många med egen erfarenhet och välgrundade åsikter.

Inför den tidiga uppfödningen av kycklingarna undrar jag om de från början kan dricka från nippel eller om man bör börja med små vattenautomater alternativt glaskulor på ett fat?

hudsonbilly

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: Luftfuktighet i kläckmaskinen och nipplar till kycklingar
« Svar #1 skrivet: 09 jul-15 kl 22:09 »
Nipplar kommer fungera bra. Bäst hygien. Inte högre fuktighet än 45% Men torrkläckning så här års ligger säkert på minst 35 vilket också är bra.

Roblil

  • Inlägg: 69
    • Södermanland
SV: Luftfuktighet i kläckmaskinen och nipplar till kycklingar
« Svar #2 skrivet: 14 jul-15 kl 00:50 »
Nipplar kommer fungera bra. Bäst hygien. Inte högre fuktighet än 45% Men torrkläckning så här års ligger säkert på minst 35 vilket också är bra.
Började på 50% men justerade ner till 40% efter tre dagar och sedan till 35% när jag skrev inlägget. Vägde äggen igår och de hade tappat knappt 11%. Käckningen kan börja när som helst om det blir något så nu ligger vi på 65%. Spännande!

Roblil

  • Inlägg: 69
    • Södermanland
SV: Luftfuktighet i kläckmaskinen och nipplar till kycklingar
« Svar #3 skrivet: 15 jul-15 kl 01:58 »
Allt kan inte ha blivit fel för de första två kycklingarna kravlade just ur skalet, detta på timmen 16 dygn efter att jag lade äggen i maskinen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 2 användare
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser