Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Bortskämda" pellets höns...Hur får jag dom att äta nått annat?!  (läst 3602 gånger)

sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
Mina nyinskaffade hybrider vill bara äta pellets... Hur ska jag "göra" för att få dom att äta matrester/bröd och annat smaskit?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16900
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Kloka hönor.

Man skall inte ge dom matrester.

Koka potatisskal, rotfrukter och annat gott. Så skall du se att dom kommer att äta av det. Börja med små portioner.
Höns är av naturen väldigt nyfikna men det kan ta en stund innan dom tycker det är spännande.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Visst får man ge höns matrester!
Däremot inte kött.

Själv har jag aldrig haft det problemet med höns som inte äter ditten och datten.
De nya eller kycklingar lär sig av de äldre.

Kan gissa att du kan börja med nåt riktigt gott åt dem, kokt sgaghetti brukar vara en favorit.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
Toppen, då blir det lite kokt spagetti till middag  ;D

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
Här får de lite av allt möjligt! Spagetti och ris är favoriter, men i måttliga mängder. Men det slinker ner en och annan bit av kokta grönsaker, potatisskal, brödbitar och ja, allt möjligt. En del ratas, men det tar kajorna så allt blir uppätet. Kan ju konstatera att i min "kompost" hamnar inte mycket annat än citronskal och kaffesump. Det vill inga av mina djur ha  ;D!

Molly

Rubensgården

  • Gäst
Våra ratar potatisskal men tycker om kålrot och potatis. Gröpe är väldigt populär variation till helt spannmål. Helt spannmål i hönsgården brydde de sig inte om alls. Väntar på att det ska grodda sig så kan de kanske äta spirat spannmål. I början åt de bara pellets men nu ratas den. De små får startfoder emellanåt för proteinets skull.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
Våra ratar potatisskal men tycker om kålrot och potatis. Gröpe är väldigt populär variation till helt spannmål. Helt spannmål i hönsgården brydde de sig inte om alls. Väntar på att det ska grodda sig så kan de kanske äta spirat spannmål. I början åt de bara pellets men nu ratas den. De små får startfoder emellanåt för proteinets skull.
'

Hej!
Mina höns vill ha potatis o andra rotfrukter kokta.
MVH/ Bo

Rubensgården

  • Gäst
Rå potatis ska man ju inte ge till höns. Potatis älskar de men kokta skal går bort. Morötter är ingen hit. Vare sig råa eller kokta.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Rå potatis ska man ju inte ge till höns. Potatis älskar de men kokta skal går bort. Morötter är ingen hit. Vare sig råa eller kokta.
Mina älskar morötter!
Brukar slänga in en näve fodermorötter då och då under vintersäsongen.
Bra sysselsättning och ger lite färg åt gulorna i brist på färskt gräs.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
"Hunger är bästa kryddan" är en ordspråk som verkar kunna appliceras på höns.

Häromdagen när vi tillfälligt hade slut på foder kokte vi gröt och spaghetti och gav till hönsen. Spaghettin tog slut i ett nafs, men gröten fick ligga... I en dag, sedan åt de upp den också.

Huruvida det är bra att göra såhär vet jag förvisso inte. Det bästa är kanske att låta hönsen äta sånt de verkligen gillar.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
Vill man kan man koka fodermajs,köra genom matberedaren,platta ut till kakor som man fryser in. Bara att ta och knäcka loss en bit,tina,blanda bland dom kokta potatisskalen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 3 användare
xaelanar, ärt, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser