Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från träd till ved (WIP)  (läst 1878 gånger)

crystal

  • Inlägg: 19
    • Småland
    • Six Oaks homestead
Från träd till ved (WIP)
« skrivet: 10 feb-15 kl 20:08 »
Jag trodde att det kanske skulle blir intresant att se, hur vi  gör med ved. Det var så fint väder för fotografering idag… Därför ”från träd till ved” och utan en droppe besin!
Vi börjar med träden. Därför att min man inte tycker om att saga med motorsåg använder han istället en yxa. Det är mycket lugnare, vi bestämmer arbetstempoet och inte en motorsåg. Man kan ta hunden med och när man tar en paus, ser man omkring till fåglarna och naturen eller kanske ser man ett rådjur eller en ekorre. Och efter har arbetat några timmar i skogen, behöver man inte att åka till gymmen på kvällen  ;)
Därefter kapar han det i 2m långa bitar som vi lätt kan transportera med häst. Allt till blyertspenna storlek använder vi.

Sen drar vi de hem med häst. Det gör vi alltid tillsammans. Inte bara för det är roligt att vara med två men det är också mycket säkrare. Jag tomkör altid och min man har ett säkerhetsrep med snabbkoppling. Om hästen skulle skena iväg eller stocken skulle vastna bakom ett sten eller nagöt, kan vi släppa hasten snabb ifrån lasten.

Ponnien drar den lätta stockar och Shiren den tunga. Alla grenar som blir over lasta vi sen på slädja eller vagn och kastar de i bockens hage. Han barkar dom helt av och vi släpper att kluva de pyttelite stickor. De torka mycket fort utan bark.

Hur vi sagar och kluvar dom, kommer nästa gång....
www.sixoakshomestead.blogspot.se
a historic working homestead

evys

  • Inlägg: 3
SV: Från träd till ved (WIP)
« Svar #1 skrivet: 19 feb-15 kl 18:04 »
kul att se! :D Hur har ni ordnat med säkerhetsrepet som du skriver om? har du några bilder på hur det ser ut?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Från träd till ved (WIP)
« Svar #2 skrivet: 19 feb-15 kl 18:55 »
Det är ju aldrig fel att lära av tidigare erfarenheter. Yxa slutade ju används vid skogsavverkning vid 1850-talet, därefter tog stocksågar och timmersvansar över helt.

crystal

  • Inlägg: 19
    • Småland
    • Six Oaks homestead
SV: Från träd till ved (WIP)
« Svar #3 skrivet: 21 feb-15 kl 21:13 »
ska ta bilder av säkerhetskopplingen imorgon om det inte regnar ;)
www.sixoakshomestead.blogspot.se
a historic working homestead

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Från träd till ved (WIP)
« Svar #4 skrivet: 24 feb-15 kl 15:55 »
Bettlöst i skogen såg trevligt ut. Skall jag prova på min pojk tror jag :)  Fina bilder!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser