Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad betala för solcellsregulator  (läst 2307 gånger)

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
vad betala för solcellsregulator
« skrivet: 23 aug-14 kl 22:19 »
Har haft blixten på besök och konstaterar att min gamla genio är död på utgående ström och display.Egentligen inget stort problem då jag blivit intresserad av den nya MPPT tekniken men......tittade häromdagen på en steca 45amp för ca  14500kr 1040watt 24volt och en Morningstar 60amp ca5000kr 1600watt 24volt (solceller på 980watt 24volt).Vet iofs inte om någon av dom har ingång för mätschunt som jag vill ha men.....Utvecklingen går med stormsteg......verkar det som iaf, kanske är det rimligare att lägga 5000 tusen spänn då de verkar ha ungefär samma funktioner eller? Torbjörn......   

PRIUS

  • Inlägg: 25
SV: vad betala för solcellsregulator
« Svar #1 skrivet: 17 jun-16 kl 17:30 »
Ett svar som kan ge andra råd om solcellsregulator men kanske inte för den som frågar här om val.
En regulator som klarar högre spänning från panelerna är att föredra då förluster i ledningarna blir lägre och att klenare kablar mellan solpanelerna och regulatorn. En annan fördel är att man kan koppla in sin dator där man får bättre överblick än i regulatorns lilla panel.
http://www.ev-power.eu/Solar-GridFree/MPPT-Solar-Regulator-12-24-36-48V-eTracer-45A-Input-150V-ET4415BND.html?cur=1
En vanlig regulator på 45 A som har bara 24 Volt från solpanelerna klarar bara 1080 Watt och en regulator som den i länken med seriekopplade paneler klarar 2400 watt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser