Ellärakursen för installatörsbehörighet innehåller dessvärre inte mycket som verkligen är värt att veta, utan det jag syftar på är ellära motsvarande det man läste på N och T-linjerna på gymnasiet på 80-talet.
Vilken spänning som induceras i en viss längd koppartråd har inget alls med tråddimensionen att göra.
Ta en titt i vilken formelsamling som helst, där hittar du formeln e = l * v * B , dvs den spänning som induceras i en ledare bestäms av längd * hastighet * magnetfältets flödestäthet. Samtliga storheter anges i SI-enheter, dvs volt, meter per sekund, weber per kvadratmeter.
Om vi nu ser på en praktisk elmaskinkonstruktion så kommer varje del av ankarlindningen att utsättas för ett varierande magnetflöde under ett varv. För att kunna beräkna spänningen måste man veta hur magnetflödet är beskaffat på alla olika ställen längs polerna. Det är ganska lätt att reda ut denna sak så länge maskinen är obelastad, åtminstone under förutsättning att flödestätheterna överallt är så låga att inget aktivt järn blir mättat, men det blir mer komplicerat när maskinen belastas och ankarreaktion och liknande saker börjar spela in.
Rör det sig om en växelströmsgenerator har också lastens beskaffenhet stor betydelse - t ex vad den har för effektfaktor och hur den med- eller motverkar med övertoner i maskinens spänning. Ett exempel är ju en växelströmsgenerator som matar en likriktare som på likströmssidan ligger parallellt med ett batteri eller en stor kondensator, den blir bara strömbelastad just under spänningstopparna men går strömlös resten av perioden, där skapar alltså lasten kraftiga övertoner. Man kan också tänka sig en rent resistiv last, så att om generatorns spänning är sinusformad blir också strömmen sinusformad, avviker spänningen från sinusform så avviker strömmen på precis samma sätt. En induktiv last kommer att dra i stort sett sinusformad ström oavsett hur spänningsövertonerna ser ut. Osv osv.
Ett bra sätt att bekanta sig praktiskt med sådana här saker är att studera svänghjulsmagneter med generatorspole på t ex mopeder och snöskotrar. Använd oscilloskop och diverse olika strömtransformatorer eller mätshuntar så du kan övervaka både spänning och ström vid olika varvtal och belastningar. De kan uppföra sig på mycket olika sätt beroende på om de matar glödlampor direkt med växelström eller matar lasten via likriktare och batteri, det har också stor betydelse om det finns en regulator (vanligtvis tyristorstyrd) i systemet eller inte.