Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja lamm, öronmärkning?  (läst 5493 gånger)

skraecken

  • Inlägg: 11
    • Östergötland
    • Dansby
Sälja lamm, öronmärkning?
« skrivet: 03 apr-14 kl 19:32 »
Hej har en fråga om hur man gör när man ska sälja lamm, dels separat (till liv) eller ihop med tackan.

Måste jag registrera lammet/skaffa öronmärken till dom innan eller får köparen göra det?

/Lasse

gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #1 skrivet: 03 apr-14 kl 19:33 »
Det gör du eftersom lammen är födda hos dig.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

skraecken

  • Inlägg: 11
    • Östergötland
    • Dansby
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #2 skrivet: 03 apr-14 kl 19:47 »
Ok.

Då förstår jag.

/Lasse

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #3 skrivet: 04 apr-14 kl 13:49 »
Tänk på att lammen ska märken i båda öronen när de lämnar gården.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skraecken

  • Inlägg: 11
    • Östergötland
    • Dansby
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #4 skrivet: 04 apr-14 kl 17:38 »
Så om jag har köpt en tacka som endast har märke i ena örat  är det inte korrekt?

/Lasse

Halte

  • Gäst
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #5 skrivet: 04 apr-14 kl 17:43 »
Så om jag har köpt en tacka som endast har märke i ena örat  är det inte korrekt?

/Lasse
Nej, bara slaktlamm får märkas i ett öra. Andra ska ha två märken. Både mottagare och leverantör av djuren har ansvar att kontrollera att djuren är märkta korrekt.

Men det är inte ovanligt alls med bara ett märke, det är bättre än inget vid en inspektion.. :)

skraecken

  • Inlägg: 11
    • Östergötland
    • Dansby
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #6 skrivet: 04 apr-14 kl 18:44 »
Kan jag då "beställa" en ny bricka på mitt SE-nummer eller måste det vara från den förra produktionsplatsen?

/Lasse

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #7 skrivet: 04 apr-14 kl 18:51 »
Kan jag då "beställa" en ny bricka på mitt SE-nummer eller måste det vara från den förra produktionsplatsen?

/Lasse

Du beställer brickor med ditt produktionsplatsnummer till de djur som fötts hos dig. Förutom produktionsplatsnummer ska det även stå med ett individnummer på varje djurs brickor. De djur som du köpt men, som saknar en bricka beställer du en bricka till och det djuret ska ha det produktionsplatsnummer som den är född på samt sitt individnummer. Har det en bricka i ena örat, ska det stå samma uppgifter på brickan i andra örat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #8 skrivet: 07 apr-15 kl 10:08 »
Någon som har provat att få känna på straffet av att bara ha ett märke per får som inte är tänkta för slakt?

Jag har ju köpt dom med ett märke så där gjorde jag väl fel då...men kan jag utan problem beställa nya med säljarens SE-nummer?
Det är aldrig för sent att ge upp.

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #9 skrivet: 07 apr-15 kl 10:36 »
Det går att beställa ersättningsbrickor om djuret tappat en bricka. Det fick jag göra för en tacka som lyckades fastna med märket o tappa det.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #10 skrivet: 07 apr-15 kl 11:06 »
.men kan jag utan problem beställa nya med säljarens SE-nummer?

Nej, jag tror du bara kan beställa ersättningsbrickor med ditt eget SE-nr. Och inköpta djur ska du inte märka med ditt eget nummer.
Om det gick beställa brickor med andras Se-nr skulle det ju inte finnas så många omärkta djur i landet.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #11 skrivet: 07 apr-15 kl 11:51 »
Det går hur bra som helst att beställa öronmärken med annat SE nummer på än det man har själv. Jag har beställt till en tacka som är född på annan gård, beställde ett nytt märke med samma nummer som hon har i andra örat, inga problem alls.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #12 skrivet: 07 apr-15 kl 11:58 »
Jag tänkte också att det skulle kunna spåra ur men det verkar ju gå, då man i fyller i en speciell blankett så granskas man väl också så att det verkar rimligt. Kan man ju hoppas.

Men nu när jag läser på http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/fragorochsvar.4.551efd90136cebf20258000792.html#h-Finnsdetreservbrickorforfarochgetter

"Finns det reservbrickor för får och getter?

Ja, från och med den 1 januari 2010 är det tillåtet att använda reservbrickor för djur som tappat en öronbricka. Reservbrickan kan du endast använda under förutsättning att det finns en original- eller ersättningsbricka i djurets andra öra. Du kan bara använda reservbrickor till djur som är födda i din egen besättning."

Då blir det lite svajigt. Men frågan är ju då om jag med hjälp av säljaren kan beställa ersättningsbrickor...för om hon fortfarande kan beställa brickor till djur hon har sålt, då är ju inte systemet perfekt.

Men på samma sida kan man läsa:
 "Om djuret inte är fött på din produktionsplats och blir äldre än 12 månader måste du märka djuret med individnummer och födelseplatsens produktionsplatsnummer. I dessa fall ska du kontakta Jordbruksverket som hjälper dig med vilka öronbrickor du ska beställa."

Så då är frågan...ska jag kontakta JBV...eller invänta att dom kontaktar mej...eller får ett påpekande veterinären kanske.
« Senast ändrad: 07 apr-15 kl 12:16 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #13 skrivet: 07 apr-15 kl 12:20 »
Jag tänkte också att det skulle kunna spåra ur men det verkar ju gå, då man i fyller i en speciell blankett så granskas man väl också så att det verkar rimligt. Kan man ju hoppas.

Men nu när jag läser på http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/fragorochsvar.4.551efd90136cebf20258000792.html#h-Finnsdetreservbrickorforfarochgetter

"Finns det reservbrickor för får och getter?

Ja, från och med den 1 januari 2010 är det tillåtet att använda reservbrickor för djur som tappat en öronbricka. Reservbrickan kan du endast använda under förutsättning att det finns en original- eller ersättningsbricka i djurets andra öra. Du kan bara använda reservbrickor till djur som är födda i din egen besättning."

Då blir det lite svajigt. Men frågan är ju då om jag med hjälp av säljaren kan beställa ersättningsbrickor...för om hon fortfarande kan beställa brickor till djur hon har sålt, då är ju inte systemet perfekt.

Men på samma sida kan man läsa:
 "Om djuret inte är fött på din produktionsplats och blir äldre än 12 månader måste du märka djuret med individnummer och födelseplatsens produktionsplatsnummer. I dessa fall ska du kontakta Jordbruksverket som hjälper dig med vilka öronbrickor du ska beställa."

Så då är frågan...ska jag kontakta JBV...eller invänta att dom kontaktar mej...eller får ett påpekande veterinären kanske.


En reservbricka är väl ett märke utan nummer, med endast pp-nr. Då kan man själv skriva på individnumret. Därav att det måste finnas en originalbricka i andra örat.
En ersättningsbricka bör alltså inte vara smma sak som en reservbricka? Har jag fel?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #14 skrivet: 07 apr-15 kl 12:27 »
Nä du har rätt, reservbrickor är inte lösningen på mitt problem åtminstone. Men att beställa ersättningsbrickor med någon annans SE-nummer måste ju vara möjligt, det kan ju inte vara unikt att ett inköpt får tappar sitt ena märke...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #15 skrivet: 07 apr-15 kl 14:28 »
Nä du har rätt, reservbrickor är inte lösningen på mitt problem åtminstone. Men att beställa ersättningsbrickor med någon annans SE-nummer måste ju vara möjligt, det kan ju inte vara unikt att ett inköpt får tappar sitt ena märke...

Jag har själv aldrig testat beställa ersättningsbricka för får, men för gris beställde jag. Hon är inte född här, men det var inga problem.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #16 skrivet: 07 apr-15 kl 14:38 »
Nu blev jag nyfiken och provade att logga in på får och välja ersättningsbricka. Då kunde jag själv skriva i vilket ppnr jag ville och vilket individnuimmer som helst. Jag hittade på ett slumpmässigt nummer bara. Då får jag felkoderna: ppnr finns ej, och originalbricka saknas.

Slutsatsen är väl att man kan köpa ersättningsbrickor för tappade originalbrickor, (jag varför skulle man inte kunna när de måste vara märkta??). Om originalbrickan har ett individnummer (som väl alla får måste ha) så begränsas antalet ersättningsbrickor man får köpa till 2 st.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #17 skrivet: 07 apr-15 kl 14:44 »
Då är det ju nästan fastställt att det går... ::)
Det är aldrig för sent att ge upp.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #18 skrivet: 07 apr-15 kl 14:59 »
Om det gick beställa brickor med andras Se-nr skulle det ju inte finnas så många omärkta djur i landet.

Kravet för att få beställa är att det finns en origialbricka registerad hos jordbruksverket. Så man kan inte beställa massa brickor med andras nummer hur som helst.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #19 skrivet: 07 apr-15 kl 15:13 »
Nej det är ju bra...men jag inser ju ändå att dte finns möjligheter att skoja till det på någon annan bekostnad.

Tex så köper jag får nr 00001 och 00010 ur din besättning, då kan jag med vissa matematiska beräkningar gissa mej till att du även har individerna 00002-00009, om jag då köper in 8 djur av Bosse Svart-bonde och skaffar märklappar med dessa nummer, plötsligt så har jag 8 djur med ersättningsbrickor som jag sedan kan sälja till en stackars förvirrad nybörjare...som mej.

Ja det är lite långdraget och jag vet inte vad jag skulle tjäna på det men det känns ju som att det går att skoja till det lite extra med märkningen om man verkligen vill.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser