Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vapenlicens behörighet  (läst 15855 gånger)

challe:)

  • Inlägg: 188
    • Småland
Vapenlicens behörighet
« skrivet: 07 mar-13 kl 18:36 »
Hej.  detta är en jag känner som undrar. "Jag har licens på hagelgevär i jaktsyfte. Men skulle behöva ha en 22a enkelskottare i avlivnings syfte i fällor. Kan jag få det på den licensen.
Fick vapenlicens på den tiden som man inte behövde jägarexamen."
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

sprangskiss

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #1 skrivet: 07 mar-13 kl 20:27 »
Har mycket svårt att tro att polisen buntar ihop licenser på det sättet, jag har iaf fått visa bevis på både examen och vapenskåp varje gång jag handlat. Ring lokala poliskontoret för att kolla hur man gör, garanterat inte första gången de får frågan.

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #2 skrivet: 07 mar-13 kl 20:48 »
Hej.  detta är en jag känner som undrar. "Jag har licens på hagelgevär i jaktsyfte. Men skulle behöva ha en 22a enkelskottare i avlivnings syfte i fällor. Kan jag få det på den licensen.
Fick vapenlicens på den tiden som man inte behövde jägarexamen."

NEJ!
"Kärleken är livets bäste vän"

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #3 skrivet: 07 mar-13 kl 20:56 »
Kanske väl kort svar av Moell men nog sant.
Licensklasserna för examen är ju lätta kulvapen, klass ettor (älgstudsare typ) och hagel. Brorsan som har avklarad examen för hagel och lätta kulvapen kan tex inte få licens för klass ett vapen utan att göra ett extra prov för det.
Sen har det oavsett om man har tagit 'hela jägarexamen' och då kan ansöka om alla sorts vapen blivit mycket svårare att få licens på grytvapen. Enskotts 22a (salongare) är nästan omöjligt om man inte kan anföra väldigt starka skäl.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

challe:)

  • Inlägg: 188
    • Småland
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #4 skrivet: 07 mar-13 kl 21:58 »
När jag menar 22a menar jag gevär inte pistol
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

mt_knot

  • Inlägg: 186
    • Skåne
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #5 skrivet: 07 mar-13 kl 23:04 »
För ett jaktgevär i kaliber .22 dvs småviltstudsare klass 4 behöver du idag jägarexamen och ett godkänt vapenskåp så klart.
Jag  tror dessutom att det är lättare att hitta en billig anchutz med magasin än en enkelskottare. Att få licens på enkelskott är inte lättare än för ett med magasin.

Lycka till

Johan

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #6 skrivet: 08 mar-13 kl 12:18 »
Fördelen med att få licensen för avlivning  och då en enskottare är att den inte belastar vapengarderoben. Du kan faktiskt få licens för en enkelskotts pistol också.

Men du måste ta jägarexamen.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

mt_knot

  • Inlägg: 186
    • Skåne
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #7 skrivet: 08 mar-13 kl 12:41 »
Jo det stämmer säkert men så tillkommer problemet att styrka behovet av avlivningsvapen, för pistol är det svårt idag. Det krävs bl.a intyg om antal fällor och dokumentation på fångade djur tidigare år, i vissa fäll även ev. arbetsgivares intyg på att yrkesmässig fällfångst bedrivs.

Men som vanligt spelar det in vilken handläggare du får, regelvidrigt ja, men en faktisk verklighet.

Johan

hökemôsarn

  • Inlägg: 45
    • Västergötland
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #8 skrivet: 08 mar-13 kl 13:58 »
Hej.  detta är en jag känner som undrar. "Jag har licens på hagelgevär i jaktsyfte. Men skulle behöva ha en 22a enkelskottare i avlivnings syfte i fällor. Kan jag få det på den licensen.
Fick vapenlicens på den tiden som man inte behövde jägarexamen."
Så här tror jag att det är:
Tillhör man den gamla jägarkåren utan jägarexamen så får man licens på de vapenklasser som man hade vid lagens ändring och kan byta vapen inom vapenklassen. Man får däremot inte en licens på en vapenklass man avstått ifrån.
Optimalt skulle man haft hagel + klass1 (hade man klass1 så kan man senare få de klenare klasserna)
Bor på liten gård med familj, bin, katt, kaniner och höns - vit och brun lohman, plymouth rock, brun leghorn, järhöns.
Livet är en livsfarlig åkomma med 100% dödlighet.

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #9 skrivet: 08 mar-13 kl 21:43 »
Jag tror det är bäst att fråga polisen. Är inte helt säker att avlivning av djur i fälla betraktas som jakt. Känner en som fick licens på en enkelskotts 22LR pistol som han skulle ha till fårslakt. Han frågade om han fick använda den till att avliva de grävlingar han fångade i fälla emellanåt också och fick svaret att det var okej. De hade väl inte svarat så om avlivning betraktats som jakt. Men det är klart, även polisen kan ha fel för sig (Det är en följetong på Robsoft forumet), så som sagt fråga polisen och gärna skriftligt.

En titt i wikipedia på fälla säger :
Citat från: Wikipedia : Fälla
Fällfångst i Sverige
För att få jaga vilda djur med hjälp av fällor krävs är att man har jakträtten på det område fällan sätts ut och att man har betalat statligt jaktkort. Själva avlivningen av fångat vilt betraktas ej som jakt. Man får endast använda av Naturvårdsverket utprovade och godkända fällor.

En fråga jag kom att tänka på är: kan man använda vapen man har på målskjutningslicens till att avliva fällfångade djur om inte avlivningen är att betrakta som jakt? Förutsatt att kalibern är godkänd för djuret ifråga.
« Senast ändrad: 08 mar-13 kl 22:16 av Kapsyl »

challe:)

  • Inlägg: 188
    • Småland
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #10 skrivet: 08 mar-13 kl 22:35 »
Kapsyl: Jag har mailat Polisen och väntar på svar. Men vi i familjen har lite Får så det kanske går på det hållet.

Tack för alla svar.
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #11 skrivet: 08 mar-13 kl 22:45 »
Kapsyl: Jag har mailat Polisen och väntar på svar. Men vi i familjen har lite Får så det kanske går på det hållet.

Tack för alla svar.

Inte en chans att du får licens eller tillåtelse att inneha vapen. De kommer att säga att man kan köpa en slaktbult....

Jag vet av egen erfarenhet att det är så.

Ett kryphål som håller på att täppas till som fortfarande är öppet är att gå med i en Skytteklubb och vara aktiv där i 6 månader då kan man genom dom få ansöka om licens för pistol eller annat vapen.

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #12 skrivet: 08 mar-13 kl 23:05 »
Men skytteklubblicenser måste förnyas var tredje år (teor det är tre men kan vara fel men dom är inte livstidslicenser) och jag menade enskottsgevär inte pistoler ens i min tidigare post. Det är en uppstramning pga alla vapenrelaterade brott som såklart aldrig kommer hindra riktiga brottslingar från att få tag på vapen (och då knappast har en salongare)
:O
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #13 skrivet: 10 mar-13 kl 09:56 »
Mmm. Av någon anledning anses enskotts 22LR-bössor främja tjuvjakt. Vilket i dag bara är larvigt.

Överhuvudtaget känns det som jägare och skyttar får stå till svars för vad motorcykelpatrasket håller på med.

Kan ni tänka er en mc-knutte med salongsgevär? Han skulle bli utskrattad bland polarnas AK-47:or och beretta-pistoler.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #14 skrivet: 11 mar-13 kl 09:25 »
Inte en chans att du får licens eller tillåtelse att inneha vapen. De kommer att säga att man kan köpa en slaktbult....

Jag vet av egen erfarenhet att det är så.

Ett kryphål som håller på att täppas till som fortfarande är öppet är att gå med i en Skytteklubb och vara aktiv där i 6 månader då kan man genom dom få ansöka om licens för pistol eller annat vapen.

RaggarBonden 8)

Då är det betydligt enklare och billigare att skaffa en jägarexamen och skyttevapen får väl dessutom inte användas för avlivning eller jakt?
Att ett flerskottsvapen skulle belasta garderoben spelar i det här fallet antagligen mindre roll då jägaren ifråga bara kan ha hagelvapen idag.

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #15 skrivet: 11 mar-13 kl 16:19 »
Lite vid sidan av ämnet men verkligen kul att någon kallar det för "motorcykelpatrasket" !!

Lars A

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #16 skrivet: 18 mar-13 kl 15:36 »
Det finns utomordentlgigt bra mc-folk också (de flesta), så jag tyckte att man skulle ta och specificera vilken sort jag var ute efter.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #17 skrivet: 16 okt-13 kl 20:27 »
Många saker här...tidsbegränsade licenser på enhandsvapen löper på fem år.
En enkelskotts salongsgevär går att få licens på som avlivningsvapen vid fällfångst,den belastar då inte heller förvaringspoängen överhuvudtaget.
Till någonting annat ska inte en gammal enskottare användas till idag,de är bara skräp i jämnförelse mot moderna småviltstudsare med flerskottsmagasin.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #18 skrivet: 17 okt-13 kl 06:38 »
Många saker här...tidsbegränsade licenser på enhandsvapen löper på fem år.
En enkelskotts salongsgevär går att få licens på som avlivningsvapen vid fällfångst,den belastar då inte heller förvaringspoängen överhuvudtaget.
Till någonting annat ska inte en gammal enskottare användas till idag,de är bara skräp i jämnförelse mot moderna småviltstudsare med flerskottsmagasin.

Allvarligt talat är det där rent skitsnack.
Det är ofta mycket bra vapen och de tar inte längre tid att ladda om än att det går utmärkt. Hur många skott skjuter man på ett vilt egentligen?

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #19 skrivet: 17 okt-13 kl 06:58 »
Allvarligt talat är det där rent skitsnack.
Det är ofta mycket bra vapen och de tar inte längre tid att ladda om än att det går utmärkt. Hur många skott skjuter man på ett vilt egentligen?

/M

Jag håller med dig. Många av de äldre gevären skjuten fina träffbilder ( under 20 mm spridning på 50 m).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser