Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utblandniing av lammnäring??!  (läst 7951 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Utblandniing av lammnäring??!
« skrivet: 08 jun-12 kl 06:54 »
Hej på er!
Jag har lyckats få tag i lite lammnäring till "extrapris" från en kompis som hade blivit sittande med en säck  ;D

Det jag nu undrar på är utblandningen. Jag har hittills använt Pontus Lammnäring och LG´s lammnäring. LG´s lammnäring har 25,5% protein och 32% fett. Blandas 1 del pulver 2 delar vatten.
Nya säcken heter Novilam, 23 % protein, 22% fett. Det ska blandas 180g-200g/liter vatten. Jag har nu vägt och då konstaterat att 200g = 2,5 dl. Det innebär att blandningen ska vara 1 del pulver 4 delar vatten.

När jag gör en sådan blandning smakar det bara "vatt-välling" Det kan väl ändå inte vara meningen >:D

Kan jag blanda det starkare, utan att Albäärts mage flippar ur? ???

Har dom skrivit denna "svaga" blandning för att bevisa att det är drygare än andra pulver ??? ???
« Senast ändrad: 08 jun-12 kl 09:24 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Utblandniing av lammnäring??!
« Svar #1 skrivet: 08 jun-12 kl 17:03 »
Ingen som känner till detta??!

Jaja, nu har jag smakat mig fram och kommit fram till att blandningen 1 del pulver och 3 delar vatten, blir lagom... Då smakar LG´s lammnäring och detta lika starkt. Hoppas nu att Albäärts mage fixar det ??? :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Utblandniing av lammnäring??!
« Svar #2 skrivet: 08 jun-12 kl 17:20 »
Jag följer resultatet med spänning
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Utblandniing av lammnäring??!
« Svar #3 skrivet: 13 jun-12 kl 12:15 »
Nu har jag kört den blandningen i tre dagar. Verkar gå bra.
Albäärt hade en släng av diarrée, men efter avmaskningen (och en lååång binnekemask kom ut :o) så är han bättre i magen igen...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Utblandniing av lammnäring??!
« Svar #4 skrivet: 13 jun-12 kl 21:04 »
Jag känner inte till denna sort, men rent generellt kan jag säga, att det är viktigt att det inte blir för mycket laktos/mjölksocker för lammets mage.
Ett tag fanns det ett känt märke som gjorde sin lammnäring med skummjölkspulver som bas, och tillsatte rapsolja för fettet och vetegluten för proteinet.  Men det blev visst inte så bra - undrar varför? ::)
 Det är svårt att säga något mer exakt då jag inte känner till laktoshalten i respektive sort.  Kan man tänka sig en liten skvätt av vispgrädde i mjölkersättningen, så länge?  Lammnäringen var ju tydligen, billig!  Återkom gärna med uppgifter om kolhydrat/laktos/mjölksocker mängd!
 
Vispgrädde ger mycket fett, lite protein, och inte mycket laktos, tänker jag.
H/Tt
« Senast ändrad: 13 jun-12 kl 21:09 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Utblandniing av lammnäring??!
« Svar #5 skrivet: 14 jun-12 kl 07:20 »
Det finns ingen uppgift om kolhydrat/laktos/mjölksockermängd!! >:D >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Utblandniing av lammnäring??!
« Svar #6 skrivet: 14 jun-12 kl 20:20 »
På ett lammnärings-märke av god kvalitet skyltar man "annars" gärna med hur energimängden åstakommits och hur ballansen mellan kolhydrater / proteiner (och slag av proteiner,  t ex vetegluten x% och mjölkprotein X%) / fetter och (typ av fetter, t ex smörfett X % och vegitabiliskaolja  från raps X %).  Jag drar den slutsatsen att mjölkersättningen Du fått smakar vattnigt av lätt synbara skäl >:( , och rekommenderar  åter igen LITE vispgrädde i varje flaska.
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Utblandniing av lammnäring??!
« Svar #7 skrivet: 15 jun-12 kl 07:36 »
Ska testa det!! ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

PeterTh

  • Inlägg: 27
    • www.norrdal.se
SV: Utblandniing av lammnäring??!
« Svar #8 skrivet: 19 jun-12 kl 13:33 »
Hej
När jag vägde Novilam så fick jag det till att 4 dl väger 200g. 4 dl till 1 l vatten blir ju inte så stor skillnad till 1:2 (1:2,5 om jag tänker rätt...).

Peter

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Utblandniing av lammnäring??!
« Svar #9 skrivet: 19 jun-12 kl 18:49 »
Var tvungen att väga igen... knappt 2,5 dl väger 200g...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Utblandniing av lammnäring??!
« Svar #10 skrivet: 19 jun-12 kl 18:51 »
Albäärt var liiite lös i magen så nu får han 1,5 dl pulver och 5,5 dl vatten = en kompromiss :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Utblandniing av lammnäring??!
« Svar #11 skrivet: 19 jun-12 kl 19:10 »
Hej
När jag vägde Novilam så fick jag det till att 4 dl väger 200g. 4 dl till 1 l vatten blir ju inte så stor skillnad till 1:2 (1:2,5 om jag tänker rätt...).

Peter

Är du säker på att det var ett dl-mått du använde ??? :o
Kanske att du ska kolla med frugan ::) Det finns ju "halv-dl-mått" också :-\
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Utblandniing av lammnäring??!
« Svar #12 skrivet: 19 jun-12 kl 19:13 »
Äsch inte behöver han kolla med frugan; inga fördomar tack!  Många män kan faktiskt läsa! ;)   o:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Utblandniing av lammnäring??!
« Svar #13 skrivet: 19 jun-12 kl 19:39 »
 :-[ :-[

Okej då... Men enligt MIN våg så är det 2,5 dl för 200g... :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

PeterTh

  • Inlägg: 27
    • www.norrdal.se
SV: Utblandniing av lammnäring??!
« Svar #14 skrivet: 20 jun-12 kl 19:21 »
Hej
Jag vet hur ett dl-mått fungerar... På min helt nyinköpta digitala våg är 4 dl pulver ganska precis 200g. Jag testade vågen genom att väga 4 dl vatten med samma dl-mått och det vägde... exakt 400g vilket jag också är helt säker på att det ska göra. 1:2,5 låter väl mer rimligt än 1:4 eller..?

Peter

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Utblandniing av lammnäring??!
« Svar #15 skrivet: 20 jun-12 kl 19:35 »
Shit! Jag vägde 2 dl vatten och det vägde exakt 200g på min våg... Kanske att vi har olika sorters pulver ??? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

PeterTh

  • Inlägg: 27
    • www.norrdal.se
SV: Utblandniing av lammnäring??!
« Svar #16 skrivet: 20 jun-12 kl 21:27 »
Verkar ju onekligen vara ett mysterium... Jag kollade på Pontus lammnäring (http://www.kalmarlantman.se/aciro/bilddb/objektvisa.asp?idnr=uqC97PDXGWYJcXxO58fr0KWOghmNOt2QcIVWljedsCFZSj20GeijOKCacGan) och där anges det att 200g är ca 4dl och jag har svårt att tro att det skiljer så mycket på olika tillverkare som innehåller ungefär samma sak. Det står i och för sig också att man ska kontrollväga pulvret eftersom volymvikten kan variera. Kan ditt pulver vara fuktigt? Mitt kommer ifrån en nyöppnad säck köpt i juni i år.

Peter

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Utblandniing av lammnäring??!
« Svar #17 skrivet: 21 jun-12 kl 07:39 »


Det är väldigt "torrt" i konsistensen, inget fetaktigt som LG´s lammnäring
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Kryddan

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Utblandniing av lammnäring??!
« Svar #18 skrivet: 02 mar-16 kl 11:49 »
Blanda lammnäring:
Om pulvret innehåller för lammungar normalt innehåll av protein (ca 20-23 %) och energi (ca 19-23 MJ) så är lämpliga blandningar mellan 17% till 20% dvs 170 gram pulver och 830 gram vatten till 200 gram pulver och 800 gram vatten. Se åxå till att blandningen håller ca 38-39 graders värme. Mät för säkerhets skull. Då koagulerar lösningen optimalt snabbt. Ge heller inte för mycket. Ge en liten mängd ofta.
Vasslepulver ger en slurry i löpmagen medans skummjölkspulver ger mer en ostmassa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Anders Flix, Lucy Rist, simon.arvestrand, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser